42x t6 wounds tyranids med 43 Komp

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Användarvisningsbild
Klus

42x t6 wounds tyranids med 43 Komp

Inlägg av Klus »

HQ
Tervigon: Toxin Sacs, Adrenal Glands, Cluster Spines, Regeneration. -5KP 210pts
Elite
2 Hive Guards: -8KP 100pts
Troops
10 Termagants: -2KP 50pts
Tervigon: Toxin Sacs, Adrenal Glands, Cluster Spines, Regeneration. -7KP 210pts
8 Ripper Swarms: +3KP 80pts
9 Ripper Swarms: +6KP 90pts
Heavy Support
Trygon: Adrenal Glands. -3KP 210pts
Monstrous Creature Wounds = 30 = -36 KP
KP = 105-62 = 43KP 1750pts

Denna listan gjorde jag mest för att se hur många t6 wounds man kan klämma in i en lista utan att dö på kompen.
Utgick från en lista med 0 i komp och en till tervigon utöver de som är i listan nu.

Listan är väldigt lättspelad, Tervigons kastar gants på objektiv och frammåt för att med poison/FC kunna deala med infanteri, då de kommer vara ensamma monster i runda 1 har de regen för att göra det jobbigare sen när maskarna kommer upp.

Gantsen man spawnar kan även fungera som cover åt hive guards om det inte finns nått bra ställe för dem att gömma sig bakom.

Rippers kan man göra lite vad man vill med, antingen sätta i reserv och hoppa upp ur trygonens hål, eller kanske ge cover åt gants/hive guards. Man vill placera 1 ripper enhet på varje objektiv om möjligt för att ha dem alla contestade. Om någon vill ta objektivet måste de slösa rätt mycket kulor på dem där de sitter med sin 2+cover (go to ground) och om man assaultar dem så kommer de mot det mesta kunna hålla ut ett par rundor innan alla 27 wounds är borta.
Främsta anledningen till att de är med är för att ge tillräckligt mycket komp för att få igenom de 43 t6 woundsen man har i listan.

Hive Guards vill panga alla transporter, med meltabilar som prio självklart. När några bilar blivit öppnade kan tervigonsen börja langa large blasts och när trygonsen kommer upp behöver de inte vara bekymmrade om att få slösa sin första CC runda på en bil.

Det är ju 3 trygons i listan, deras roll är att döda fordon med hög AV och de lite tuffare enheterna man möter.
Förutsatt att man inte scattrar förjävligt med deepstriken borde man kunna få upp dem så att de bildar en farlig zon att assaulta om man nu möter nån imbaCCenhet, en trygon kan nog vissa saker få ihjäl, men när 2 andra assaultar in med
7st str7 i5 attacker med reroll to hit var så är det inte mycket som klarar sig.

Det är helt enkelt en lista som bygger på att trygonsen ploppar upp för att döda saker medans Hive Guards röjer vägen för dem och tervigons kirrar objektiv och drar eld.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel

Silversixx

Re: 42x t6 wounds tyranids med 43 Komp

Inlägg av Silversixx »

U S A, U S A, U S A, U S A

egge

Inlägg av egge »

Du får inte +3 i komp för varje 4,5 ripper swarms. Du får för varje fulla 5.

Så kompen är 34.

Det är rätt mycket teorihammare över listan också. Antagandet att ingen spelar med Land raiders är rätt hårt antagande. Att termagaunts skulle klara av att hantera infanteri är rätt skrattretande. Även med furious charge och poison. Särskilt om du vill ha dem scorande.

Nä...bra - kanske. För bra för en 34-komp. Skeptisk... Jag tror jag kan göra en Chaos armé på komp 34 som tar hand om denna listan.

Ah! Se man på! Tackar Snot då vet jag det. Tror dock inte det var meningen. Då är det intressant att se hur en annan 43 komp lista klarar sig mot den.

Dock är det lite konstigt i listan. Om tervigonen skall ge bonus till närstrids termagaunts så måste dem fram och då skjuter motståndaren ned åtminstone en. Så den som är Troop måste skyddas. Och då finns det bara en synaps. Lite skeptisk på att armén är så himla bra ändå...

Land raider med termosar, 3 thunder hammers
250+ 200

Tactical, plasma, vet med fist, combi plasma
Rhino
215 pts
35 pts

Scouts, combiplasma, fist
110 pts
Storm
50 pts

5 Legion of the damned, missile launcher, plasmagun, fist, combi melta
210 pts

2 Typhoons
180 pts

10 Marines, flamer, missile launcher, combi plasma
180 pts

Chapter master, relic blade
155 pts

Dread missile launcher, twin las
145 pts

Hamnar på komp 57 om jag har räknat rätt och borde ha rätt goda chanser mot nid listan. Runda 1 skjuter allt ned en tervigon. Runda 2 kanske hive guards får skjuta (om perfekt cover finns) och om nidsen inte har första rundan finns det risk att sista tervigonen måste stå helt galet gömt. När 2 trygons kommer upp dör den ena av plasma och tunga vapen och den andra dör av termosar. Kommer bara en upp börjar hive guards minska ned. Runda 3 upptäcker nid spelaren att han har för få scoringtrupper och försöker ta ngt objektiv och termagauntsen tillsammans med sista tervigonen dör. Sista trygonen hinner inte göra något. Resten av nidsen dör. Sedan kommer legion of the damned ned ngnstans där de behövs. Exempelvis dödar de några hive guards. Och alla ripers käkar upp varandra.

Tyranids monster är helt enkelt inte så sjukt bra som folk tycks tro. De är för dyra i poäng och för lätta att döda. En mer balanserad nid lista tror jag är klart bättre.

