Jag håller med.egge skrev:Jag är faktiskt inne på att karaktärer skulle kunna ignorera sina egna modeller för att få komma in i bas till bas. Det hade varit mycket lättare.
Regeltolkning ICs i squads nya GW Faq vid "defenders react"
- speedfreek
Re: Regeltolkning ICs i squads nya GW Faq vid "defenders react"
Jag tolkar det hela precis som Mortarion.
1. Motståndaren anfaller och går in i b2b med så många modeller som möjligt.
2. De egna modeller som ej är i b2b flyttas minsta möjliga distans (kom ihåg vilka som flyttat hur långt) för att bereda plats för en eller flera IC att gå närmaste vägen in i b2b.
3. Alla egna IC flyttar in i b2b om alls möjligt.
4. Övriga modeller flyttar sina 6" (minus det de flyttade för att komma ur vägen för IC:s) för att komma i b2b eller inom 2" från en sådan modell.
En liten ihopklumpad enhet, som exempelvis deepstrikat med en IC i mitten, kan alltså få samtliga modeller omringade och i b2b innan defenders react och iom att ICn då inte har någon väg ut ur cirkeln kan denna ej reacta och ej komma in i närstrid.
1. Motståndaren anfaller och går in i b2b med så många modeller som möjligt.
2. De egna modeller som ej är i b2b flyttas minsta möjliga distans (kom ihåg vilka som flyttat hur långt) för att bereda plats för en eller flera IC att gå närmaste vägen in i b2b.
3. Alla egna IC flyttar in i b2b om alls möjligt.
4. Övriga modeller flyttar sina 6" (minus det de flyttade för att komma ur vägen för IC:s) för att komma i b2b eller inom 2" från en sådan modell.
En liten ihopklumpad enhet, som exempelvis deepstrikat med en IC i mitten, kan alltså få samtliga modeller omringade och i b2b innan defenders react och iom att ICn då inte har någon väg ut ur cirkeln kan denna ej reacta och ej komma in i närstrid.
gör en SWEFAQ grej och kör det hela som med ECns regel ... byt ut en av dina egna modeller som är i B2B med ICn ...
om han kan nå dit. ifall man nu vill förenkla det hela och förhindra ev. taktiska omflyttningar =)
eller som jag föreslog tidigare och som andra sagt, man ignorerar sin modeller och går rakt igenom dem, så länge man når.
om han kan nå dit. ifall man nu vill förenkla det hela och förhindra ev. taktiska omflyttningar =)
eller som jag föreslog tidigare och som andra sagt, man ignorerar sin modeller och går rakt igenom dem, så länge man når.
- black templars @ time of ending -
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Den här diskussionen är lustig. Andemeningen med GWs tolkning är rätt klar, och 9 fall av 10 kommer det inte vara några problem att flytta några blockers innan man flyttar sin IC. Tycker nu förstorrar upp problemet i onödan.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Det han sa!DHettNeck skrev:Den här diskussionen är lustig. Andemeningen med GWs tolkning är rätt klar, och 9 fall av 10 kommer det inte vara några problem att flytta några blockers innan man flyttar sin IC. Tycker nu förstorrar upp problemet i onödan.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
varför krångla till det med konstiga punktlistor??
Varför inte bara säga att man måste flytta modellerna i en sådan ordning och på ett sådant sätt att ICn kommer i btb (om det går).
Varför inte bara säga att man måste flytta modellerna i en sådan ordning och på ett sådant sätt att ICn kommer i btb (om det går).
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
Den där Jeppa, alltså. Ibland säger han mycket bra saker.Nefrums skrev:Varför inte bara säga att man måste flytta modellerna i en sådan ordning och på ett sådant sätt att ICn kommer i btb (om det går).
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
-
Gonka Koff
+1 jag med.Nefrums skrev:varför krångla till det med konstiga punktlistor??
Det står ju att man skall flytta sina egna modeller ur vägen om de hindrar IC:n från att få kontakt med fienden. Det gäller såklart alla egna modeller, oavsett om de är i btb eller inte.
För att förenkla det hela tycker jag det låter rimligt att man skiter i att småpeta runt modeller innan IC:n går, och istället bara trycka in bossen mot en fiende som är inom 6".
fan vad lätt och najsigt!
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
jao och man slipper ställa den mot en PF....
Skryträttigheter på internet i ett år: check!
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY
Håller med. Vilken tur att karaktärer är bättre nu. Det är så mycket roligare att de styr spelet mer.cadelin skrev:jao och man slipper ställa den mot en PF....
Jag kan också hålla med Jeppa. Flytta bara undan modellerna minimalt för att karaktären skall kunna gå in i närstrid och skit sedan i hur långt de har flyttat. Eller bara ignorera egna modeller.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/