Mjao... fast subjektiv komp kan ju även göra saker fel som en mallversion gör rätt. Eller hur?Silversixx skrev:Fördelen med subjektiv komp är att man kan rätta till de fel som en eventuell mallversion kanske missat. Plain and simple. Och det är softare med subjektiv komp, det kräver inte sådär jättemycket kunskap och det enda kravet är väl att man har lite självdistans.Carnifex skrev:Jaha. Efter att läst alla trådar av intresse så verkar det mer och mer som mall kompen är bra (om man nu skall ha komp alls). Har väldigt svårt att se den stora fördelen med subjektiv komp. Självklart kanske en och annan smart kombo missas men herregud... lite roligt får man väl ha?
Enda problemet med mall komp får väl en turnering när man lägger för mycket vikt vid den.
En enkel fråga (som antagligen hör hemma någon annanstans): Varför helt enkelt inte bara höja poängkostnaden för vissa figurer (eller när man har för många figurer av en sort)?
Diskussion om kompbedömningen på GothCon
Re: Diskussion om kompbedömningen på GothCon
Senast redigerad av 1 Carnifex, redigerad totalt 13 gånger.
Japp. En klocka som står still visar rätt tid två gånger om dagen.Carnifex skrev:Mjao... fast subjektiv komp kan ju även göra saker fel som en mallversion gör rätt. Eller hur?
Är det din hjärna du pratar om?HeadWar skrev:Japp. En klocka som står still visar rätt tid två gånger om dagen.Carnifex skrev:Mjao... fast subjektiv komp kan ju även göra saker fel som en mallversion gör rätt. Eller hur?
(Jag försökte att komma med ett objektivt inlägg och du är bara sarkastisk. Fint av en moderator att bemöta åsikter på detta sätt...)
Objektivt och extremt intetsägande. Självklart kan det bli fel i en subjektiv kompbedömning ibland, vad jag vet har ingen påstått något annat.
Men det är sällsynt att det är mycket fel, till skillnad från mallen som kan vara helt åt helvete, antingen för att någon har hittat ett "hål", eller för att det är en nybörjare som inte vet vad han håller på med, då mallen jobbar utifrån principen "Hellre fälla än fria."
Men det är sällsynt att det är mycket fel, till skillnad från mallen som kan vara helt åt helvete, antingen för att någon har hittat ett "hål", eller för att det är en nybörjare som inte vet vad han håller på med, då mallen jobbar utifrån principen "Hellre fälla än fria."
Och för att gå in i moderator-rollen en liten stund, det är skillnad på att vara sarkastisk och att göra direkta personangrepp. En av dem är ok, den andra är det inte.
//Moderator-HeadWar
//Moderator-HeadWar
Använda mallkomp som utgångspunkt kanske?
Att man sedan komma en viss poäng ifrån sin mallkomp beroende på hur den subjektiva bedömningen ser ut.
Mallen är ju fint byggd och ger en bra hum hur jobbig en lista är.
Har man sedan kryphålat och liknande eller har en synergi som inte mallen ser får man smaka på kompavdrag.
Att man sedan komma en viss poäng ifrån sin mallkomp beroende på hur den subjektiva bedömningen ser ut.
Mallen är ju fint byggd och ger en bra hum hur jobbig en lista är.
Har man sedan kryphålat och liknande eller har en synergi som inte mallen ser får man smaka på kompavdrag.
Dibs on the Amulet! - Belkar Bitterleaf
Mallkomp är inte objektiv. Det är bara en hög subjektiva beömningar som samlats i ett dokument.
...och det där hamnar i min signatur. Så det så!Nahoj skrev:Mallkomp är inte objektiv. Det är bara en hög subjektiva beömningar som samlats i ett dokument.
Prepare to get your kick assed!
Fluff är tufft!!
Fluff är tufft!!
Som tidigare skrivet:
Alla system har sina fördelar. Frågan är om vi vill att varenda turnering ser exakt likadant ut. Jag vill inte det så jag förespråkar variation (fast mest förespråkar jag att det är arrangörens åsikt som gäller)! Så länge folk vet om vilket system som används så kan man välja att inte vara med på de som man inte gillar. Det blir ju synd på stora turneringar om ett system gör att någon tvingas spela med ett system som man inte gillar men jag tror att det alltid kommer bli så oavsett valt system. Så den subjektiva bedömningen på GothCon bör gälla för att de som arrangerar föredrar det och turneringen har haft det under en lång tid och har alltid platsbrist.
Oavsett vad folk än säger så tror jag att Gothcons subjektiva komp har bidragit till dess storlek, likväl som arrangemanget i sin helhet. Jag ser det som ett starkt argument för subjektiv komp.
Alla system har sina fördelar. Frågan är om vi vill att varenda turnering ser exakt likadant ut. Jag vill inte det så jag förespråkar variation (fast mest förespråkar jag att det är arrangörens åsikt som gäller)! Så länge folk vet om vilket system som används så kan man välja att inte vara med på de som man inte gillar. Det blir ju synd på stora turneringar om ett system gör att någon tvingas spela med ett system som man inte gillar men jag tror att det alltid kommer bli så oavsett valt system. Så den subjektiva bedömningen på GothCon bör gälla för att de som arrangerar föredrar det och turneringen har haft det under en lång tid och har alltid platsbrist.
Oavsett vad folk än säger så tror jag att Gothcons subjektiva komp har bidragit till dess storlek, likväl som arrangemanget i sin helhet. Jag ser det som ett starkt argument för subjektiv komp.
Senast redigerad av 1 egge, redigerad totalt 14 gånger.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
+1, och just precis som jag höll på att förlora förtroendet för 40k-Sverige.egge skrev:Som tidigare skrivet:
Alla system har sina fördelar. Frågan är om vi vill att varenda turnering ser exakt likadant ut. Jag vill inte det så jag förespråkar variation (fast mest förespråkar jag att det är arrangörens åsikt som gäller)! Så länge folk vet om vilket system som används så kan man välja att inte vara med på de som man inte gillar. Det blir ju synd på stora turneringar om ett system gör att någon tvingas spela med ett system som man inte gillar men jag tror att det alltid kommer bli så oavsett valt system så den subjektiva bedömningen på GothCon bör gälla för att de som arrangerar föredrar det och turneringen har haft det under en lång tid och har alltid platsbrist.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"