Däremot kan jag tänka mig eskalerande minus på tervigonen och per enhet hive guards - bara för att.
Senast redigerad av 3 egge, redigerad totalt 30 gång.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

det är rippers i armén, inte units egge, hans komp stämmer tyvärr

dom tre överblivna från 8an fyller upp 9orna
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
Klus

Inlägg av Klus »

egge skrev:Du får inte +3 i komp för varje 4,5 ripper swarms. Du får för varje fulla 5.

Så kompen är 34.

Det är rätt mycket teorihammare över listan också. Antagandet att ingen spelar med Land raiders är rätt hårt antagande. Att termagaunts skulle klara av att hantera infanteri är rätt skrattretande. Även med furious charge och poison. Särskilt om du vill ha dem scorande.

Nä...bra - kanske. För bra för en 34-komp. Skeptisk... Jag tror jag kan göra en Chaos armé på komp 34 som tar hand om denna listan.
35 rippers totalt så det ger +21 komp = kompen stämmer.
Trygonen kan spöa på en landraider, Även om den åkt 12 så man träffar på 6or ska man med 7attacker reroll få 2 hits.
2 s7 slag monster = man behöver 7 för glance och 8+ för pen på 2 tärningar.
Man ska statistiskt få in en pen dvs om landraidern åkt över 6".
10 Termagants med posion/FC tar i princip allt icke-närstrids baserat infanteri, och de arga närstrids killarna tar trygonsen hand om. Termagants med support av en assaultande tervigon kan även rå på farligare saker.
Exempel bara;
11 Termagants (statistisk spawn för 3 tärningar) skjuter och assaultar 10 spacemarines. 11 skott på 4+/4+ = 2,75 wounds vilket innebär 1 död efter 3+ save. I5 på gants = de slår först. 22 attacker = 11 träffar, 11 träffar på 4+ reroll är 8,25 wounds. Efter 3+Save har gantsen dödat 2,75(3) spacemarines. 6 spacemarines slår tillbaka och träffar 4 attacker,
vilket resulterar i 2,6 (3wounds) varav gantsen har 50% chans att savea 1 av dem. Gantsen har alltså statistiskt sett 50% chans att vinna striden med 1, och 50% chans att få lika.

Dessa siffror var bara för att visa hur gants sköter sig gentemot "vanliga" trupper, om man befinner sig i en situation som denna är man antagligen smart nog att dra en tervigon platta i enheten innan och om inte det hjälper kan man ju assaulta med den också. Eller varför inte dra in 9 rippers för att klämma in de extra woundsen som saknas.

Termagants med FC och posion är INTE skrattretande i närstrid.

Du kan säga att du klarar av att göra en chaos lista som kompar 34 som tar denna listan men det är samma som att jag skulle säga att jag klarar av att göra en necrons lista som gibbar din lista med 20-0. Inga påståenden utan grund plz, jag förklarar gärna vad jag har i listan att sätta emot de hot du föreslår, men du kan ju säga vad listan är svag mot istället för att säga att "den går lätt att döda men jag säger inte hur".

Jag säger inte att listan är perfekt på alla sätt och vis, men den kan deala med det mesta, har tillräckligt med kontroll över objektiven (och om nu tervigonsen spawnar kass kontestar man med rippers) och det är ändå 42 toughness 6 wounds att ha ihjäl, och det med helt okej komp.

Ni får jättegärna hitta luckor och svagheter i listan, det är bara bra så man kan få den bättre, men dra gärna med lite statistik och förklaringar.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel

Användarvisningsbild
Klus

Inlägg av Klus »

Ser att du editat posten nu, men du begriper väl själv att du inte kan svara med en lista och sen säga hur matchen mot mig skulle gå i 6rader text.
Jag har inte testat listan än men om den nu är så sjukt kass kan jag gärna ta en match över vassal eller om du inte bor allt för långt bort kan vi spela.
Du drar banala slutsatser i din beskrivning av matchen.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Det måste ju givetvis läggas in ett tak på hur många pluspoäng man kan få från Ripper Swarms. Eller ännu hellre ta bort det helt, det blir bara konstigheter när man kan få plus av enheter tycker jag.

Användarvisningsbild
Klus

Inlägg av Klus »

HeadWar skrev:Det måste ju givetvis läggas in ett tak på hur många pluspoäng man kan få från Ripper Swarms. Eller ännu hellre ta bort det helt, det blir bara konstigheter när man kan få plus av enheter tycker jag.
That's my point.

egge

Inlägg av egge »

Tänkte skriva något men kom på att det var onödigt. Jag drar banala slutsatser men det är du som räknar på att allt går perfekt som du vill. :shock:

Armén är hård, utan tvekan, men du kan bara inte räkna med att allt går som du vill. Att plocka land raiders är sjukt svårt - även med s6 monster attacker. Jag tror armén skulle bli mycket bättre med endast en tervigon, fler scoring enheter i grundarmén och en enhet zoanthropes. 4 hive guards räcker mer än väl i kompat klimat.

Och nej, jag tror fortfarande inte på att termagants är så himla lätt inom 6" från en tervigon eller att det händer så ofta att tervigonen har traskat över brädet och överlevt när den är en av två synaps enheter.

Men tak på rippers alt att de bara skulle ge +3 per 5-manna enhet.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

Bah! Så här går det när man ger enheter +komp...

Svinig lista, för hög komp... Säkerligen inte den ultimata nidz-listan (som Egge påpekat) men vafan, komp 48? Och jag tror de flesta skulle ha rejäla problem mot det här åbäket i ett kompat klimat.

Skriv svar