Ett jättetips är att måla alla modeller i en enhet parallellt (eller en halv eller nått om det är en jätteenhet).MITTZ skrev:jag valde en vanlig modell i min arme att starta målningen på och gjorde den så bra jag kunde. Vilket ledde till att jag var ju tvungen att göra de andra figurerna lika bra för att det inte skulle se konstigt ut. Och i början var det ju kul att det såg bra ut....nu vill jag mest bli klar. =P
Petighet vid målning
Re: Petighet vid målning
...på en timme hinner jag måla grundfärgen (från undercoat till innan innan highlights) eller en shoulderpad typ. Men så blir jag aldrig klar med en armé också.Willow242 skrev:Ju petigare du är med målandet ju bättre målare blir du och målandet går snabbare. Sedan finns det ju såklart gränser, men en timme per "vanlig" gubbes målning orde väll vara en rimlighet.
För mig är det väldigt olika det där ..
Ibland kan jag måla 5 gubbar på en kväll & ibland så målar jag 20 gubber på en kväll tror det beror på sinnesstämmning
Men ska jag börja med nått nytt så gör jag oftast 2-3 testgubbar & hämtar feedback på butiken eller på föreningen vad folk tycker! och då folk får peta på modellerna så ser dom om man har missat nånstans eller om det är nån detalj som är omålad eller så ..
Jag tycker du ska försöka måla på dom knepiga ställerna även om det kan vara bökigt!
Du kan försöka måla modellerna i basfärgerna & sätta ihop dom sen alternativt sätta ihop modellerna i 2-3 bitar & sen måla dom delarna innan du limmar ihop sen då allt det är klart kan du ge dig på detaljarbete washande & highlightande!
Ibland kan jag måla 5 gubbar på en kväll & ibland så målar jag 20 gubber på en kväll tror det beror på sinnesstämmning
Men ska jag börja med nått nytt så gör jag oftast 2-3 testgubbar & hämtar feedback på butiken eller på föreningen vad folk tycker! och då folk får peta på modellerna så ser dom om man har missat nånstans eller om det är nån detalj som är omålad eller så ..
Jag tycker du ska försöka måla på dom knepiga ställerna även om det kan vara bökigt!
Du kan försöka måla modellerna i basfärgerna & sätta ihop dom sen alternativt sätta ihop modellerna i 2-3 bitar & sen måla dom delarna innan du limmar ihop sen då allt det är klart kan du ge dig på detaljarbete washande & highlightande!
PaiNt addiCt aNd BiTz JuNkIe!
Games Workshops bästa bok! How to roll .. Jag behöver en med mina tärnings uppvisningar!
Currently Working On:
...
Games Workshops bästa bok! How to roll .. Jag behöver en med mina tärnings uppvisningar!
Currently Working On:
...
till att börja med var den första modellen lite av ett test, visst hade jag målat några figurer för att få till färgschema osv men den första var lite ett test för att se hur bra jag kunde (efter ca 12 års uppehåll)Bengt skrev:Ett jättetips är att måla alla modeller i en enhet parallellt (eller en halv eller nått om det är en jätteenhet).MITTZ skrev:jag valde en vanlig modell i min arme att starta målningen på och gjorde den så bra jag kunde. Vilket ledde till att jag var ju tvungen att göra de andra figurerna lika bra för att det inte skulle se konstigt ut. Och i början var det ju kul att det såg bra ut....nu vill jag mest bli klar. =P
men ja, i teorin är det ju klart bättre att göra större batcher men det kommer till en punkt när man måste få känna att man kommer någon vart. Att man blir klar med något. Jag har bara vid ett par tillfällen målat på så många som 5 modeller i en batch.
Får jag en chaosgubbe målat på fem timmar har jag varit effektiv. Detta exkluderar ihopsättning och basning.Willow242 skrev:Ju petigare du är med målandet ju bättre målare blir du och målandet går snabbare. Sedan finns det ju såklart gränser, men en timme per "vanlig" gubbes målning orde väll vara en rimlighet.
Mitt tips är att jobba in grundfärgen mycket i målningschemat alternativt jobba efter en fundation paint. Ska man washa gubbarna så ska man lägga washen ett antal lager efter varandra istället för att ösa på ett kladdigt. Har man tiden är målning otroligt kul där man hela tiden ser resultat från olika tekniker man lär sig. Jag tycker att spelar man en armé med runt 30-40 modeller så ska den vara snygg.
Precis som Mr. Ost säger ska man spara highlightande till sist eftersom det är lätt hänt att man petar bort highlightsen med sina chipsfingrar under hanteringen av figuren. T.ex. om man har fler saker att måla.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.
Jag har målat en SM-armé på en dag (det här var innan dipp fanns), den blev ok table top. Annars så har min speed paintng blivit långsammare, men resultatet har ju också blivit mycket bättre. Numera försöker jag mig dock på source high lihgts, alltså att man bara kör high lights där det borde vara snett uppifrån, typ.
En bild säger mer än 1000 kaniner
Det är förstås en fråga om inställning, till fantasy målar jag upp till 25 modeller tillsammans och det kan kännas segt, men jag får intala mig själv att varje fullbordat moment är ett stort steg framåt.MITTZ skrev:men ja, i teorin är det ju klart bättre att göra större batcher men det kommer till en punkt när man måste få känna att man kommer någon vart. Att man blir klar med något. Jag har bara vid ett par tillfällen målat på så många som 5 modeller i en batch.
Övning ger färdighet. Ju mer man målar desto bättre blir man på att se var man ska lägga krutet för att få maximal effekt av sitt arbete.
Och kom ihåg, alla som inte har (ålder * 1000) poäng målat är våldtäktsmän.
Och kom ihåg, alla som inte har (ålder * 1000) poäng målat är våldtäktsmän.
- speedfreek
Min pågående armé målar jag 2-4 timmar per figur, vilket är det långsammaste jag någonsin målat.
I detta fall är det för att jag aktivt valt bort effektiva målningstekniker för att testa nya saker.
Det är verkligen inte något jag rekommenderar...
Och jag är inte i närheten av att få träffa Antons dotter en mörk kväll...
I detta fall är det för att jag aktivt valt bort effektiva målningstekniker för att testa nya saker.
Det är verkligen inte något jag rekommenderar...
Och jag är inte i närheten av att få träffa Antons dotter en mörk kväll...
Uj uj, kanske skulle måla upp lite epic titaner snabbt...Anton skrev:Och kom ihåg, alla som inte har (ålder * 1000) poäng målat är våldtäktsmän.