Mova och skjuta artillery?

Regelfrågor och förslag på husregler
Halvar

Re: Mova och skjuta artillery?

Inlägg av Halvar »

Brorsan har min eldarbok, kan någon säga vad som står på heavy weapon platform? Finns det någon som helst regel som säger att man kan skjuta vapnet som om det vore något annat än heavy? Finns samma regel på vauls wrath platformar? Om inte, varför inte om det inte spelar någon roll, om man måste bära vapnet med heavy för att det ska bli snap shots?
Ja' än't bittä'!

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Halvar skrev:Brorsan har min eldarbok, kan någon säga vad som står på heavy weapon platform? Finns det någon som helst regel som säger att man kan skjuta vapnet som om det vore något annat än heavy? Finns samma regel på vauls wrath platformar? Om inte, varför inte om det inte spelar någon roll, om man måste bära vapnet med heavy för att det ska bli snap shots?
Det är olika regler för dessa. Vid "Heavy Support Platform" står det unit type: infantry i ibooksversionen medan det på vaul's Wrath support battery att både Guardian crew och support weapon är artillery.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Apocswe

Inlägg av Apocswe »

Och artilleri har, mig veterligen, inget klargjort sätt för hur långt dom går i movement fasen.

Och sen har heavy support platform regeln relentless vilken artilleriet saknar.

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Apocswe skrev:Och artilleri har, mig veterligen, inget klargjort sätt för hur långt dom går i movement fasen.

Det står inget i ibooksversionen av codexen att heavy weapon platform som man kan köpa till Guardian defenders-enheten har relentless. De enda specialreglerna som finns listade för enheten är ancient doom, battle focus, fleet och psyker för warlocken om man köper en sådan.

Det står inte hur långt artillery får gå men under artillery står det i regelboken: "Artillery units need at least one crewman per gun in order for the unit to move. If an artillery unit does not have at least one crewman per gun, then it may not move..."

Apocswe

Inlägg av Apocswe »

Elevatorlake skrev:
Apocswe skrev:Och artilleri har, mig veterligen, inget klargjort sätt för hur långt dom går i movement fasen.

Det står inget i ibooksversionen av codexen att heavy weapon platform som man kan köpa till Guardian defenders-enheten har relentless. De enda specialreglerna som finns listade för enheten är ancient doom, battle focus, fleet och psyker för warlocken om man köper en sådan.

Det står inte hur långt artillery får gå men under artillery står det i regelboken: "Artillery units need at least one crewman per gun in order for the unit to move. If an artillery unit does not have at least one crewman per gun, then it may not move..."
Står under "treasures of Vaul" i slutet av codexen.

Visst det står att den behöver crewman för att gå, men hur långt får den gå? Det finns inga infanteri modeller i enheten. Allt är artilleri.

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Apocswe skrev:
Elevatorlake skrev:

Står under "treasures of Vaul" i slutet av codexen.

Visst det står att den behöver crewman för att gå, men hur långt får den gå? Det finns inga infanteri modeller i enheten. Allt är artilleri.
Helt rätt, där står det ju. Kunde ju varit lite tydligare eller så kunde man lagt in en länk i alla fall under enheten kan man ju tycka :)

Brukar det står på unit types som får gå 6" hur långt de får gå? Jag kan då inte se att det står något på vare sig infantry eller monstrour creatures i regelboken?

Apocswe

Inlägg av Apocswe »

Infanteri är klargjort i början av boken, under movement.

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Apocswe skrev:Infanteri är klargjort i början av boken, under movement.
Står det inte bara "models" där, inte specifikt infantry? Hur som, monstrous creatures ståe det t.ex. inget om hur långt de får gå så det äe väl 6" om inget annat sägs för en specifik unit type?

Apocswe

Inlägg av Apocswe »

under movement förklarar dom hur squads of infantry flyttar.

Under monstrous creatures regeln står det att dom delar reglar med infanteri, med vissa undantag, och så listas dessa under shooting och special rules..

Jag är på det hela klara med att artilleri får gå 6" i movement fasen, jag vill bara visa på hur idiotiskt det kan bli om man hårddrar och läser varje bokstav för sig i reglerna.

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Apocswe skrev: Jag är på det hela klara med att artilleri får gå 6" i movement fasen, jag vill bara visa på hur idiotiskt det kan bli om man hårddrar och läser varje bokstav för sig i reglerna.
Där är vi helt överens, oavsett vad som står i reglerna :)

Skriv svar