DefCon Ris och Ros
Moderatorer: Leidermark, Yabob, Pärssi
- speedfreek
Re: DefCon Ris och Ros
Trevlig och bra arrangerad turnering. Jag är inget större fan av tröskelkomp, och särskilt inte en så låg komp som 25, men det är bra att det blir variation på våra turneringar.
Tycker det är synd att det inte var någon målningsbedömning eftersom det kan sänka kvaliteten på de mindre snygga arméerna rejält.
Bra lokal med trevligt läge och bar.
Terrängen var väldigt bra på vissa bord men riktigt dålig på andra med nästan inga Los-blockers och bara massa diff-skräp ivägen.
Tycker det är synd att det inte var någon målningsbedömning eftersom det kan sänka kvaliteten på de mindre snygga arméerna rejält.
Bra lokal med trevligt läge och bar.
Terrängen var väldigt bra på vissa bord men riktigt dålig på andra med nästan inga Los-blockers och bara massa diff-skräp ivägen.
Terrängen var väldigt bra på vissa bord med nästan inga Los-blockers och bara massa diff-skräp ivägen.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
Tyvärr måste jag hålla med. Sprid losblockers mer på borden och skit i temat på borden.Argos skrev: Terrängen var väldigt bra på vissa bord men riktigt dålig på andra med nästan inga Los-blockers och bara massa diff-skräp ivägen.
Roligt som fan med ashårda matcher.
Komp 25 var precis lagom.
Jag behöver lära mig slå armoursaves.
Turneringssystemet fungerade smid! Sällan man ser ett så tight fält.
Ett extra mission med killpoints vore fint.
Lite mer tid för matcherna skulle nog inte skada.
Skryträttigheter på internet i ett år: check!
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY
Trevliga lokaler
Bra terräng
Bra atmosfär
Tydliga och lättspelade mission, gav möjlighet att koncentrera sig mer på spelet och motståndaren än en massa missionsspecifika specialregler etc.
Ang. kompen håller jag med om att antingen kör man komp rakt av eller så kör man fanatic dvs. ingen komp men med vissa restriktioner. Men egentligen tycker jag att man borde köra utan något och enligt codex som GW tänkt sig att man ska spela, fungerar på GWs egna turneringar och där ser man inte bara ostade listor, de flesta vill ju ändå spela en kul lista.
Tycker också att det var bra att målningen inte påverkade spelresultatet. Målningen var perfekt att köra separat och möjligen Ceasars förslag med utökat antal kategorier i målningen kunna göra det mer intressant. En lägsta nivå ska finnas på målningen och följer en spelare inte grundkraven är det bara att packa ihop och komma igen alt. ta bort det som inte är målat som det ska.
Bra terräng
Bra atmosfär
Tydliga och lättspelade mission, gav möjlighet att koncentrera sig mer på spelet och motståndaren än en massa missionsspecifika specialregler etc.
Ang. kompen håller jag med om att antingen kör man komp rakt av eller så kör man fanatic dvs. ingen komp men med vissa restriktioner. Men egentligen tycker jag att man borde köra utan något och enligt codex som GW tänkt sig att man ska spela, fungerar på GWs egna turneringar och där ser man inte bara ostade listor, de flesta vill ju ändå spela en kul lista.
Tycker också att det var bra att målningen inte påverkade spelresultatet. Målningen var perfekt att köra separat och möjligen Ceasars förslag med utökat antal kategorier i målningen kunna göra det mer intressant. En lägsta nivå ska finnas på målningen och följer en spelare inte grundkraven är det bara att packa ihop och komma igen alt. ta bort det som inte är målat som det ska.
- theWatchman
Bra lokal
Bra terräng utom att det kunde varit mer losblock centralt på vissa bord.
Missions var bra utom ovan nämnda KP-mission. Skall man köra KP kan det vara najs med något mer secondary mission. Men att det var enkla missions passar bra då man dricker öl och spelar samtidigt
Vad gäller tröskelkomp måsta jag säga att det är the shit! Mallen är såklart inte helt felfri men kör man tröskel får alla ungefär samma förutsättningar. Dessutom så slipper man tråkiga matcher med motståndare som satsat allt på att ha hög komp för att sedan bara konservara poäng. Mer tröskelkomp åt folket!
