Jahaja

Regelfrågor och förslag på husregler
Jacke

Re: Jahaja

Inlägg av Jacke »

Mork skrev:Ur kommunistisk synvinkel kan man väl sen tycka att det ska vara lika för alla, men så tycks det ju inte vara.
Det där stämmer väl rätt bra. Bara att SM codexarna är "med i partiet" därför är det väl inte mer än rätt att de får lite förmåner?

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Jacke skrev:
Mork skrev:Ur kommunistisk synvinkel kan man väl sen tycka att det ska vara lika för alla, men så tycks det ju inte vara.
Det där stämmer väl rätt bra. Bara att SM codexarna är "med i partiet" därför är det väl inte mer än rätt att de får lite förmåner?
"All animals are equal, but some animals are more equal than others."

Användarvisningsbild
evr

Inlägg av evr »

EyeGuy skrev:Nyckelordet där är turn, vilket betyder player turn. Blir fordonet alltså förstört av motståndarens shooting efter att du flyttat flat out, så förstörs enheten inte automatiskt utan får försökta göra en emergency disembark. (RAW)
Varför betyder turn där player turn? Jag tar för givet att de menar game turn. Annars borde du väl bara få cover save när du turbo boostar i egen runda också?

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

om inget annat står betyder "turn" "player turn", det står ibörjan av regelboken orkar inte kolla upp sid nummer just nu.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

evr skrev:Varför betyder turn där player turn? Jag tar för givet att de menar game turn.
Turn är FAQat utav GW till att betyda Player turn om inget annat anges.
evr skrev:Annars borde du väl bara få cover save när du turbo boostar i egen runda också?
Det är ganska otydligt i regelboken: "(...) In the following enemy Shooting phase, the bikes benefits from a cover save of 3+ (...)".
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Yautja

Inlägg av Yautja »

EyeGuy skrev:
Mork skrev:Tog upp detta för en tid sedan men fick veta att man minsann skulle göra "emergency disembark" av vårt
glada och hårt arbetande FAQ-gäng. Men se vi små gräsrötter har rätt ibland vi med :)

Q: If a transport vehicle is destroyed in the same turn as it
moved flat out what happens to any embarked models? (p70)
A: They are removed as casualties.
Nyckelordet där är turn, vilket betyder player turn. Blir fordonet alltså förstört av motståndarens shooting efter att du flyttat flat out, så förstörs enheten inte automatiskt utan får försökta göra en emergency disembark. (RAW)
Nja, nästan! Dom får göra en disembark helt enkelt. Emergency disembark gör du bara om det är fiender eller impassible terrain ivägen.
Disembarking, sid 67 stora boken skrev:If any models cannot disembark because of enemies or because they would
end up in impassable terrain, the unit can perform an ‘emergency disembarkation’
Och när det gäller turn är det precis som du sa.
FAQ: Official Update Version 1.2. Sid 1 skrev:Q: What is meant when the term ʻturnʼ is used? (p9)
A: Whenever the word turn is used it means player turn.
Otherwise it will clearly state game turn. In a complete
game turn both players get a player turn. Hence one game
turn will comprise two player turns.
Att ett fordon blir förstört i motståndaren shooting phase efter att den har flat outtat och att passagerarna då disembarkar och inte blir destroyed är inget nytt. Det är precis som det står i regelboken. Det FAQun i det här fallet förtydligar är den gamla hederliga Ramma 24", hoppas på en explodes och sen placera ut killarna. Det är hålet som täppts till.
Fast Transport Vehicles, sid 70 skrev:FAST TRANSPORT VEHICLES
Passengers may not embark onto or disembark from a fast vehicle if it has moved (or is going to move) flat out in that Movement phase.
Dom får inte disembarka i sin egna movement phase (ergo destroyed om fordonet blir immobiliserat efter att ha Flat Outtat) men dom kan disembarka via destroyed results i motståndarens shooting phase.
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Mork

Inlägg av Mork »

Vill bara påpeka att jag aldrig sagt nåt om död via shooting i denna tråd när det
gäller disembark. Bara att folket i dör om bilen pajar.
Mest troligt på en flat out körande skimmer som kör sig trasig i terräng.

Sen tycker jag väl att reglerna borde vara så att folket dog om den av någon anledning pajade under den aktuella och nästföljande playerturn. Men det hör inte hit egentligen.
Mork, the articulate ork!

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Det kan man väl tycka, men reglerna är ganska tydliga att det endast gäller vid det faktiska movet. (Dvs ev. dangerous terrain test)

(Precis som de är när de gäller att man inte får snikrot mova och ghazkul waagha runda 1 i DoW..., bara känns generellt som nån försöker bända sina regler till klar fördel och andras regler till nackdel...)

Yautja

Inlägg av Yautja »

Mork skrev:Vill bara påpeka att jag aldrig sagt nåt om död via shooting i denna tråd när det
gäller disembark. Bara att folket i dör om bilen pajar.
Mest troligt på en flat out körande skimmer som kör sig trasig i terräng.
Sant, jag tänkte bara fylla på med relevant regeltext för folk som kanske trodde att passagerarna dog även av motståndarshooting.
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

EyeGuy

Inlägg av EyeGuy »

Yautja skrev:Nja, nästan! Dom får göra en disembark helt enkelt. Emergency disembark gör du bara om det är fiender eller impassible terrain ivägen.
Ah! Tack för den klarifikationen!
Mork skrev: Sen tycker jag väl att reglerna borde vara så att folket dog om den av någon anledning pajade under den aktuella och nästföljande playerturn. Men det hör inte hit egentligen.
Det håller jag faktiskt med om, då det logiskt borde vara så. Nu får man väl bara gilla läget. (;
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

Skriv svar