IC som lämnar enheter

Regelfrågor och förslag på husregler
Yautja

Re: IC som lämnar enheter

Inlägg av Yautja »

speedfreek skrev:Jag håller med om att det är lite otydligt och att regler säger emot varandra.
Men ju mer jag tänker på det, ju mer minns jag att "alla" spelar med att karaktärer går ifrån enheter med sitt eget move.
Att en Megaboss kan gå ifrån sina boys innan en säker 6"-move+charge, att en necron lord "gör en sling shot" på en enhet när den var i en annan enhet nyss, en bike-autarch flyger ur en enhet guardians osv.
Jag har spelat mot spelare från norrland, Frankrike, USA och Polen som spelat så och inte lagt märke till någon som spelar tvärt om.
Konstigt nog har jag aldrig reflekterat över att det faktiskt inte är exakt så det står skrivet i reglerna.
Inte innan den här tråden.
En röd tråd genom hela diskussionen verkar vara just "Jag har alltid spelat det så och jag har aldrig träffat nån som inte spelat det så" utan att man kanske just har reflekterat att det faktiskt inte exakt står så skrivet i reglerna.
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Om alla i hela världen spelar på ett vis så verkar det riktigt korkat att göra en "regelförtydling" om att spela på ett annat sätt. Oavsett vad man kan bokstavstolka fram ur regelboken.

Användarvisningsbild
Serpent

Inlägg av Serpent »

Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Yautja

Inlägg av Yautja »

Jocke Rapp skrev:Om alla i hela världen spelar på ett vis så verkar det riktigt korkat att göra en "regelförtydling" om att spela på ett annat sätt. Oavsett vad man kan bokstavstolka fram ur regelboken.
Absolut om alla i hela världen skulle spelat på ett sånt vis.
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

egge

Inlägg av egge »

Jag har alltid spelat som så att det är ok att flytta om enheter om de inte hade varit i vägen för andra. Så för mig har det aldrig spelat någon roll om motståndaren flyttar sin karaktär först, enheten först eller om han bestämmer att karaktären skall gå in i en enhet i slutet av rundan eller efter karaktärens movement.

Problemet är att Tyranids har sin första karaktär som jag spelar med sedan jag började för 14 år sedan...så karaktärsreglerna har jag aldrig tänkt på.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Det verkar vara så att de allra flesta utanför Sverige spelar med "snabba" karaktärer medan det (utan att jag märkt det) finns folk som inte spelar så här.
(Varberg och Linköping verkar det som)

Någon som sett någon liknande diskussion på något internationellt forum?
Och vad blev isf resultatet?

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

egge skrev: Problemet är att Tyranids har sin första karaktär som jag spelar med sedan jag började för 14 år sedan...så karaktärsreglerna har jag aldrig tänkt på.
Parasiten?

Halvar

Inlägg av Halvar »

parasit plus alfanidden.
Ja' än't bittä'!

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

speedfreek skrev:Det verkar vara så att de allra flesta utanför Sverige spelar med "snabba" karaktärer medan det (utan att jag märkt det) finns folk som inte spelar så här.
(Varberg och Linköping verkar det som)

Någon som sett någon liknande diskussion på något internationellt forum?
Och vad blev isf resultatet?
Linköping är inte korrekt det är mer korrekt att säga yautja :)

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

Argos skrev:
Jocke Rapp skrev:Som BA-spelare och bla bla så tycker jag att en karaktär får flyga 12" samma runda som han lämnar en infanterienhet.
:lol:

Skriv svar