Två frågor om CSM

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Användarvisningsbild
Excessus

Två frågor om CSM

Inlägg av Excessus »

Satt och läste Adepticons FAQ och sedan SWEFAQ, och har två frågor...

Men först: Blight Drone är felstavat i CSM entryn.

Fråga 1: Hur fungerar en Chaos Dreadnaught's Fire Frenzy i Sverige? Står inget om det i FAQ:en och i INATFAQ från adepticon i år står det 45graders vridningar, medan jag här på forumet läste i en två år gammal tråd att de propagerade för 360graders vridningar.

Fråga 2: Hur fungerar Chaos Terminators? Enligt CSM codexen har de inte relentless USR som alla andra verkar ha, men har en ansamling specialregler för heavy weapons, assaults och sweeping advance. Det enda som inte finns med är möjligheten att skjuta ett rapidfire vapen 24". Då alla andra terminator armours verkar ha relentless så är det konstigt att de inte har fått det retroaktivt såsom SS och annat har uppgraderats genom FAQs.

Tack på förhand! :)
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Re: Två frågor om CSM

Inlägg av Zurken »

Fråga 1: Fordon har 360* Line of Sight. Arc of Fire är inte samma sak som Line of Sight. Du vrider upp dig mot närmaste inom LoS och skjuter. (jag kan återkomma med citat om någon kräver, men vill inte gräva i böckerna i onödan :P)

Fråga 2: Alla spelar som om de hade Relentless, har aldrig sett någon påstå något annat. Ja tekniskt sett har de ju inte det, men det är typ lika självklart som att Terminators har 2+/5++ sv.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Excessus

Inlägg av Excessus »

Ja, jag vet att vi kör med 360 i sverige, har haft ändlösa diskussioner med folk på olika forum om det så jag vet argumenten för bägge lägren, men många på dessa forum verkar köra efter adepticon FAQen, bara undrar varför vi inte gör det här?

...och vad händer om den är immobilized? Reglerna säger att den fortfarande siktar mot närmsta mål, kan den röra sig mot det för att skjuta?

Finns ingen regel i närheten av CSM som säger att de har relentless, lika mycket som att jag skulle kunna köra med machine spirit i min land raider för att loyalisterna har det...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Jag tror de flesta (utom uppenbarligen SweFAQen) spelar med 45° vridning. Fordon har inte 360° sikt; däremot har turretbaserade vapen det.
Crazed är en tillräckligt dålig regel utan att den ska behöva vända sig om, skjuta sina egna och visa ryggtavlan för motståndaren.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Halvar

Inlägg av Halvar »

samtidigt som terminators kanske inte har relentless så kan obbar göra sweeping advances helt olikt lojalist termosar och ändå är det obbarna som har slow and purposeful (som jag har för mig ger relentless i sig)
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Excessus

Inlägg av Excessus »

Halvar skrev:samtidigt som terminators kanske inte har relentless så kan obbar göra sweeping advances helt olikt lojalist termosar och ändå är det obbarna som har slow and purposeful (som jag har för mig ger relentless i sig)
Ja, men det är varken relentless eller slow and purposeful som hindrar sweeping advance utan termie armour själv. Och Obliterators har aldrig någonsin varit utrustade med termie armour, de har bara 2+/5++ naturligt. Så naturligtvis kan de göra sweeping advance...

...dessutom var inte det vad jag frågade om, utan 24" skytte från bolters och eventuella plasma guns i terminator enheter...

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Utan att svära på det så tror jag du ska läsa i wargear under terminator armour. Där står angående relentless/sweeping osv. Så skjuta bolters 24" när du gått är helt ok. (Har själv aldrig spelat obbar som att de får sweepa, men det kanske det får, ska titta i codex mer noga imorn :) )

Angående dreaden så har den 360 grader LOS precis som en infaterist, sen att dens vapen har 45 graders LOS arc är en annan femma. Sen så får ju walkers alltid vrida upp sig för att skjuta. Jag gissar på att det är detta som gett SWE FAQens tolkning.

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Bara lägg till TA under wargear sektionen i swefaq. Alla spelar så ändå (i Sverige), iaf när jag spelat :). Bara förvirrande när samma sak inte har exakt samma regler.

Att obbar kan sweepa är dock uppenbart, de har absolut ingen TA.

Vad gäller csm dreads så kan det också gott läggas till, så slipper vi diskussionen... Jag bryr mig inte egentligen om vad resultatet blir, bara alla spelar likadant och man vet vad som gäller (min vanliga åsikt alltså..), och jag spelade faktiskt en dread på warpstorm (bara -1 för en med dubbla dccw kändes helt ok) :)
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
Excessus

Inlägg av Excessus »

LillePer skrev:Utan att svära på det så tror jag du ska läsa i wargear under terminator armour. Där står angående relentless/sweeping osv. Så skjuta bolters 24" när du gått är helt ok. (Har själv aldrig spelat obbar som att de får sweepa, men det kanske det får, ska titta i codex mer noga imorn :) )

Angående dreaden så har den 360 grader LOS precis som en infaterist, sen att dens vapen har 45 graders LOS arc är en annan femma. Sen så får ju walkers alltid vrida upp sig för att skjuta. Jag gissar på att det är detta som gett SWE FAQens tolkning.
Kollat både en och fem gånger i terminator armour entryn i CSM codexen, där står inget om relentless. Där står listat allt de får göra dock, vilket är allt som en relentless modell kan göra, fast utan att skjuta rapid fire vapen som om de stod stilla. Sweeping advance är också nämnt i entryn.

Obliterators är inte utrustade med termie armour och får sweepa som vanligt. (I codex 3,5 var de utrustade med daemonic aura/armour och nu har de bara 2+/5++ och det nämns inget om termie armour)

Jag vet inte bakgrunden till at de satt 45grader versionen i adepticon FAQen, men den är rätt stor så de har nog någon form av belägg för det. Imho är det inget att förlora på att sätta den som 45 grader, det är inte som att CSM plötsligt börjar vinna turneringar enbart för det, men man kanske kan börja ha andra vapen på dem än 2xDCCW för en gångs skull om det vore så...

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Det är så TA formulerades i 4th edition. Står likadant i DA och BT (om jag inte har fel för mig). Finns massa wargear från 4th ed som swefaq uppdaterar till att ha samma ordalydelse som i 5th ed codexar. För tillfället har inte swefaq tagit med TA, men jag är övertygad att alla spelar det så ändå, så TA kan gott tas med för enkelhetens skull. Men du har helt rätt i att det inte är så det står i gamla codexar.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Skriv svar