Flygare och terräng

Regelfrågor och förslag på husregler
egge

Re: Flygare och terräng

Inlägg av egge »

Jag tror inte jag hade reagerat om någon vendetta inte bryr sig om en sten som är under vingarna (folk får ju ändå gå där) men om vingen hade varit över area terräng så skall den slå. Om basen rör terräng så är det.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Så ett flygplan ska alltså kunna störta av flyga över en krater... Jag gillar då hellre Jeppas förslag.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Zurken skrev:Så ett flygplan ska alltså kunna störta av flyga över en krater... Jag gillar då hellre Jeppas förslag.
Passa dig nästa gång du flyger! Se till att det endast är platt mark under flygvägen :D
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Yautja

Inlägg av Yautja »

Zurken skrev:Så ett flygplan ska alltså kunna störta av flyga över en krater... Jag gillar då hellre Jeppas förslag.
Well, ska vanliga skimmers kunna störta av flyga över en krater? Ska ett flygplan kunna störtas av att ställa sin bas i en krater?

Om det är så sjukt löjligt att flygplan ska ha det svårt att flyga över kratrar/floder/låga skogar borde dom väl inte behöva ta difficult slag när dom står med basen i terrängen också för den delen.
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Nej, det var just det jag påpekade tidigare. Skimmers som flyger närmare marken kan man ju säga att de störs av ojämnheter i marken, men det funkar inte riktigt så för flygplan.

Jag skulle inte ha något emot att flygplan tar terrängtest när de är över terräng om de inte vore så enormt stora. Ska man spela så att de måste ta test om vingarna är över kratrar, ruiner och skog så är det nästan omöjligt att röra dem utan att ta ett terräng test, vilket är rätt löjligt. Jag tycker att det räcker med test om basen är i terräng, det är mycket mer spelbart.
Alexander Merinen

Yautja

Inlägg av Yautja »

Zurken skrev:Nej, det var just det jag påpekade tidigare. Skimmers som flyger närmare marken kan man ju säga att de störs av ojämnheter i marken, men det funkar inte riktigt så för flygplan.
Varför ska de då ta terrängslag när basen är på? Störs dom mer av stenar och grus om basen hänger över :) ?

Jag kan tycka det är okej att man bara ska ta terrängslag när basen är i terräng, med motivationen att hullet är över terrängen och inte i (som Mortarion säger)

Däremot tycker jag då att detta ska gälla för alla skimmers. Att göra regelundantag för en speciel basstorlek tycker jag är lite saftigt.
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

egge

Inlägg av egge »

Hittar inte regeln flygplan i regelboken. Hittar skimmers dock. Skimmers blir påverkade om terrängen under inte är perfekt. Sekunden du skulle köra en skimmer som flygplan är den tvungen att röra sig så fort att den borde komma av bordet och därmed är den borta ur spel.

Jag tycker faktiskt inte det är så konstigt att de skall diffa om någon del är över terräng. Jag tycker de är tillräckligt bra för att faktiskt skall vara tvungna att göra det. Stora skimmers måste ha manövreringsutrymme och jag ser inte det som att de bara är på en enda höjd (valkyror måste ju släppa ut folk också) så under deras movement så ligger de säkert på flera höjdnivåer också. Dock så kan jag tycka att det räcker med area terräng.

Men jag kan tycka att det är lite fult att stora skimmers flyger högt nog för att slippa slå diff (när de skall göra det) men lågt nog för att hindra motståndaren att gå förbi...
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Nej, Egge, jag är mycket medveten om att det jag argumenterar om inte har någon som helst regelgrund.

Med swefaqen så blockerar endast basen fienden, så ditt argumentet där faller lite det också.

Jag hävdar fortfarande att det är ospelbart att vara tvungen att ta terräng test så fort man vill röra sig (väldigt få bräden ger tillräckligt stora utrymmen för att manövrera de stora flygplanen). Inte kul att riskera att döda sin 700p lastade Storm Raven så fort man vill utnyttja sitt 24" move som man betalt dyrt för i både komp och poäng.

Att endast räkna basen vid låg terräng är enligt mig en vettig kompromiss och det är en regel jag gärna delar med mig till alla andra skimmers. Dock kommer vanliga skimmers inte ha lika stor nytta då terrängen enklare kommer nå modellen fysiskt.
Alexander Merinen

GLinus

Inlägg av GLinus »

Hur gör man då när enheter hoppar ur dessa flygare. Då borde man rimligtvis tvingas ta terrängtest om någon del av modellen, inklusive vingarna, är över terräng, eftersom flygaren går ner på låg höjd/landar och således tvingas vara i terräng istället för över. Eller repelerar man ur i de fallen?
Prepare to get your kick assed!

Fluff är tufft!!

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

skall man köra reglerna som det är skrivet så:

1. Måste man ta terräng test när nån del av modellen sticker ut över teräng.
2. Man får inte disenbarka från en stormraven om man inte har nån hög byggnad att ställa sig på.
3. Man får inte ställa modeller under någon del av modellen, vilket gör det nästintill omöjligt att få ut en hel squad från en vaklkyria.

Reglerna funkar inte som de är skrivna.. Dvs de måste ändras för att de modellerna skall gå att använda överhuvud taget.
Så diskutinen är inte och har aldrig varit om man skall ändra deras regler eller inte, utan om hur mycket man skall ändra deras regler.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Skriv svar