TOK-Spelen 2018 *UPPDRAGEN*
Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander
Re: TOK-Spelen 2018 *UPPDRAGEN*
"Beta" reglerna är väl "beta". Om de förs in i FAQ öht så sker det ju först i mars. Mängder med folk från Thousand Sons-grupper på Facebook har ju kontaktat GW om hur betaregeln slår orättvist mot oss. Personer i England och USA åker på turnering med 58 Malific Lords och Thousand Sons vanliga sergeanter får en nerf? Eftersom "nya" GW lyssnar på input så hoppas ju jag (och andra TS-spelare) att det kommer vara något undantag för Thousand Sons i betaregeln; om den blir fullvärdig FAQ öht. Det är vad jag menar med "inte färdigskriven".
Men om TOK anser att regeln behövs så lever jag förstås med det. Ville inte starta bråk.
Men om TOK anser att regeln behövs så lever jag förstås med det. Ville inte starta bråk.
Re: TOK-Spelen 2018 *UPPDRAGEN*
Så ja, det kommer vi att köra med. Vi kommer inte göra egna ändringar här.Hylander skrev:Jo det kommer vi göra. Skall väl förtydliga detta ocksåAouto skrev:Ni spelar alltså inte med beta reglerna för att targeta karaktärer och kasta Smite?
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 13 maj 2015, 12:20
Re: TOK-Spelen 2018 *UPPDRAGEN*
Har en fråga för förtydling:Hylander skrev:UPPDRAG
INNAN MATCHEN
1. Slumpa ett Eternal och ett Maelstrom uppdrag.
...
ETERNAL WAR (Max 9 VP differens)
...
12. Roving Patrol
Special Reservs: I deployment innan något har blivit utsatt: Spelaren som skall sätta ut första enheten delar upp sina enheter i tre lika delar, så lika det går. T.ex. 14 enheter blir 5-5-4. Sedan slumpas vilken del som deployas med normala regler (minst av dessa på bordet resten får vara i deepstrik eller andra vanliga reserver). Alla enheter som nu är i reserv, antingen genom att vara i de två andra grupperna eller som spelaren valt att sätta i t.ex. deepstrike kommer komma in turn 1 på 3+. Om de inte lyckas göra det så kommer de in automatiskt turn 2. Reserverna som då kommer in får sättas upp i din deployment zone helt inom 6" av en bordskant. Enheter som sitter i transporter slås endast för transporten och de kommer in sittande i transporten.
Objektiv 1 skall placeras i mitten av brädet. Objektiv 1,2,4 är värda 3 VP
MAELSTROM (Max 9 VP differens)
...
12. Recon
Special Reservs: I deployment innan något har blivit utsatt: Spelaren som skall sätta ut första enheten delar upp sina enheter i tre lika delar, så lika det går. T.ex. 14 enheter blir 5-5-4. Sedan slumpas vilken del som deployas med normala regler (minst av dessa på bordet resten får vara i deepstrik eller andra vanliga reserver). Alla enheter som nu är i reserv, antingen genom att vara i de två andra grupperna eller som spelaren valt att sätta i t.ex. deepstrike kommer komma in turn 1 på 3+. Om de inte lyckas göra det så kommer de in automatiskt turn 2. Reserverna som då kommer in får sättas upp i din deployment zone helt inom 6" av en bordskant. Enheter som sitter i transporter slås endast för transporten och de kommer in sittande i transporten.
I början av varje spelares runda drar den spelaren kort så de har tre aktiva kort.
Vi har ju två scenarion som är samma scenario för deployment reservgrejen (så typ 15% chans att man får detta) - vilket inte är frågan - och båda dessa avser ju att man delar in armén i 3 delar, deployar randomly en vanligt och resten i reserve. Man får även sätta enheter i den man deployar i reserv, men bara 50% som vanliga regler.
Sen oavsett hur en enhet sätts i reserv så kommer den in turn 1 på 3+, auto turn 2 - och 6'' ifrån bordskant. Är avsikten med uppdragen för att avskräcka alphastrike deepstrike listor en aning, eller är det en miss att tex genestealer kulten inte kan göra en Cult Ambush alls, då oavsett orsak till reserv så blir det en 'kom in ifrån din deploy kant med din industrisåg och t3', och tex en droppod ska vandra in ifrån bordskanten?
