Min egen lista finns tidigare i tråden. Iom att det var comp 0 så gjorde jag en medvetet "snäll" lista för att få vara med på dispans. Codexet kom dessutom samma dag som listan skulle vara inne så jag hann inte forska alltför mycket samt att watchmastern och corvus kommer först nästa vecka och armén hade mått väldigt gott av dem.
Fokus har istället varit på att tokmåla för att hinna få armén spelredo.
Match 1
Här var förutsättningarna att varje objektiv gav 1 poäng vid matchens slut, kort och killpoints max 6 poängs skillnad, slay the warlord, linebreaker ocj first blood var med som vanligt.
Motstånden stod Astra Militarum för. En lista som borde passa min templat-tunga armé som handen i handsken. Det enda som oroade mig för var de två tanksen i commandsquaden med pask i.
Jag har inte många matcher under bältet överhuvudtaget samt att egna armén har jag inte spelat med alls och jag har aldrig mött imperial guard så det var väldigt spännande detta.
Motståndaren var lika trevlig mot mig som han var kunnig om sin armé. Han satte upp en pansarring kring sina fetetanks. Det bästa jag kunde komma upp med var att droppa poden och skjuta den i sidan där den hade av13. Poden dropar ner fint och 4 arga grabbar med fragcannons kommer ut tillsammans med en terminator med ac. 8 lascannonskott och ac:n plockar bara en enda hullpoint! Som tur är blir det en pen och tanken blir immobilized. Nu är dock de stackars marinesen omgivna av riktigt elaka bössor från alla håll. Jag hade behövt poppa minst en av de där två tanksen för att ha en chans att överleva. Helst båda...

I övrigt fegar jag försikt framåt med mina rhinos razorbacks och de tillsammans försöker skjuta sönder de chimeror de kan se men lyckas inte med nåt vettigt.
Nu var det paybacktime för astra militarum. Med all den eldkraft som mina stackars podgrabbar var omgivna av så hjälper inga stormshields eller iron halos. Grabbarna mejades ner till sista man och eftersom artemis var med squaden (tanken var att hans stasisbomb skulle slå ut den tank som överlevde) så var en tredjedel av min armé utplånad innan jag ens börjat turn 2!
Jag lyckas deepstrikea mina vanguards med h.hammer och fist i andra änden av spelplanen för att undvika den immobiliserade tanken. I övrigt händer inte jättemycket i ett par turns. Mina skott lyckas inte slå ut hans transporter och jag kan inget annat göra än att se hur han klarar sina kort och hans stapel växer snabbt.
I min turn 3 chargear vanguard och slår ut en riktigt otrevlig sak som skjuter barragevapen på allt som är dumma nog att hoppa ur sina transporter. Jag lyckas också skjuta sönder en tarox? Så gubbarna ploppar ut. Skönt att jag lyckas med nåt men jag ligger långt efter på korten och mina få marines blir bara färre och färre.
I turn 4 chargear vi den andra farliga tanksen med commander pask? i. Tyvärr lyckas inte en fist och heavy thunderhammer ta död på den!! Vad händer?? Nu är de 3 grabbarna (2 blev bortskjutna efter första närstiden) omgivna av massor av feta vapen. De överlever dock mirakulöst en hel turns skjutande på dem tack vare sina stormshields! Vi får alltså en chans till och nu slår de sönder tanken. Tyvärr consolidater de bara 1" och får bistert ta emot en runda eld till från alla håll. Endast en av dem dör dock och jag har en unit kvar som kan plocka poäng!

På "min" sida av brädet har dreaden dödats utsn stt ha gjort nåt speciellt. Jag har nu poppat nägra transporter till och mina infernus flamers får chansen. Payback time! För the emperors finest är guardsmen ingenting och jag dödar dem som flugor med mina få kvarvarande gubbar. Jag har ca 5-6 marines plus transporterna och vanguard kvar på brädet vid det här laget.

Jag plockar ett par kort och jag känner att jag jobbat mig in i matchen när turn 4 är slut.
I turn 5 måste jag fatts ett beslut med mina vanguards. Ska jag chargea något och få killpoints eller ska jag skutta iväg med dem till ett objektiv istället?
Jag chansar på att spelet tar slut efter turnen och skuttar till objektivet.
Jag håller nu 3 objektiv och motståndaren 1.
Det blir en turn 6! Nu ligger jag risigt till och riskerar att bli tablead!
Shieldsen fortsätter att göra jobbet dock. Droppoden som varit i liv hela matchen trots en massa plasmaskott faller. De sista marinesen faller. Kvar har jag 2 vanguard, en oskadd razorback och en rhino. Alla tar varsitt objektiv samt linebreaker med razorbacken som är säpass stor att den fixar båda.
Jag lyckas också skjuta bort nog med guardsmen för att de inte ska vara tillräckligt nära sitt objektiv.
Efter turn 6 slutar matchen som tur är!
Vad är mer tur är att jag drog två kort som gav mig 2 poäng vardera tack vare att jag höll de 3 objektiven och motståndaren inga.
Jag fixade slay the warlord, linebreaker tog 3 objektiv mot 0 och med korten på slutet så förlorade jag inte jättestort på korten. Förlorade inte så stort på killpoints heller trots att nästan hela armén var utplånad eftersom den har så få enheter.
Det hela slutar 11-9 till Astra Militarums favör!
Mycket nöjd med upphämtningen efter den katastrofala inledningen och kände mig som en vinnare.
Jag hade en otrolig tur med mina vanguards och de klarade LÄTT 15+ inv saves. Hade de dött när de "borde" hade katastrofen varit ett faktum.
Jag har nu lärt mig att armén är otroligt skör trots sköldar då vad som helst kan döda dem och endast en modell har mer än ett wound och allt har toughness fyra.
Jag ångrar att jag inte gasade framåt 12" med mina transporter i turn1. Har ingen rutin alls på att lira med dem då jag brukar köra drop pods med blood angels.
En väldigt kul och tuff match med en riktigt sympatisk motståndare gjorde det hela till en riktigt trevlig inledning på turneringen.
I anmälningsavgiften på 100:- ingick det en måltid och fri dryck! Jag uppgraderade min dryck till en flädercider för en symbolisk summa och satte mig i solen och käkade och ljög ikapp om striderna med övriga deltagare!

[/url]
[/url]