Ork Whaagh!
Re: Ork Whaagh!
Eftersom det inte spelar någon som helst roll om man tar detta enda woundet på en etta så vore det extremt löjligt om det skulle vara det enda argumentet till att man inte skulle få waaagha efter att någon enhet har sprungit.
Det stora problemet är ju givetvis att det blir skitfånigt om man först kan springa med alla enheter, och sedan bestämma sig för om man vill Waaagha eller inte. Det är verkligen inte så regeln var från början.
-
Booogeyman
Eftersom att man kör en enhet i taget, så kan man inte medvetet tillbaka och ta bort en gubbe genom ett senare val. (Grundreglerna hindrar detta)
Ofta är det uppenbart att man skall assualta genom Whaaaaagh, då jag springer trots enheten är inom 6" för att fler skall nå fram. Men har glömt att säja att man använder whaaaaagh.
Att vänta är bara dåligt regelbänderi.
Ofta är det uppenbart att man skall assualta genom Whaaaaagh, då jag springer trots enheten är inom 6" för att fler skall nå fram. Men har glömt att säja att man använder whaaaaagh.
Att vänta är bara dåligt regelbänderi.
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"
Have you really won?"
Djävulen åker skridskor, himlen faller ner, upp är ner, fram är bak, höger är vänster och klappret från apokalypsens ryttares hästar hörs närma sig!!
Jag håller alltså fullständigt med Ooan!
Om en regel inte uttryckligen har ändrats så försök att använda den så likt som den fungerade tidigare som möjligt.
Finns det något annat sammanhang där man helt plötsligt kan åberopa en specialregel halvvägs in i en runda och få applicera dess effekt på redan sedan tidigare aktiverade enheter? Såvitt jag vet så gör det inte det. Är det inte praxis att man inte kan "backa" i sitt spel.
Jag tycker att det blir bra konstigt om man kan "spara" sitt spel och "ladda om" för att göra annorlunda bara för att man har lust att ändra sig eller inte kom ihåg att göra "rätt" från första början. Hur ska ni då kunna ta reda på vem som är "bäst" på att spela 40K?! Den som inte glömmer bort att göra det den ska och som skapar rätt lägen till att börja med är väl i grund en bättre spelare, än den som helt plötsligt måste "ångra sig" eller "komma ihåg i efterhand" för att kunna vinna? Eller?
Jag håller alltså fullständigt med Ooan!
Om en regel inte uttryckligen har ändrats så försök att använda den så likt som den fungerade tidigare som möjligt.
Finns det något annat sammanhang där man helt plötsligt kan åberopa en specialregel halvvägs in i en runda och få applicera dess effekt på redan sedan tidigare aktiverade enheter? Såvitt jag vet så gör det inte det. Är det inte praxis att man inte kan "backa" i sitt spel.
Jag tycker att det blir bra konstigt om man kan "spara" sitt spel och "ladda om" för att göra annorlunda bara för att man har lust att ändra sig eller inte kom ihåg att göra "rätt" från första början. Hur ska ni då kunna ta reda på vem som är "bäst" på att spela 40K?! Den som inte glömmer bort att göra det den ska och som skapar rätt lägen till att börja med är väl i grund en bättre spelare, än den som helt plötsligt måste "ångra sig" eller "komma ihåg i efterhand" för att kunna vinna? Eller?
Prepare to get your kick assed!
Fluff är tufft!!
Fluff är tufft!!
Det är väll inte ovanligt att regler ändras mellan 4th och 5th..
Reglerna säger att efter man har waghat så får alla enheter med waagh fleet. Samt att alla enheter som gör ett waagh move tar wounds på ettor.
Det finns inget som hindrar en från att göra run moves med sina orker och sedan waagha så att de får fleet. Och då de inte har gjort ett waagh move utan ett run move så tar de inte wounds på ettor.
Det är en hel del bättre att kunna spara wagen till man vet om man sprang tillräckligt långt för att nå att assulta. Att de slipper tar wounds på ettor spelar ingen som helst roll.
