SM-fakk-fråga...

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Seregon

Re: SM-fakk-fråga...

Inlägg av Seregon »

L3go skrev:så no more "droppa ena halvan och deploya andra halvan på bordet"? bajs-gw. :x
Inte om de sitter i drop pod. Det har aldrig varit tillåtet. Har de däremot jump pack får hälften gå in från sidan och hälften deep-strike:a.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Seregon skrev:Inte om de sitter i drop pod. Det har aldrig varit tillåtet. Har de däremot jump pack får hälften gå in från sidan och hälften deep-strike:a.
Vad baserar du det på? Någon form av förvrängning av pod-reglerna och att de skulle ersätta de ordinarie combat squad-reglerna?

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

HeadWar skrev:
Seregon skrev:Inte om de sitter i drop pod. Det har aldrig varit tillåtet. Har de däremot jump pack får hälften gå in från sidan och hälften deep-strike:a.
Vad baserar du det på? Någon form av förvrängning av pod-reglerna och att de skulle ersätta de ordinarie combat squad-reglerna?
I regeln "Combat Squads" står följande:
"The one exception to this is a unit that arrives by Drop Pod - the player can choose to split such a unit into combat squads when it disembarks".

Klart som korvspad att det är först när hela enheten landar med podden som den får splitta upp.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Ja utan swefaq har det alltid varit så, men då man med swefaqen har kunnat combat squadda under deployment så har man kunnat sätta en halv squad i podden och den andra halvan på bordet, precis som man kan sätta ena halvan i en razorback och andra på bordet. Nu får vi väll se vad som händer.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Zurken skrev:Ja utan swefaq har det alltid varit så, men då man med swefaqen har kunnat combat squadda under deployment så har man kunnat sätta en halv squad i podden och den andra halvan på bordet, precis som man kan sätta ena halvan i en razorback och andra på bordet. Nu får vi väll se vad som händer.
Det är fullt tillåtet att sätta 5 i en razorback och 5 på bordet, så länge alla 10+fordon kommer in från reserves samtidigt. Det har det också alltid varit, även om det inte stått lika uttryckligt.
Förvisso kan jag förstå tanken att man vill strömlinjeforma vissa saker och FAQ:a vissa tolkningar framför andra, men man bör akta sig väldigt noga för att uppenbart bryta mot uttryckligt satta regler bara för att man tycker att det vore smidigare på ett annat sätt.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Om majoriteten av spelare fördrar på att spela på ett sätt som inte GW tycker är rätt, så har jag inget emot att man ändrar lite regler. Det är det som är så bra med swefaqen. Men nu börjar det gå rätt OT...
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

"The decision to split the unit into combat squads, as well as which models go into each combat squad, must be made when the unit is deployed. Both combat squads can be deployed in separate locations. The one exception to this is a unit that arrives by Drop Pod. The Player can choose to split such a unit into combat squads when it disembarks from the Drop Pod."

Det som gör att man RAW inte kan splitta en enhet som man tänker ha i Reserve är att det står "when the unit is deployed", en enhet som är i Reserve har man valt att "not to deploy". Jag (och SweFAQn) anser dock att "when the unit is deployed" betyder "under deployment" och inte nödvändigtvis när man ställer ut den på bordet. GWs FAQ säger ju dock ganska tydligt "No, because squads that are placed in reserve may not break down into combat squads."

Oavsett vilket så kan enheter som anländer med Drop Pod göra en split när de kliver ur sin pod, vilket är ett undantag från att man måste välja om man vill splitta när man deployar. Det finns dock ingenting som säger att en enhet som har en Pod inte får splitta när man deployar den (förutom enligt ovan, givetvis.)

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Jag tycker att det här är en fråga som kan påverka rätt mycket i existerande och framtida armébyggen.

Skulle Sverige FAQ:en kunna ge ett uttalande om hur det kommer att fungera i nästa version av FAQ:en?

Kommer man att kunna ställa en halv tactical på planen och reserva den andra? Kan man sätta en halv assaultsquad i reserv och deepa den andra? Får man dela på squads över huvud taget om de är i reserver, t.ex i Dawn of War?

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

Jocke Rapp skrev:Får man dela på squads över huvud taget om de är i reserver, t.ex i Dawn of War?
saker siom kommer in runda 1 i DoW är inte i reserv

Och om man skall följa gw regler och ändå göra det lite spelbart så kan man tolka det som:

Man kan inte sätta en halv enhet i resev, Man kan combat squada enheter när de kommer in från reserv.
Senast redigerad av 1 Nefrums, redigerad totalt 17 gånger.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Ah, på Dawn of War har vi ju formuleringen "units that were not deployed", så combat squads åker dit på samma RAW där som om de är i Reserve.

Skriv svar