Searchlights

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Nefrums

Re: Searchlights

Inlägg av Nefrums »

cadelin skrev:för att kunna targeta måste man kunna skjuta?
varför det?

det står bara att man skall använda night fighting rules för att targeta nåt, inte att man måste kunna skjuta.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Nefrums skrev:
cadelin skrev:för att kunna targeta måste man kunna skjuta?
varför det?

det står bara att man skall använda night fighting rules för att targeta nåt, inte att man måste kunna skjuta.
Varför får man göra en extra mätning bara för att man har night fight igång? Jag trodde inte enheter som inte får skjuta kan välja ett mål och mäta avståndet trots att det inte får skjuta. Alla har ju inte perfekt ögonmått och enheten bredvid vet ju plötsligt hur långt saker och ting är. Har alltid spelat att man måste skjuta för att få mäta.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

det står tydligt i regelboken att du bara får mäta när reglerna säger att du skall mäta, tex när man skall skjuta eller använda searchlights.

Det står inte i reglerna att man skall mäta när man väljer mål.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

the godfather

Inlägg av the godfather »

är man smokead får man inte skjuta. aka inte heller lysa.
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Nightfight används ju enbart om man skjuter. "After selecting a target, but before a unit fires..." Att välja ett target är första steget i "The shooting sequence" som beskrivs på s15. för att kunna göra det steget måste man skjuta. Alltså gäller alla vanliga regler för skytte, dvs du måste få skjuta och du måste ha line of sight.

1a) Nej. Fordonet får inte skjuta och kan därför inte välja ett target att lysa upp.
1b) Allt utom smoked: Ja, eftersom fordonet får skjuta får det också lysa.
Smoked: Nej, eftersom det inte får skjuta kan det inte lysa.
2. Ja. Fordonet kan skjuta. Om det har några vapen att skjuta med spelar ingen roll.
3. Ja. Att kolla range är nästa steg i "the shooting sequence", då har man redan valt ett mål och kan därmed lysa.

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Precis så som jag tänkte att det borde vara. Någon som invänder mot Mortarions svar (utom jeppa)?

Rent logiskt (vilket aldrig är ett regelargument, men ändå...) lyser besättningen med en lampa och kan de inte skjuta borde de inte ha möjlighet att sikta med en lampa heller. Om de hade möjlighet att lysa då, så vore det ju listigare att trycka på skjutknappen i bilen än att trycka på lysknappen... Att deras vapen gått sönder eller inte är tillräckligt effektiva på längre avstånd borde ju dock inte hindra deras lampa från att lysa.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
evr

Inlägg av evr »

Night Fight säger:
After selecting a target, but before a unit fires, a check needs to be made to see if the firers can clearly spot their target through the darkness.
Searchlight säger:
If a vehicle has a searchlight it must still use the night fighting rules to pick a target but, having acquired a target, will illuminate it with the searchlight.
Night Fight-regeln säger att man väljer target och kollar ifall man ser målet (för att sedan skjuta (RAW)).

Searchlight säger att man använder night fight-regeln för att plocka en target och om man ser den så lyses den upp (RAW).

Det som är oklart är dock om Searchlight kan tolkas som att "skjuta" för att uppfylla RAW-texten i Night Fight-regeln eller ej. Personligen tycker jag att RAI är rätt solklar: du väljer ett mål, rollar för om du kan se målet, om ja: målet lyses upp, om nej: inget händer och du har sumpat din searchlight och eventuellt skytte. Oavsett vilket så måste du skjuta (om du kan/vill) på målet du använt Searchlight på.

Skriv svar