(Jag förstår att hela scenariot blir skevt om man får deepa; blir rätt enkelt för den sidan som är först att deepa in hela armén längst kanten på fienden, döda det som står där och sen auto-vinna på att inget kan ställa upp. TLDR; gillar inte ovan scenario. Skevar till det för vissa arméer)
Re: TOK-Spelen 2018 *UPPDRAGEN*
Nu när jag läser texten så ser jag att man kan få intrycket av att alla enheter måste komma på ett visst sätt. Så är inte fallet.JonasRademar skrev:Har en fråga för förtydling:Hylander skrev:UPPDRAG
INNAN MATCHEN
1. Slumpa ett Eternal och ett Maelstrom uppdrag.
...
ETERNAL WAR (Max 9 VP differens)
...
12. Roving Patrol
Special Reservs: I deployment innan något har blivit utsatt: Spelaren som skall sätta ut första enheten delar upp sina enheter i tre lika delar, så lika det går. T.ex. 14 enheter blir 5-5-4. Sedan slumpas vilken del som deployas med normala regler (minst av dessa på bordet resten får vara i deepstrik eller andra vanliga reserver). Alla enheter som nu är i reserv, antingen genom att vara i de två andra grupperna eller som spelaren valt att sätta i t.ex. deepstrike kommer komma in turn 1 på 3+. Om de inte lyckas göra det så kommer de in automatiskt turn 2. Reserverna som då kommer in får sättas upp i din deployment zone helt inom 6" av en bordskant. Enheter som sitter i transporter slås endast för transporten och de kommer in sittande i transporten.
Objektiv 1 skall placeras i mitten av brädet. Objektiv 1,2,4 är värda 3 VP
MAELSTROM (Max 9 VP differens)
...
12. Recon
Special Reservs: I deployment innan något har blivit utsatt: Spelaren som skall sätta ut första enheten delar upp sina enheter i tre lika delar, så lika det går. T.ex. 14 enheter blir 5-5-4. Sedan slumpas vilken del som deployas med normala regler (minst av dessa på bordet resten får vara i deepstrik eller andra vanliga reserver). Alla enheter som nu är i reserv, antingen genom att vara i de två andra grupperna eller som spelaren valt att sätta i t.ex. deepstrike kommer komma in turn 1 på 3+. Om de inte lyckas göra det så kommer de in automatiskt turn 2. Reserverna som då kommer in får sättas upp i din deployment zone helt inom 6" av en bordskant. Enheter som sitter i transporter slås endast för transporten och de kommer in sittande i transporten.
I början av varje spelares runda drar den spelaren kort så de har tre aktiva kort.
Vi har ju två scenarion som är samma scenario för deployment reservgrejen (så typ 15% chans att man får detta) - vilket inte är frågan - och båda dessa avser ju att man delar in armén i 3 delar, deployar randomly en vanligt och resten i reserve. Man får även sätta enheter i den man deployar i reserv, men bara 50% som vanliga regler.
Sen oavsett hur en enhet sätts i reserv så kommer den in turn 1 på 3+, auto turn 2 - och 6'' ifrån bordskant. Är avsikten med uppdragen för att avskräcka alphastrike deepstrike listor en aning, eller är det en miss att tex genestealer kulten inte kan göra en Cult Ambush alls, då oavsett orsak till reserv så blir det en 'kom in ifrån din deploy kant med din industrisåg och t3', och tex en droppod ska vandra in ifrån bordskanten?
(Jag förstår att hela scenariot blir skevt om man får deepa; blir rätt enkelt för den sidan som är först att deepa in hela armén längst kanten på fienden, döda det som står där och sen auto-vinna på att inget kan ställa upp. TLDR; gillar inte ovan scenario. Skevar till det för vissa arméer)
Alla enheter som har speciella reservregler från början använder sig av dessa, så som culten eller deepstrike, när det gäller hur de kommer in på brädet. Det är de enheter som inte har en sådan regel, som får en regel för hur de skall komma in. Dock omfattas hela arméen av att delas upp i tre delar.
