Nya FAQ

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Nya FAQ

Inlägg av DHettNeck »

cadelin skrev:amerikanerna har spelat att det är en deploy att komma från reserv så man inte får splitta dom innan men att man delar på dom när dom kommer in från reserv. Kanske detta GW är ute efter. Dvs du rullar för hela enheten ställer ut dom och sen splittar dom.
Får ena halvan då komma in med sin razorback?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Dante82

Inlägg av Dante82 »

Väktaren skrev:Sen ang. Combat squads så är det ju endast vid Deployment man får göra det, det enda undantaget är ju podden som har en spec. regel om det. Så slänga 10 marines i reserv för att sen när de kliver in bryta upp dem i combat squad är ju att bryta mot regeln.
Det står inte "during deployment..." under reglerna för combat squads, det står "when the unit is deployed..." vilket enheterna också blir när de kommer in från reserven.
DHettNeck skrev:
cadelin skrev:amerikanerna har spelat att det är en deploy att komma från reserv så man inte får splitta dom innan men att man delar på dom när dom kommer in från reserv. Kanske detta GW är ute efter. Dvs du rullar för hela enheten ställer ut dom och sen splittar dom.
Får ena halvan då komma in med sin razorback?
Finns det ens stöd i reglerna för att man får sätta ena halvan i sin razorback under den vanliga deploymenten?

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Enligt FAQ:n får en 10-mannasquad köpa en Razorback. Om de combat-squaddar vid deployment bör de även halva den enheten sitta i sin razorback.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Dante82

Inlägg av Dante82 »

Fast då antar man en regel som inte finns. Jag spelade själv så att jag deployade ena halvan i razorbacken tills jag vid en regelfråga analyserade reglerna kring det. Reglerna för dedicated transports säger att enheten alltid ska deployas samtidigt som enheten den är köpt till, och att enheten som den är köpt till antingen skall vara i transporten eller utanför den. Inget undantag finns i SM codexen från denna regel, alltså ska man inte få stoppa halva enheten i razorbacken (som jag tolkar reglerna iaf).

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Alternativen är såklart att antingen kommer hela uniten in till fots med razorback:en vid sidan och sedan delar upp sig i squads, eller att de vid deployment delar upp sig och kommer in dels i en squad om 5 till fots och dels i en squad om 5 mountade i razorback:en.

Jag själv lutar åt alternativ två. Man får ju dela upp enheterna vid deployment och deploya vid olika platser på brädet; det verkar märkligt att enheten med fordonet inte skulle få hoppa in i det också i samband med att de kommer in från kanten.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

GLinus

Inlägg av GLinus »

Schysst att DEs Torment Grenade Launcher testas mot Ld och inte är ett moralslag. Det innebär att den påverkar fearless modeller också.
Prepare to get your kick assed!

Fluff är tufft!!

Dante82

Inlägg av Dante82 »

Alternativen är såklart att antingen kommer hela uniten in till fots med razorback:en vid sidan och sedan delar upp sig i squads, eller att de vid deployment delar upp sig och kommer in dels i en squad om 5 till fots och dels i en squad om 5 mountade i razorback:en.

Jag ser inga problem med att deploya dem 5+5+tom razorback, men att deploya en 5:a i razorbacken tycker jag strider mot reglerna för dedicated transports.

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Dante82 skrev:

Jag ser inga problem med att deploya dem 5+5+tom razorback, men att deploya en 5:a i razorbacken tycker jag strider mot reglerna för dedicated transports.
Varför det? Det är en dedicated transport så enbart enheten som köpte den får börja i den. Dock finns det inget som säger att hela enheten måste börja i den. Detsamma gäller ju rhinos.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

GLinus skrev:Schysst att DEs Torment Grenade Launcher testas mot Ld och inte är ett moralslag. Det innebär att den påverkar fearless modeller också.
Jupp, lite knasigt känns det. Eller är det så att alla Tank Shocks är formulerade så?

FAQn skrev:Q: When an implosion missile hits a complex unit (one
where all the models are not identical in gaming terms)
how do you work out what rolls are needed to wound and
how do you distribute these wounds? (p47)
A: Although the implosion missile causes wounds in an
unusual way it should be treated the same as any other
blast weapon. A unit will suffer a number of hits equal to
the number of models underneath the blast marker. Using
the majority Wounds value of the unit roll to see how many
wounds are
Detta innebär att man inte kan fuskträffa specifika gubbar som fistar o dyl, med implosionsmissiler och splitterskärvor, vilket känns helt rätt och riktigt.

Vad jag kan se så känns allt annat i DE-FAQn vettigt, i synnerhet allt med pain tokens.
Synd bara att man fortfarande inte vet vad som händer med Court och Beastmasters när de blir fearless (på delar av enheten)

Dante82

Inlägg av Dante82 »

Seregon skrev:
Dante82 skrev:

Varför det? Det är en dedicated transport så enbart enheten som köpte den får börja i den. Dock finns det inget som säger att hela enheten måste börja i den. Detsamma gäller ju rhinos.
Jag tycker inte att man har deployat enheten i sin dedicated transport om man deployar halva enheten i den och andra halvan utanför. Combat squads gör avsteg från reglerna för hur en squad köpt till ett separat slot beter sig, och således bör den ha ett undantag från grundreglerna gällande razorbacks liknande undantaget för droppods.

Skriv svar