jaws of the world cheese

Regelfrågor och förslag på husregler
Halvar

Re: jaws of the world cheese

Inlägg av Halvar »

Serpent skrev:Om man läser NecronCodexen så står det väl rätt så tydligt att Necroner som sprungits ned inte får WBB..?
skulle jag kunna få en sidhänvisning till det tack? och menar du sweeping advance eller springa ut från spelbordet?
i regelboken står det under sweeping advance (sid40): "The destroyed unit is removed immediately. Unless otherwise specified , no save or other special rule can rescue the unit at this stage; for them the battle is over."
jag förmodar att det kan vara detta du tänker på, men jag hittar absolut ingen text i falling back sektionen som har samma specifika regel.

hittills har jag inte fått någon hänvisning till riktiga regler som säger varken bu eller bä.
Jag argumenterade inte att en model dör vid alla tillfällen den plockas bort, jag behandlade endast tillfällen när den gör det pga en fientlig handling. Springa av planen är dock en indirekt effekt.
så om man dör av att kasta fredliga spells som catalyst och dominion (vet inte om onslaught räknas som fredlig, det är ändå en shooting attack. en shooting attack med hippieblommor) så triggas inte on remove-specialförmågor? ingen fientlig handling har begåtts, absolut inte mer fientlig än att kriga med väldigt dödliga vapen och skjuta eller hugga ner alla polarna en kille har skaffat sen han blev tillräckligt stark för att bära en bössa.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Bengt

Inlägg av Bengt »

Halvar skrev:
Jag argumenterade inte att en model dör vid alla tillfällen den plockas bort, jag behandlade endast tillfällen när den gör det pga en fientlig handling. Springa av planen är dock en indirekt effekt.
så om man dör av att kasta fredliga spells som catalyst och dominion (vet inte om onslaught räknas som fredlig, det är ändå en shooting attack. en shooting attack med hippieblommor) så triggas inte on remove-specialförmågor? ingen fientlig handling har begåtts, absolut inte mer fientlig än att kriga med väldigt dödliga vapen och skjuta eller hugga ner alla polarna en kille har skaffat sen han blev tillräckligt stark för att bära en bössa.
Jag skrev också
p.s. Det kan ju vara värt att notera att jag inte heller hävdade att fientlig handling var de enda sättet att dö, det kan ju också ske av tex perils eller scatter. d.s.
Om man gör något som tar bort det sista woundet på en egen model så är den död. Det är väldigt tydligt i reglerna. :lol:

Det är möjligt att det finns något man kan göra mot sig själv som gör att man blir bortplockad och där det är tveksamt om man räknas som död, jag kommer dock inte på något exempel själv.

Halvar

Inlägg av Halvar »

någon skrev detta idag, dock hittar jag det inte i någon GW FAQ.
There is already a precedence on this topic, and I'm sure most aren't even aware of it's existence...

With the Sisters of Battle, Saint Celestein model she Deep Strikes back into play on the event she is killed (with a successful Leadership Test).

GW ruled that if she is "removed from the game" from the effects of something like "Gift of Chaos" she may not attempt this roll.

Ergo, being removed from the game and being killed are, by the precedent set, different things.
länk: http://thetyranidhive.proboards.com/ind ... z13TI463Wd
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Halvar skrev:någon skrev detta idag, dock hittar jag det inte i någon GW FAQ.
There is already a precedence on this topic, and I'm sure most aren't even aware of it's existence...

With the Sisters of Battle, Saint Celestein model she Deep Strikes back into play on the event she is killed (with a successful Leadership Test).

GW ruled that if she is "removed from the game" from the effects of something like "Gift of Chaos" she may not attempt this roll.

Ergo, being removed from the game and being killed are, by the precedent set, different things.
länk: http://thetyranidhive.proboards.com/ind ... z13TI463Wd
Svarar med ett klassiskt "source på det?" gällande "GW ruled".
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Jag känner igen rulingen. Den är från JotWW i SW FaQ:n

Edit: sorry, kom ihåg fel. Det var tvärt om xD
Alexander Merinen

Skriv svar