Om det fortfarande finns frågor eller tveksamheter så fråga på. Ursäkta om jag var slö att svara. /P
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 13 maj 2015, 12:20
Re: TOK-Spelen 2018 *UPPDRAGEN*
Tackar för förtydling! Det där var inte så slött; någon timme eller två
Ytterligare en mindre förtydling då: Behöver antalet 'vanliga' reservs delas in jämna puckar med vanliga deploys, ala endast 50% får vara reserv, inom de 3 grupperna?
Alltså:
Grupp1: Landraider, HQ
Grupp2: Assault Marines (DS), Stormraven
Grupp3: Assault Marines (DS), Assault Marines (DS)
För att ha en 1/3 chans att inte sätta upp något på brädan?
Eller måste det vara
G1(LR, AM(DS))
G2(HQ, AM(DS))
G3(Raven,AM(DS))
Isåfall?
(Alltså, jag antyder inte att det här är något som är ett problem, bara så vi är på samma sida med hur scenariot funkar )
Ytterligare en mindre förtydling då: Behöver antalet 'vanliga' reservs delas in jämna puckar med vanliga deploys, ala endast 50% får vara reserv, inom de 3 grupperna?
Alltså:
Grupp1: Landraider, HQ
Grupp2: Assault Marines (DS), Stormraven
Grupp3: Assault Marines (DS), Assault Marines (DS)
För att ha en 1/3 chans att inte sätta upp något på brädan?
Eller måste det vara
G1(LR, AM(DS))
G2(HQ, AM(DS))
G3(Raven,AM(DS))
Isåfall?
(Alltså, jag antyder inte att det här är något som är ett problem, bara så vi är på samma sida med hur scenariot funkar )
Re: TOK-Spelen 2018 *UPPDRAGEN*
Jag trodde jag var slö eftersom du anmälde dig igår. Missade att du postat idag.
I vilket fall: Det är tre tre grupper som fördelas jämt, så jämt det nu går. Den gruppen som skall sättas upp måste upp på bordet oavsett om det är enheter som kan deepstrikea i den eller ej. De två andra hamnar utanför i reserv och kommer in på de olika möjliga sätten.
Så har du:
3 enheter med deepstike och 3 vanliga infanterier så får du dela upp dem precis som du vill men två enheter måste upp på bordet. 4 enheter kommer vara i reserv. Av dem som är i reserv så kommer det gälla regler hur de får komma in på brädet vilket kan styras av uppdraget eller av att de har specialregler (dvs deepstrike)
De två enheterna som skall ställas upp måste upp på bordet och får inte befinna sig i någon form av reserv. Scouter eller dylikt är såklart inte i reserv då de sätts upp innan första turen.
I vilket fall: Det är tre tre grupper som fördelas jämt, så jämt det nu går. Den gruppen som skall sättas upp måste upp på bordet oavsett om det är enheter som kan deepstrikea i den eller ej. De två andra hamnar utanför i reserv och kommer in på de olika möjliga sätten.
Så har du:
3 enheter med deepstike och 3 vanliga infanterier så får du dela upp dem precis som du vill men två enheter måste upp på bordet. 4 enheter kommer vara i reserv. Av dem som är i reserv så kommer det gälla regler hur de får komma in på brädet vilket kan styras av uppdraget eller av att de har specialregler (dvs deepstrike)
De två enheterna som skall ställas upp måste upp på bordet och får inte befinna sig i någon form av reserv. Scouter eller dylikt är såklart inte i reserv då de sätts upp innan första turen.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 13 maj 2015, 12:20
Re: TOK-Spelen 2018 *UPPDRAGEN*
Glasklart!
(command point reroll på vilken grupp som ställs upp?)
(command point reroll på vilken grupp som ställs upp?)
Re: TOK-Spelen 2018 *UPPDRAGEN*
nopeJonasRademar skrev:Glasklart!
(command point reroll på vilken grupp som ställs upp?)
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.