vad tycker folk är en balanserad lista?

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Användarvisningsbild
speedfreek

Re: vad tycker folk är en balanserad lista?

Inlägg av speedfreek »

HeadWar skrev:Eller så menar man "vad behövs för att jag ska vinna en turnering", och då skulle jag säga någonstans i spannet 25-75...ofta handlar det inte om att vinna, utan om att inte förlora.
Jag vann bara tre slag på GothCon (förlorade fyra)

Men så kom jag ju "bara" tvåa också...

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

speedfreek skrev:
HeadWar skrev:Eller så menar man "vad behövs för att jag ska vinna en turnering", och då skulle jag säga någonstans i spannet 25-75...ofta handlar det inte om att vinna, utan om att inte förlora.

Det handlar väl också hur mycket inverkan komp har på turneringsresultatet, och på Gothcon hade det extremt mycket inverkan...

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Jupp, jag råkade möta motstånd med extremt låg komp...

egge

Inlägg av egge »

speedfreek skrev:Jupp, jag råkade möta motstånd med extremt låg komp...
fusk! Jag hade hög komp också och vann mot dig på ren skicklighet. För KP uppdrag är helt klart fördel till dig...

...eller minns jag fel...
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Klart du minns rätt.

Står det på Internet så är det sant.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

kombat skrev:Det handlar väl också hur mycket inverkan komp har på turneringsresultatet, och på Gothcon hade det extremt mycket inverkan...
Halv kompskillnaden läggs på resultatet? På vilket sätt är det extremt? Vinterslaget var extremt, där det var både halva kompskillnaden i varje slag, din komppoäng (eller om det var halva din komppoäng kanske?) lades på som en klump på slutet, och dessutom så räknades inte de olika kompjusteringarna in förrän precis på slutet, vilket gjorde att de med hög komp konsekvent spelade för långt ner i swissen.

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Inlägg av Tadaotoko »

kombat skrev:
speedfreek skrev:

Det handlar väl också hur mycket inverkan komp har på turneringsresultatet, och på Gothcon hade det extremt mycket inverkan...
Största anledningen till att man inte vill åka till gothcon! Det och d20 system för att räkna komp.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Bengtsson den yngre

Inlägg av Bengtsson den yngre »

Tadaotoko skrev: Det och d20 system för att räkna komp.
Suck... Jag förstår inte riktigt varför alla kompmotståndare anser sig vara så bra på att avgöra vad som är en bra eller en dålig lista, samtidigt som de helt saknar förtroende för andra människor att göra den bedömningen.

On topic: Vad som är en balanserad lista är IMO helt avgörande av vilket klimat man spelar i, det är inte så att GW, kompmallsgruppen eller någon annan bestämt hur man skall leka med sina plast- och tennsoldater. Det handlar helt enkelt om gammal hederlig artighet att komma med en lista som ligger inom ramen för vad som förväntas av ens motståndare vilken applicerats i ett kompetativt sammanhang. Ska man till ETC så är det ingen som klagar för att man kommer med 15 chimerachassin eller femtielva dakkadreads med psybolt, ska man till snällcon är det läge att packa sina vespids och lämna bredsidorna hemma, ska man till en vanlig turnering bör man lägga sig någonstans mitt emellan och om jag någonsin får för mig att arra en turnering igen kan man komma med lite vad man vill för då ska man banne mig inte få spela sin egen armé!

Svårare än så är det inte.
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Användarvisningsbild
Väktaren

Inlägg av Väktaren »

då undrar jag vad som hände med att spela en armé och bli jävligt bra på att spela just den?
vart tog prestigen vägen att kunna sin armé på alla tio fingrar, att nöta o blöta den trots motgångar?

Nej det var bra tider innan folk började "opta" för att det kom mer prestige i att vinna och klättra på en fiktiv ranking stege.

Har lsitan det som ajg behjöver för att klara av att spela mot varierat motstånd? Om svaret är ja, ja då är den listan balanserad, för DIG.

egge

Inlägg av egge »

HeadWar skrev:
kombat skrev:Det handlar väl också hur mycket inverkan komp har på turneringsresultatet, och på Gothcon hade det extremt mycket inverkan...
Halv kompskillnaden läggs på resultatet? På vilket sätt är det extremt? Vinterslaget var extremt, där det var både halva kompskillnaden i varje slag, din komppoäng (eller om det var halva din komppoäng kanske?) lades på som en klump på slutet, och dessutom så räknades inte de olika kompjusteringarna in förrän precis på slutet, vilket gjorde att de med hög komp konsekvent spelade för långt ner i swissen.
Ord.

Och hur som helst så har komp inget med en balanserad lista att göra.
Suck... Jag förstår inte riktigt varför alla kompmotståndare anser sig vara så bra på att avgöra vad som är en bra eller en dålig lista, samtidigt som de helt saknar förtroende för andra människor att göra den bedömningen.
Sjukt bra kommentar! :lol: Och kan bara hålla med.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Skriv svar