Att ändra på en regel bara för att den fungerade på ett annat sätt i en tidigare edition känns mycket konstigt.
Ungefär som att säga att hunters smoke launchers gör att penetrating hits blir glansing hits och att man ska slå på glansing tabellen i 4th ed boken.. för det var så det funkade innan..
Reglerna säger att efter man har waghat så får alla enheter med waagh fleet. Samt att alla enheter som gör ett waagh move tar wounds på ettor.
Det finns inget som hindrar en från att göra run moves med sina orker och sedan waagha så att de får fleet. Och då de inte har gjort ett waagh move utan ett run move så tar de inte wounds på ettor.
Det är en hel del bättre att kunna spara wagen till man vet om man sprang tillräckligt långt för att nå att assulta. Att de slipper tar wounds på ettor spelar ingen som helst roll.
Att ändra på en regel bara för att den fungerade på ett annat sätt i en tidigare edition känns mycket konstigt.
Ungefär som att säga att hunters smoke launchers gör att penetrating hits blir glansing hits och att man ska slå på glansing tabellen i 4th ed boken.. för det var så det funkade innan..
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Håller med Jeppa. Jag har alltid spelat med att man kan aktivera Waaagh i efterhand om man känner för det. Det är så det står i reglerna och så jag (och vi andra från uppsala) alltid spelat.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Att i slutet av fasen retroaktivt ge en enhet en specialregel som gör att en modell dog i början av fasen trots att modellen har varit med och påverkat LOS och movement hela fasen blir enligt mig väldigt märkligt.
Och att säga att regeln om ettor inte gäller längre för att det är en ny edition är ju bara fånigt. Är det någon som allvarligt tror att det är så det är tänkt att regeln skall spelas i 5th? Att alla negativa delar av regeln inte gäller längre, utan enbart de positiva?
Och att säga att regeln om ettor inte gäller längre för att det är en ny edition är ju bara fånigt. Är det någon som allvarligt tror att det är så det är tänkt att regeln skall spelas i 5th? Att alla negativa delar av regeln inte gäller längre, utan enbart de positiva?
Sluta prata om ettorna, dessa är inte relevanta. Ska man bry sig om något så är det att orkspelaren får se hur långt han slog, och därmet veta om det är lönt att waagha eller inte.
Det är klart att de är relevanta. Det finns två tolkningar av Waaagh-regeln. Den ena är att man måste Waaagha innan man springer och den andra är att man får vänta tills efter. Båda tolkningarna fungerar med Fleet-delen av Waaagh-regeln, dvs det blir inga konflikter med andra regler. Tolkningen att man måste waaagha innan man springer fungerar även med den andra halvan av Waaagh-regeln, dvs att man tar wounds på ettor. Tolkningen att man får vänta fungerar inte med den halvan eftersom man antingen måste applicera den retroaktivt, vilket strider mot grunderna i 40K eller ignorera den halvan av regeln.Mutt skrev:Sluta prata om ettorna, dessa är inte relevanta. Ska man bry sig om något så är det att orkspelaren får se hur långt han slog, och därmet veta om det är lönt att waagha eller inte.
Att den ena av två tolkningar enbart fungerar med halva regeln talar givetvis mot den.
Sen förstår väl jag också att det största resultatet av vilken av tolkningarna man väljer är huruvida man får vänta och ser vad man slår eller inte. Men det är inte den delen som hamnar i konflikt med andra regler.
Jag tycker det är helt galet klart att ettorna är relevanta. Skall ettorna gälla i efterhand? Enligt mig, nej. att orkspelaren får slå och sedan välja är självklart bättre men det är ettorna som övertygar mig om att beslutet om waagh skall göras innan man slår. Man skall inte gå tillbaka och ta bort förluster för en förflyttning som redan är gjord när en annan enhet har flyttat. Så tycker jag i alla fall. Jag känner mig rätt säker på att det är så det är tänkt att regeln skall fungera.Sluta prata om ettorna, dessa är inte relevanta
Edit: jag orkade inte ändra mitt inlägg efter jag läste Johans... jag håller med han helt.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/