Bra terräng utom att det kunde varit mer losblock centralt på vissa bord.
Missions var bra utom ovan nämnda KP-mission. Skall man köra KP kan det vara najs med något mer secondary mission. Men att det var enkla missions passar bra då man dricker öl och spelar samtidigt
Vad gäller tröskelkomp måsta jag säga att det är the shit! Mallen är såklart inte helt felfri men kör man tröskel får alla ungefär samma förutsättningar. Dessutom så slipper man tråkiga matcher med motståndare som satsat allt på att ha hög komp för att sedan bara konservara poäng. Mer tröskelkomp åt folket!
+
Lokalen
Borden
Poängsättningen
Trevligt motstånd i alla matcher
-
Att VP och Objectives va lika mycket, kunde vart lite mer på Objectives.
Lokalen
Borden
Poängsättningen
Trevligt motstånd i alla matcher
-
Att VP och Objectives va lika mycket, kunde vart lite mer på Objectives.
Papa D skrev:Jag äger inte 1500p så dåliga modeller....
+
Riktigt bra lokal
Trevligt med tillgång till bar
Mötte inga tråkiga motståndare, hade kul i alla matcher
Enkla och lättspelade missions
Mycket bra och lättspelad terräng (som dessutom var snygg)
Klocka på projektor
4-0 systemet, VP blev en viktig tie-breaker
6 matcher
Inga matcher fick spela på övertid
-
KP och VP i samma mission, jag ser hellre att KP byter ut VP i 2 av 6 missions.
Tröskelkomp 25, med så låg komp kan man lika gärna spela okompat (möjligtvis med restriktioner). Jag tror även att komp 25 gjorde att det blev många likriktade listor
Lite tidig start dag 2, skulle hellre starta kl 10 och slutat lite senare
Matcherna kunde gärna vara 15-20 min längre nu när deras deadline var jätteviktig.
Informera i förväg nästa gång att inga nya rundor fick påbörjas när det bara är 20min kvar, det blev en del förvirring på spelgolvet.
Oj, det blev en del saker på minussidan, men det mesta där är småsaker i jämförelse med plussidan. En jättekul och trevlig turnering
!!
Riktigt bra lokal
Trevligt med tillgång till bar
Mötte inga tråkiga motståndare, hade kul i alla matcher
Enkla och lättspelade missions
Mycket bra och lättspelad terräng (som dessutom var snygg)
Klocka på projektor
4-0 systemet, VP blev en viktig tie-breaker
6 matcher
Inga matcher fick spela på övertid
-
KP och VP i samma mission, jag ser hellre att KP byter ut VP i 2 av 6 missions.
Tröskelkomp 25, med så låg komp kan man lika gärna spela okompat (möjligtvis med restriktioner). Jag tror även att komp 25 gjorde att det blev många likriktade listor
Lite tidig start dag 2, skulle hellre starta kl 10 och slutat lite senare
Matcherna kunde gärna vara 15-20 min längre nu när deras deadline var jätteviktig.
Informera i förväg nästa gång att inga nya rundor fick påbörjas när det bara är 20min kvar, det blev en del förvirring på spelgolvet.
Oj, det blev en del saker på minussidan, men det mesta där är småsaker i jämförelse med plussidan. En jättekul och trevlig turnering
Alexander Merinen
Du kanske missade det men när arrangörerna hade genomgång före match 1 på fredagen så sa de att när det bara var 20min kvar så får inga nya rundor påbörjas och jag hörde åtminstone 5 av de 6 matcherna att de även ropade ut detta i högtalarna när det var 20 min kvar 
Och jag ser inte några problem med den tid som tilldelades varje match, 3h bör räcka gott och väl för 1750pts matcher.
Håller dock med de flesta om att den låga komptröskeln var lite onödig och att kp - vp inte riktigt hör hemma i samma match.
Och jag ser inte några problem med den tid som tilldelades varje match, 3h bör räcka gott och väl för 1750pts matcher.
Håller dock med de flesta om att den låga komptröskeln var lite onödig och att kp - vp inte riktigt hör hemma i samma match.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Jag tycker tröskelkomp 25 var kasst jämfört med kompfritt. BA/SW/IG får in listor som är nästan ETC hårda medans många andra arméer bara får hårda listor.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015