Blood Chalice Bubblan

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Andy Grey

Blood Chalice Bubblan

Inlägg av Andy Grey »

Insåg att det som skrivits i codexen och FAQ:en kan tolkas på olika sätt. Jag blev förvirrad ganska snabbt när jag försökte reda ut vad som egentligen är korrekt!

I BA codex sid. 48 beskrivs Blood Chalice: "All friendly units within 6" are subject to the Furious Charge and Feel No Pain special rules."

Jag har tolkat detta som att alla enheter inom 6" påverkas. Alltså att om man lämnar sista gubben från alla squads(låt säga 4 10:or AssMar) inom just 6" från prästen har hela högen FNP och FC.

MEN i FAQ:en står det:

Q: At what point does my model need to be in range
of a Sanguinary Priest to gain the bonuses of Furious
Charge?
A: When you put the bonuses to use, i.e. when the
model makes its close combat attacks.

Detta betyder att endast de modeller som står inom 6" från prästen när det är dags att slåss får FC, inte alla i enheterna som var inom 6" vid chargen. Om alla 4 squads assaultar samma sak som prästen blir det ju inget problem men det lär aldrig hända. Om man vill sprida ut sig och/eller göra multicharge får man genast inte prästens bonus på lika många modeller. Man kan alltså assaulta bort/tills sig FC och FNP i närstrtid. Men hur blir det med FNP i skyttefasen då?

Är det en dumt formulerad fråga som endast svaras med samma ord? Menade man kanske i detta fallet en enhet bestående av endast en modell t.ex. Mephiston? Om inte innebär väl detta att endast de modeller som står inom 6" från en präst har tillgång till FNP. Alltså att det i själva verket inte är enheter inom 6" som påverkas utan modeller inom 6". Är jag ute och cyklar eller är det något som inte stämmer här?
fauh skrev:Det är lugnt, jag väger upp det med att vara ytterst inkompetent!

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Re: Blood Chalice Bubblan

Inlägg av Katarsis »

Det är bara klantigt skrivet utav de som skrev FAQn. Alla enheter inom 6" från Blood Chalice får en förmåga. Denna förmåga kan användas utav enhetens alla modeller om minst en modell är inom 6" när förmågan skall användas.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Andy Grey

Re: Blood Chalice Bubblan

Inlägg av Andy Grey »

Tack! Det är skönt på ett sätt att man kan lita på GW's opålitlighet. :)
fauh skrev:Det är lugnt, jag väger upp det med att vara ytterst inkompetent!

Skriv svar