Move as Jump Infantry.

Regelfrågor och förslag på husregler
Toastern

Re: Move as Jump Infantry.

Inlägg av Toastern »

Jag tror att distinktionen i Chaos-FAQ:n har att göra med att t ex en Lord med Wings fortfarande får åka bil (vingarna fälls väl in), vilket han inte hade fått om han verkligen blir Jump Infantry.

Däremot har jag alltid spelat min demonprins med Wings som att han tar Dangerous terrain-test och kan deepa, vilket känns som den enda rimliga tolkningen.

EDIT: Ninja'd.

Arioch

Inlägg av Arioch »

Men då ändrar man ju hans klassificering från MC till MCJP :wub: eller hur och det står ju ingenstans att man ska göra, han är ett MC med vingar, vilket gör att han kan förflytta sig som ett MCJP men han är inget osv osv.

Spelar egentligen ingen roll då diskussionen redan är avgjord men i alla fall 8-)
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

Halvar

Inlägg av Halvar »

Arioch skrev:Jag har hela tiden när jag argumenterat för detta utgått från chaos FAQ:n:

Q. Does taking ‘Wings’ classify a model as jump
infantry?
A. No, it simply allows the model to move like jump
infantry. Note that the model must actually be converted
to have a pair of wings rather than a jump pack.

Och då tänkt :o att logiskt borde det vara så för alla som move as JP men saknar ett JP dvs mephiston. och om han inte klassificeras som ett JP så bör han inte ta ett faligt terräng slag då han är en infantry. Och tittar man på svaret ovan så står det inget annat än att de rör sig som JP det står inget om deep eller andra regler, vill man deepa så får man ha ett jp inte wings... ser inget konstigt i det.
men vi VET att de bara moves as jump infantry, det är aldrig någon som hävdat något annat!
har du ens kollat i tyranidFAQn? enligt codex ger tyranidvingar reglerna "models equipped with wings move in the same way as jump infantry, as described in the warhammer 40,000 rulebook."
FAQ: Q: Can Harpies and Hive Tyrants with the Wings
biomorph deep strike?
A: Yes.
vart får de frågan ifrån? inte från deepstrike reglerna, inte från vingreglerna utan just det, från jump infantrys movementregler.
det står inget i chaosFAQn om att man inte får deepa heller, alltså rör det sig lite grann om samma regler, moves as jump infantry=använder sig av jump infantrys movementregler.
vilken del av jump infantrys movementregler? står inget om det i chaosFAQn. så varför skulle det vara 12" hopperiet och inte delen som säger "can choose to move normally if they wish." det kanske är delen med att inte kunna sluta sin movement på andra figurer eller impassable terrain? det kanske är deepstriking reglerna eftersom det är enda delen som är FAQad att folk som moves as jump infantry kan göra. det är juh inte helt absurdt att det skulle kunna vara fall back reglerna.
men det kanske, bara kanske, skulle kunna vara alla regler som har med jump infantrys movement att göra.

förlåt alla för att jag matar trollandet, vilket jag på sätt och vis hoppas att det är.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Arioch skrev:Möjligt!
Men som sagt jag har alltid tolkat det som att de förflyttar sig som JP de är inte JP alltså slår de inte slaget och har stött det på Chaos FAQ:n och Wings regeln då det är i princip samma sak... Jag menar om de inte är JP infanteri så slår de inget farlig terräng för de är JP. Ta Mephiston hans JP förmåga är en Psy grej, hans vingar fastnar inte i grenarna som tex JP:s kan göra osv.

Sen hur ett JP flyttar är ju klart och tydligt det är väl inte det som är problemet egentligen. utan huruvida de har fler förmågor än vad jag tycker reglerna säger att de har och huruvida de kan krocka med en stubbe och dö, vilket jag inte tycker det finns stöd för i reglerna. Återigen hänvisa till Chaos wings.
Att ta dangerous terrain tests är inte en förmåga, det är ett resultat av att flytta som Jump Infantry in i eller ut ur difficult terrain. Jump Infantry kan faktiskt välja att inte hoppa, och behöver då inte slå för dangerous terrain, så det är inte direkt så att testet är knutet till enhetstypen.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Det här igen -.-...

Nu tar jag det enkelt en gång till.

Hur kollar jag på hur "move as Jump Infantry" fungerar?
Jo, jag går till avsnittet i regelboken som handlar om Jump Infantry och tittar under rubriken "Movement". Där står det att de får röra sig 12", kan hoppa över terräng/modeller och de slår dangerous om de landar i diff. Det står även att de slår 3d6 när de flyr och får deep-strikea.

Man kan inte såga av de bitarna som man inte gillar.
Alexander Merinen

Skriv svar