Dags att revidera syftet med komp?

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Argos

Re: Dags att revidera syftet med komp?

Inlägg av Argos »

Papa D skrev: Tydligen ganska svårt för mig... För jag har alltid fått sänkta listor, jag har ofta fått listor satta till 0 trotts att de visat 40 - 50 i mall komp. Om mall komp i alla lägen gick att använda som riktlinje till subjektiv komp, så skulle detta inte vara en issue, men vi bedömmer nog lite olika, tillexempel vet jag att man får mindre i komp om man har samma eq på alla sina units i vissa sammanhang... vilket inte jag anser ha med komp att gör alls.
D
Asså Daniel, du kan inte få en listan sänkt från mallkomp till subjektiv komp. Det finns ingen som helst referens mellan dessa två system (iaf inte i GC-världen).

Jag tror anledningen till att så många var missnöjda med sin komp på förra året var att man utgick från mallen istället för de riktlinjer som arrangörerna satt upp.

Tyvärr blir det svårare och svårare för folk att kunna förutse vilken subjektiv komp en lista får eftersom mallen används så mycket idag (särskilt för spelare som börjat spela på turneringar de 2-3 senaste åren). Det är givetvis ett problem för de turneringar som använder subjektiv komp och jag hoppas att vi på GC skall komma på att bättre system än förra året för att underlätta för folk att förutse sin komp.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Mag-El skrev:
HeadWar skrev:Ska man blanda mall och subjektiv komp så får man antingen säga att bedömarna inte får ändra mer än ett visst antal steg från mallen, eller se till att alla har möjlighet att ändra på sina listor efter bedömningen, och då kan man lika gärna strunta i mallen helt. Det gjordes ganska ofta förr i tiden, men skapar givetvis massor med extraarbete för arrangörerna.
Skippa mallen helt? Varför ska man få göra om? Dock tycker jag det ska vara en gräns på hur mycket man får ändra. jag tycker 10% är lagom dvs 0-2 pts.
Som sagt, finns det en gräns för hur mycket bedömarna får ändra i förhållande till vad mallen ger, då är det inga (enorma) problem, men om det inte finns en sådan gräns så är det ju bara en subjektiv bedömning, mallen spelar ingen roll. Alternativt att om man ändrar (tillräckligt mycket) från mallkompen så säger man till spelaren, och så får han en chans att ändra. Men att "belöna" folk som gör riktigt grisiga listor med en chans att ändra sina listor i efterhand är inte speciellt bra, alltså bör man isåfall tillåta alla att ändra på sina listor, alternativt ha någon form av straffpoäng om någon vill ändra på sin lista. Då är man å andra sidan nästan tillbaka på att bara ha subjektiv bedömning rakt av, för om du ändrar din lista för att få upp kompen så tappar du ändå de poäng som du kan tjäna in på att ha högre komp.

Användarvisningsbild
Väktaren

Inlägg av Väktaren »

Men...nu pratas det ju bara om olika former av komp, mall, subjektiv etc.
Men det är ju syftet med de thela som önskades disskuteras, inte vilken form som passar bäst.

Som jag ser det så började kompen spela ut sitt syfte när mallen först trädde fram i ljuset.
Och ju längre tiden går och ju mer den uppdateras för att täppa till "hål" m.m. så kommer syftet att ha ändrats milvägs ifrån varför kompen infördes.

Kompens dagar är på upphällningen ;)

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

speedfreek skrev:
cadelin skrev:Jag är en av de som tvekar att åka på subjektivt kompade turneringar. Detta är för att jag sällan har roligt på dessa turneringar.
Vad är det som blir tråkigt med turneringen av att det är subjektiv komp?
Är det den orättvisa bedömningen av den egna listan?
Att motståndarlistorna är för lika varandra?
Att motståndarlistorna är för olika varandra?
Att motståndarna har fått så fördelaktigt orättvis komp?
Något helt annat som inte har med komp att göra?

Det är för att i mitt eget huve så har jag gjort en icke optad lista som jag inte skulle spela med om jag helst fick välja. Så inte bara det att jag har en lista som jag själv tycker är dålig så brukar jag tydligen göra böghårda listor ändå med såna ashårda saker som preddar utan sponsons och andra gamebreakers som ger mig max komp 5 av 20.

Jag förstår att mina listor säkert är över medel hårda och ska ha lägre komp i efterhand men det är astråkigt att spela en turnering med en lista man inte är nöjd med och sen ha uppförsbacke hela tiden för kompen knullar en i varje match.

Så det hela handlar bara om min subjektiva upplevelse. Om jag ska spela subjektiv komp så ska jag låta någon annan göra min lista och lägga in den under falsk namn.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Väktaren skrev:Som jag ser det så började kompen spela ut sitt syfte när mallen först trädde fram i ljuset.
Och ju längre tiden går och ju mer den uppdateras för att täppa till "hål" m.m. så kommer syftet att ha ändrats milvägs ifrån varför kompen infördes.

Kompens dagar är på upphällningen ;)
Utveckla och förklara.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

Jag tycker att det är kul att spela med komp, och jag tycker att det är kul att spela utan komp. Variation är dock roligt. Så jag tycker att det är bra om det finns både kompade och okompare turneringar

Många tycker dock att det är roligare att spela med nån form av komp, och så länge det är så så kommer komp att fortsätta finnas.

Såvida GW inte börjar göra balanserade codexar. :lol: (kommer inte att hända, då codex creep är en medveten sälg strategi av GW)
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

Håller med Nefrums.

Jag gillar kompat och okompat. Variation förnöjer. Skulle säkert gilla subjektivkomp också om man fick en heads up så man kunde ändra sin lista till ungefär den nivå man vill ligga på eller tror sig ligga på, det stora problemet är att man får ett random djur i en säck, vissa får en gris och blir glada för dom gillar fläskkött, andra får en ko, och råkar vara hindu och då suger det verkligen... Om jag som goj får reda på att jag blir serverad hallall kött på nästa krogbesök när jag vill ha kosher, så skiter jag i det och går till en annan krog... that is all I am saying folks...

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Heja förhandsbedömning på subjektiv komp!

the godfather

Inlägg av the godfather »

om man tycker subjektiva kompen är alldeles åt helvete så kan man väl istället erbjuda sig att hjälpa till att bedöma listor :)
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

Håller med dig godfather i teorin. Men om vi lägger ut alla listor på svenska40k.se för bedömning, tror du inte dom skulle bli väldigt lika bedömda som enligt kompmallen som är ett utdrag av ganska många bedömmare?

Jag tor inte LBK blir särskilt mycket gladare av att jag är med och bedömmer deras listor och så får dom endå 0. Problemet är inte nödvändigtvis bedömningen i sig, iaf inte för mig, snarare att man inte vet innan man dyker upp på turneringen. Ingen med ambition om att placera sig på en turnering planerar att åka dit med komp 0.... eller ens 1.

Men nu säger jag samma sak hela tiden, så jag ska va tyst känner jag.

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Skriv svar