Victory Points (...) This may also be useful in tournaments, where the organisers need a better spread of results among the players, so some finer degrees of victory may be useful.
Wipe out i andra sammanhang än friendly games
Re: Wipe out i andra sammanhang än friendly games
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Det jag menar är att de spelar en marginell roll i 40K generellt då allt är objektiv eller kill points baserat. Att de kan vara bra som tiebreaker eller motsv. kan jag förstå, men andan i spelet om man ser till missions i regelboken har väl lagt vp bakom sig. Att de själva tar upp vp som ett sätt att bryta ner vinster i större detaljrikedom må väl vara hänt.
Någon mer än Mattias som har ett svar på den grundläggande frågan?
Någon mer än Mattias som har ett svar på den grundläggande frågan?
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
Jag har:Röde skrev:Någon mer än Mattias som har ett svar på den grundläggande frågan?
Vilket innebär att om du inte har några scoring kvar och motståndaren är wipad kan ingen av er hålla objektiv, och alltså blir det lika.Den enda varianten jag har stött på i Sverige är att man fortsätter spela och får försöka ta objektiv bäst man kan. Men de vanliga reglerna för att hålla objektiv gäller. Så om man inte har några scoring kvar eller de scoring man har inte hinner fram till objektiven så håller man dem inte. Och exakt samma sak gäller vid phase out.
Katarsis säger alltså Full poäng även på objektiv för att motståndaren "wipeats". Mortarion säger inga poäng på objektiv utan vi tittar på Vp spread istället. (Min tolkning.) Rätt olika hos olika arrangörer alltså. Helt ok och bra att veta.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
Jag tolkar det som så att man får vinsten enligt regelboken men om uppdraget spelas på en turnering så skall man faktiskt ha scoring enheter kvar för att kunna hålla objektiv vilket hänger ihop med att jag anser att man "spelar klart matchen" så att den som står kvar får resten av matchen att flytta och ta objektiv.
Om uppdraget däremot har VP så löser det sig själv. Den som står kvar kommer ha tagit mest poäng och därmed vunnit.
Så jag tycker:
Om vi spelar regelbokens uppdrag rakt av så vinner man om man wipar den andre.
Om vi inte spelar exakt enligt regelbokens uppdrag exempelvis genom att ha flera uppdrag som skall göras, en skala på vinst eller förlustpoängen eller med VP så vinner man inte automatiskt.
Om uppdraget däremot har VP så löser det sig själv. Den som står kvar kommer ha tagit mest poäng och därmed vunnit.
Så jag tycker:
Om vi spelar regelbokens uppdrag rakt av så vinner man om man wipar den andre.
Om vi inte spelar exakt enligt regelbokens uppdrag exempelvis genom att ha flera uppdrag som skall göras, en skala på vinst eller förlustpoängen eller med VP så vinner man inte automatiskt.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Vilken form av regelstöd finns det för att man får spela klart matchen (som faktiskt är slut vid en wipe oavsett om det sker runda 2 eller 5). Spelet slutar ju direkt och inga mer turer spelas.
Det står ingenstans att ett spel skulle ta slut bara för att det endast finns en spelare kvar.Väktaren skrev:Vilken form av regelstöd finns det för att man får spela klart matchen (som faktiskt är slut vid en wipe oavsett om det sker runda 2 eller 5). Spelet slutar ju direkt och inga mer turer spelas.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
På mina turneringar har jag rulat att man automatiskt claimar alla objectives om man har en enda scoring kvar.
Och att man vinner med 1 KP om man låg under innan, annars med antalet man har tagit som vanligt. Matchen slutar direkt.
Och att man vinner med 1 KP om man låg under innan, annars med antalet man har tagit som vanligt. Matchen slutar direkt.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.
jag skulle spontant tolka wipe out regeln som att man automatiskt vinner på objektiv / KP om man wipar motståndaren.
Sen om VP. VP finns inte med i de tre basic missions i regelboken, men det står även i regelboken att dessa inte passar sig för turneringar..
Sen om VP. VP finns inte med i de tre basic missions i regelboken, men det står även i regelboken att dessa inte passar sig för turneringar..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
Då har du nog missförstått. Jag säger att man spelar klart matchen, oavsett att det inte finns någon motståndare där. Sen räknar man allt exakt som vanligt. Dvs, om man håller objektiv så får man poäng för dem. (Har man inga scoring så blir det dock svårt att hålla objektiv, såvida det inte är någon form av udda specialmission som tillåter andra trupper att hålla dem.) VP, kill points och allt annat räknar man också som vanligt och de är värda så mycket som uppdraget säger. Så om uppdraget använder VP så räknar man VP. Använder det inte VP så räknar man inte VP.Röde skrev:Mortarion säger inga poäng på objektiv utan vi tittar på Vp spread istället. (Min tolkning.)