Hej alla skulle behöva lite hjälp med några regler.
1. Kan en flamer på våning 1 skjuta upp på våning 2?
2. Eladar har en HQ som ger 1+ / 1- i reservs. Måste han va på bordet för den att gälla eller inte? För hat sett att vissa andra behöver va på bordet för att sånna regler ska gälla.
/Dennis
Hjälp med regler.
Re: Hjälp med regler.
Jag har för mig att templates drabbar allt under dem, men också att flamer-templaten skall utgå från själva modellen. Ääh, nu blev jag osäker.dempaattack skrev:Hej alla skulle behöva lite hjälp med några regler.
1. Kan en flamer på våning 1 skjuta upp på våning 2?
edit: Antar förresten att det är ruiner, då byggnader inte är uppdelade på våningar. Om du kan luta templaten mot kanten på ovanvåningens golvkant på ett sådant sätt att den nuddar din bas i botten och ändå har en del över motståndarens bas så träffar du. Du kan ju stå rätt långt ut på nedervåningen så att basen sticker ut lite.
(Fast grundregeln om att någon i enheten måste ha line of sight till en enhet för att överhuvudtaget få skjuta på den gäller fortfarande)
Plague Marines
-
dempaattack
Hur menar du med att luta. För som jag har läst finns det inte någon vertikal inverkan på vapen.
Så lägger man flame templat på andra våningen men att den fortfarande skulle nudda vapnets mynning? Så länge man har LoS det vill säga.
2. Eladar har en HQ som ger 1+ / 1- i reservs. Måste han va på bordet för den att gälla eller inte? För hat sett att vissa andra behöver va på bordet för att sånna regler ska gälla. Har hittat svaret på denna redan.
Så lägger man flame templat på andra våningen men att den fortfarande skulle nudda vapnets mynning? Så länge man har LoS det vill säga.
2. Eladar har en HQ som ger 1+ / 1- i reservs. Måste han va på bordet för den att gälla eller inte? För hat sett att vissa andra behöver va på bordet för att sånna regler ska gälla. Har hittat svaret på denna redan.
En flamer måste läggas ut med den smala änden från modellen som skjuter.
2.Jag antar att det är Eldars Aoutarchens The patch of command som du frågar efter.
Regeln säger:If your army contains one ore more aoutarchs ore aoutarch skyrunners, you can modify any of youre reserve rolls by +1 ore -1(choose separetly after each roll is made)
Jag tar det som att du inte behöver ha Aoutarchen på bordet för att få modifiera reservslaget, alltså kan du ha aoutarchen i reserv och modifiera resevs slaget.
Regeln säger:If your army contains one ore more aoutarchs ore aoutarch skyrunners, you can modify any of youre reserve rolls by +1 ore -1(choose separetly after each roll is made)
Jag tar det som att du inte behöver ha Aoutarchen på bordet för att få modifiera reservslaget, alltså kan du ha aoutarchen i reserv och modifiera resevs slaget.
-
dempaattack
Men om man ska luta template då blir det juh samma sak på flyers.
Det är därför jag undrar hur dom tänkt. Det låter så jäkla konstigt.
Jag tror jag hittat svaret...
Det är därför jag undrar hur dom tänkt. Det låter så jäkla konstigt.
Jag tror jag hittat svaret...
Hur menar du nu? Template vapen kan aldrig skjuta på eller träffa flyers.
-
dempaattack
Nej jag vet.
Jag hitta ett svar.
Jag hitta ett svar.