IC som lämnar enheter
- speedfreek
Re: IC som lämnar enheter
Jag vill ha ett svar i SweFAQn så man slipper tjat. Tills dess kommer jag spela mina snabba karaktärer som Magnus Necronlord.
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Som turneringsarrangör och bla bla så tycker jag att en karaktär får flyga 12" samma runda som han lämnar en infanterienhet.
Jocke Rapp skrev:Som BA-spelare och bla bla så tycker jag att en karaktär får flyga 12" samma runda som han lämnar en infanterienhet.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Jag har alltid kört med att en karaktär kan lämna enheten och då följer sina movementregler och sedan kan man flytta enheten som då följer sina.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
- speedfreek
Jag har precis byggt en snabb karaktär till GothCon.
Får han vara snabb ur en långsam enhet eller ej?
Har den här tråden kommit fram till något?
Har SweFAQ kommit fram till något?
Vi pratade om det på Gast idag och det var ingen som spelat med eller mot snabba karaktärer som var långsamma ur enheter.
Sen kanske vi inte är världsbäst på att bokstavstolka reglerna, men Jocke Blom spöade mina Tauisar med en Shrike som hoppade ifrån termosar och det var ingen som klagade då heller... (förutom taubarnen, men de klagar alltid)
Får han vara snabb ur en långsam enhet eller ej?
Har den här tråden kommit fram till något?
Har SweFAQ kommit fram till något?
Vi pratade om det på Gast idag och det var ingen som spelat med eller mot snabba karaktärer som var långsamma ur enheter.
Sen kanske vi inte är världsbäst på att bokstavstolka reglerna, men Jocke Blom spöade mina Tauisar med en Shrike som hoppade ifrån termosar och det var ingen som klagade då heller... (förutom taubarnen, men de klagar alltid)
Det verkar som de flesta tycker att man får gå snabbt ut ur en långsam enhet, men alla är inte övertygade (inkl. mig själv).
Om swefaq gör en snabb ruling så är jag nöjd hur dem än ser på saken, det viktigaste är inte att man spelar rätt, utan att man spelar lika dant.
Om swefaq gör en snabb ruling så är jag nöjd hur dem än ser på saken, det viktigaste är inte att man spelar rätt, utan att man spelar lika dant.
Alexander Merinen
Dum fråga, antagligen. Får man flytta enheten först och sedan när man skall flytta karaktären, flytta ut denne? Eller måste man flytta karaktären först?
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Vill man ha flytta-långt-tolkningen så skulle jag säga att man måste flytta karaktären först, "An independent character can leave a unit during the Movement phased by moving out of coherency distance with it." Står ingenting om att en enhet kan lämna en IC.egge skrev:Dum fråga, antagligen. Får man flytta enheten först och sedan när man skall flytta karaktären, flytta ut denne? Eller måste man flytta karaktären först?
Å andra sidan anser jag att man måste flytta både enheten och IC på samma gång, i samma hastighet, och då kan man flytta dem åt olika håll för att på det sättet bryta coherency.
Anta att en IC utan jump pack vill lämna sin enhet, men behöver slå ett diff-slag. Han slår så lågt, trots Move Through Cover, och står så inbakad i enheten, att han inte lyckas flytta iväg så långt att han bryter coherency. Vad händer då, med flytta-långt-tolkningen? Får enheten inte flytta alls då? Varför fick ICn ens använda sitt MTC när han fortfarande är en del av enheten?
- speedfreek
Jag håller med om att det är lite otydligt och att regler säger emot varandra.
Men ju mer jag tänker på det, ju mer minns jag att "alla" spelar med att karaktärer går ifrån enheter med sitt eget move.
Att en Megaboss kan gå ifrån sina boys innan en säker 6"-move+charge, att en necron lord "gör en sling shot" på en enhet när den var i en annan enhet nyss, en bike-autarch flyger ur en enhet guardians osv.
Jag har spelat mot spelare från norrland, Frankrike, USA och Polen som spelat så och inte lagt märke till någon som spelar tvärt om.
Konstigt nog har jag aldrig reflekterat över att det faktiskt inte är exakt så det står skrivet i reglerna.
Inte innan den här tråden.
Men ju mer jag tänker på det, ju mer minns jag att "alla" spelar med att karaktärer går ifrån enheter med sitt eget move.
Att en Megaboss kan gå ifrån sina boys innan en säker 6"-move+charge, att en necron lord "gör en sling shot" på en enhet när den var i en annan enhet nyss, en bike-autarch flyger ur en enhet guardians osv.
Jag har spelat mot spelare från norrland, Frankrike, USA och Polen som spelat så och inte lagt märke till någon som spelar tvärt om.
Konstigt nog har jag aldrig reflekterat över att det faktiskt inte är exakt så det står skrivet i reglerna.
Inte innan den här tråden.