Hej
Om denna frågan skall tas upp i SvFAQ så kan ni ta ställning till hur Cult Ambush regeln fungerar när man använder den tillsammans med infiltrate. De frågeställningarna jag kan komma på är:
- Om man slår 1 eller 2, kommer enheten in från sidan med en förflyttning trots att spelet inte har börjat?
- Om an slår 5, får man en skjuta/springa trots att spelet inte har börjat?
- Får man chargea första rundan om man slår 6?
- Får man chargea första rundan oavsett vad man slår?
Cult Ambush +Heay weapons
Re: Cult Ambush +Heay weapons
Fick ni någon klarhet i frågorna eller är de fortfarande under diskussion? Hur har folk spelat?
Och bara en kort fråga om Patriarch-baser: Jag har tänkt använda broodlord-modellen som kom i Shield of Baal/Deathstorm-lådan som Patriarch. Den har ju dock en knepig oval bas - om man vill använda den på turnering i Sverige, bör man isf byta ut basen mot en 60 mm som den faktiska patriarch-modellen har? (se nedan)

Och bara en kort fråga om Patriarch-baser: Jag har tänkt använda broodlord-modellen som kom i Shield of Baal/Deathstorm-lådan som Patriarch. Den har ju dock en knepig oval bas - om man vill använda den på turnering i Sverige, bör man isf byta ut basen mot en 60 mm som den faktiska patriarch-modellen har? (se nedan)

- Simpilicious
Oval bas är nog säkert lugnt. Det är väldigt sällan basdiskussioner på turneringar som resulterar i bortplockad modell. Det har funnits en mall som säger vilka baser modeller ska ha, men den har typ inte uppdaterats på snart 1,5 år nu.
Generellt så ska modeller sitta på den bas den förses med i lådan den kommer med. Har man en egen bas eller conversion/count as modell så är det ofta okej att basen är lika stor eller större, men INTE mindre.
Generellt så ska modeller sitta på den bas den förses med i lådan den kommer med. Har man en egen bas eller conversion/count as modell så är det ofta okej att basen är lika stor eller större, men INTE mindre.
Simon Gulve
December 2017
Chaos Space Marines: 12 000 Points
Chaos Daemons: 3500 points
T'au Empire: 6000 points
Space marines: 2000 points
Omålat alla factions: 6700 points
December 2017
Chaos Space Marines: 12 000 Points
Chaos Daemons: 3500 points
T'au Empire: 6000 points
Space marines: 2000 points
Omålat alla factions: 6700 points
Jacobi skrev: Och bara en kort fråga om Patriarch-baser: Jag har tänkt använda broodlord-modellen som kom i Shield of Baal/Deathstorm-lådan som Patriarch. Den har ju dock en knepig oval bas - om man vill använda den på turnering i Sverige, bör man isf byta ut basen mot en 60 mm som den faktiska patriarch-modellen har? ]
Patriarch har 50mm bas om jag inte misstar mig.
Antar att ett förtydligande kommer när GK kommer med i kompmallen, alltså vid nästa släpp.