Vad händer med gubbarna i en transport som rammar?

Regelfrågor och förslag på husregler
Mutt

Re: Vad händer med gubbarna i en transport som rammar?

Inlägg av Mutt »

Silversixx skrev:Fast det handlar inte om en regelböjning utan en del av spelet som inte täcks av reglerna. Det har inte riktigt varit aktuellt förens nu i och med ultrasnabba transporter och gubbar som funkar väldigt bra nära folk.
Orker har länge kunnat åka 19", och lämpar sig mer än väl nära motståndaren.

Och som sagt så är reglerna inte skrivna för ändamålet men som försöker appliceras ändå, så nog handlar det om en regelböjning.

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

imp skrev:Olika fall
1. Inte egen movement och wrecked. Passagerare gör en disembark.
2. Inte egen movement och explodes. Passagerare ställs där bilen fanns.
3. Egen movement och wrecked. Det är denna som är oklar.
4. Egen movement och explodes. Passagerare ställs där bilen fanns

Tycker att fall 3 ska behandlas på samma sätt som fall 1
Fy! Varken 3 eller 4 bör få skapa överlevande passagerare vid flat out. Alternativt bör de räknas som efter en emergency disembark, det vill säga att de inte får göra något mer under rundan. Oavsett blir det en house rule.

Enligt reglerna är det hur tydligt som helst att passagerare vars fordon råkat explodera i egen movement får både skjuta och assaulta. Beroende hur man väljer att tolka "may not" och "cannot" så antingen dör passagerare vid wreck eller så får de också både skjuta och assaulta.

DE (kanske vanligast) kan alltså turn one ramma med sina typ 6 transporter, i snitt få 4 av dem wrecked/explode och därefter både skjuta och assaulta närstående fiendeenheter med de arga stridisarna (som inte råkat bli pinned vid wreck) från de wrecked/exploderande transporterna.

Troligen därför som en del faq nämner att passagerare automatiskt dör vid destroy resultat (oavsett wreck eller explode) i egen runda vid flat out. Ni som spelade i ETC hade exempelvis den regeln där (fast av någon bisarr anledning gällde den bara fast skimmers där...) och de som åker till USA och AdeptiCon har den regeln där och då gäller den alla fast transport vehicles.

Röstar därmed på att vi i Sverige följer exemplet från övriga världen och spelar med att passagerare i ett fast transport vehicle som kör flat out och får ett destroy resultat i egen movement fas räknas som döda.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Mutt skrev: Edit: Om folk slutade försöka hitta på ostiga konstiga regelböjningar hade GWs regler funkat bra.
Det handlar enbart om att veta hur man skall spela.
Jag tror verkligen inte att någon (iaf inte jag) haft tankar på att köra 30+ och sen få agera, frågan är väl mest om gubbar dör eller bara pausar en stund och isåfall om de pausar hela din runda eller hela din hela runda, dvs över nästa runda också...

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Jag måste säga att vår redan kraftigt houserulade emergency disembark har utrymme för lite fler områden, dvs denna.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

mindtrix

Inlägg av mindtrix »

Men en följdfråga, kanske löjligt men trots allt..

En enhet med, ska vi säga kabalite trueborns smäller rakt in i något med sin dedikerade transport.
Den förstör något och går sönder själv, wrecked/destroyed.
Får pojkarna ombord en paintoken?

Räknas skytte eller rammning från en dedikerad transport till vad truppen dödat?

Jag tror inte det men det hade varit väldigt trevligt:D

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Nej det transporten dödar räknas inte som något enheten dödat och det gör inte saker som bryter och springer av planen heller.

Användarvisningsbild
Bengt

Inlägg av Bengt »

Att förstöra fordon (man kan ju bara ramma andra fordon) ger dessutom inte PTs alls.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

GW-faq bet SWE-faq to it...

Q: If a transport vehicle is destroyed in the same turn as it
moved flat out what happens to any embarked models? (p70)
A: They are removed as casualties.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Silvertejp

Inlägg av Silvertejp »

Nefrums skrev:GW-faq bet SWE-faq to it...

Gäller detta även Orc trukkarna? Eller ska dom slå på Ramshackle tabellen som vanligt?

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Silvertejp skrev:
Nefrums skrev:GW-faq bet SWE-faq to it...

Gäller detta även Orc trukkarna? Eller ska dom slå på Ramshackle tabellen som vanligt?
De slår på ramshackle-tabellen. Men eftersom alla resultat där innebär att de måste disembarka, vilket de inte får, så dör de efter att man har slagit.

Fast eftersom orktrukkar inte är skimmers är det rätt liten risk att de blir förstörda i sin egen runda.

Skriv svar