LoS från firepointen på en chimera?
LoS från firepointen på en chimera?
På senaste LBK-touren när jag spelade mot Yuatjajajaja (får kolla min signatur för stavning sen) menade han på att hullet gav cover till Shrike när jag sköt på honom från en kulle. I detta fallet fick han det då jag ogärna tar sådana diskussioner under turnerings-matcher (och han dessutom är vassare på regelverket än jag är).
Dock har jag reflekterat över hur det exakt funkar då en sådan regeltolkning skulle ju innebära att man i princip alltid har cover mot veteranernas vapen när man befinner sig på mark-nivå, inom ca: 3" från bilen, beroende på vinkel.
Själv har jag alltid spelat som att man ignorerar chimerans hull men inte torn för vad gäller LoS från luckan och inte funderat något direkt över det.
Lägg dessutom till det faktum att luckan är platt och ca 0,5mm hög gör att det känns ännu konstigare att dra TLoS från den. Att den sedan är omringad av 8 små klossar monterade på hullet innebär ju att även om man skjuter på ett mål långt borta över ett öppet fält kommer klossarna ge fienden cover.
Så min stora fråga är hur funkar det egentligen RaW och hur spelar folk med det i verkligheten? Skulle vara skönt att etablera en slags generell överenskommelse så att man slipper obehagliga överraskningar när man vill melta en Mephiston som står 1" från bilen.
Dock har jag reflekterat över hur det exakt funkar då en sådan regeltolkning skulle ju innebära att man i princip alltid har cover mot veteranernas vapen när man befinner sig på mark-nivå, inom ca: 3" från bilen, beroende på vinkel.
Själv har jag alltid spelat som att man ignorerar chimerans hull men inte torn för vad gäller LoS från luckan och inte funderat något direkt över det.
Lägg dessutom till det faktum att luckan är platt och ca 0,5mm hög gör att det känns ännu konstigare att dra TLoS från den. Att den sedan är omringad av 8 små klossar monterade på hullet innebär ju att även om man skjuter på ett mål långt borta över ett öppet fält kommer klossarna ge fienden cover.
Så min stora fråga är hur funkar det egentligen RaW och hur spelar folk med det i verkligheten? Skulle vara skönt att etablera en slags generell överenskommelse så att man slipper obehagliga överraskningar när man vill melta en Mephiston som står 1" från bilen.
Re: LoS från firepointen på en chimera?
Jag spelar alltid att fire points är en del av fordonet, som ser igenom sig självt. Annars ser guards aldrig en enda marine, oavsett avstånd.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.
Rent spontant har jag för mig att jag brukar föreslå att LOS osv mäts en halv inch över luckan (jag tror att nån sa att det var så man gjorde på ETC), i övrigt ser jag inga problem med att chimera hull ger cover av folk som skjuter från luckan. Att jag skulle ha cover shenanigagt med Shrike har jag inget minne av, han har ju 4+ invul.
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.
Tror dock Swen har koll...
Sorry, det är var inte meningen att hänga ut dig, oavsett Shrikes öde hade du den matchen som i en liten ask, men jo. Det var din Shrike-cover (som dessutom var helt ovesäntlig) som fick mig att fundera kring dettaYautja skrev:Rent spontant har jag för mig att jag brukar föreslå att LOS osv mäts en halv inch över luckan (jag tror att nån sa att det var så man gjorde på ETC), i övrigt ser jag inga problem med att chimera hull ger cover av folk som skjuter från luckan. Att jag skulle ha cover shenanigagt med Shrike har jag inget minne av, han har ju 4+ invul.
Jag tycker det är jävla trams att försöka få cover av motståndarens hull, jmf "Firing out of area terrain" och "Firing over a barrier" på s22. Jag tycker RAI är otroligt tydlig i detta fall.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Jag tycker precis som snot att firepointen är en del av fordonet och att fordonet aldrig kan ge cover från enheten som skjuter ut från det. Har aldrig mött nån som spelat med att det skulle kunna ge cover häller.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Hear, hear.
En flamerbil som flamar så att flammorna tuchar den egna bilen får ju inte heller någon skada.
En flamerbil som flamar så att flammorna tuchar den egna bilen får ju inte heller någon skada.
Pete: And how do you take your coffee, Agent Cooper?
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.
-
ErikJohannesson
En tydligare parallell: En veteran squad med heavy flamer som eldar från en chimeras firepoint sätter väl inte eld på chimeran!?Per Pirat skrev:Hear, hear.
Edit: De hade iofs inte fått skjuta isåfall, men ni förstår poängen.
/Erik Kullberg (fd Johannesson)
"Att inte avsluta sina liknelser är som att bada med flodhästar..."
Spelar (men sällan): CSM (Black Legion), AM (Steel Legion), Craftworld (Saim-Hann), Grey Knights, Inquisition
"Att inte avsluta sina liknelser är som att bada med flodhästar..."
Spelar (men sällan): CSM (Black Legion), AM (Steel Legion), Craftworld (Saim-Hann), Grey Knights, Inquisition
Nej, så tror jag ingen spelar.
Pete: And how do you take your coffee, Agent Cooper?