Diskussion om kompbedömningen på GothCon

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Arioch

Re: Diskussion om kompbedömningen på GothCon

Inlägg av Arioch »

Suck! Denna diskussion kom senare än vanligt, den brukar väl hållas innan GC. Jag gillar inte komp, har aldrig gjort det och kommer nog aldrig att göra det! Men som jag sagt/skrivit tidigare det är upp till arr och vill du åka är det bara att gilla läget! Sen tycker jag att min lista kompades för bra (15) sååå jäkla kass var inte gammel Tycho. Men som sagt arr bestämmer och den dagen alla 140+ deltagarna är nöjda med bedömningen på GC eller andra turneringar är nog den dagen jag lägger ner hobbyn!

Vill även ta tillfället i akt att ge arr av GC 10 en stor tumme upp! Ni gjorde ett bra jobb!
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

egge

Inlägg av egge »

Lite intressant kan vara att ju lägre komp än 10 desto svårare var det att vinna GothCon i år. Att säga att man kan grisa ned sin lista än mer kommer alltså att ge resultatet att man troligen hamnar lägre ned på listan.

Och nej, med tanke på hur kompen slog i år lär det nog inte vara fler som kommer med hårdare listor nästa år, inte när de vet att det är bättre att ha snällare listor. Ett av målen med årets GothCon var att kompen faktiskt skall påverka och inte, som de flesta andra turneringarna, bara vara en tröst för de som inte har en chans att vinna. Det brukar vara bättre att ha en hårdare lista än en snällare i turneringssammanhang. Nu behövdes en lista runt mitten av kompen för att vinna/hamna top 10.

@Carnifex: Jag ser inte meningen med posten. Är det på något sätt representativt för hela GothCon turneringen (vilket det inte är, enligt mig). Av erfarenhet så är det oftast de som är missnöjda som postar på forum och de som är nöjda skriver inget. Att det finns folk som inte gillar subjektiv komp är givet. GothCon är mer riktad mot dem som tycker om/kan acceptera det. Om man absolut hatar subjekiv komp så skall man nog välja att inte spela på GothCon. Precis som att man skall nog inte spela okompat om man hatar att det inte finns något som hindrar en från att ta den hårdaste listan som finns. Går man med i en turnering så bör man acceptera dess regler och upplägg.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Nahoj

Inlägg av Nahoj »

En mall är i grund en form av subjektiv komp eftersom de +/- som sätts är baserade på subjektiva bedömningar. Det som främst skiljer mallkomp från ren subjektiv komp är dels att man i förväg vet vilken komp man har, dels att man har utrymme att göra kreativa lösningar genom att hitta saker som inte kompats tillräckligt hårt eller genom kombinationer mallen låtit glida igenom och på så sätt få upp sin komp.

I det här fallet finns ytterligare en skillnad i det att arrangörerna valt att använda hela kompskalan från 0-20 och jämför listorna relativt varandra. Det innebär i sin tur att de snällaste listorna får högre komp än på en absolut skala och de ondaste får lägre komp. Det finns såklart för- och nackdelar med det systemet, men jag tycker fördelarna klart tippar över. Personligen litar jag mycket mer på att kompen blir korrekt när fyra-fem av Sveriges bästa spelare tillsammans bedömmer min lista än när en mall används.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Till nästa år skulle det kanske vara på plats med en enkät på slutet. Med några lätta snabba frågor om hur nöjd man var med missions, komp, terräng m.m. Skulle kunna ge en del värdefull info tror jag.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

GLinus

Inlägg av GLinus »

Jag vill gärna läggas till listan för de som gillar subjektiv komp. Nackdelen med en mall är att den inte tar hänsyn till poängstorlek eller till listan som helhet. Det den kan göra, och iofs gör ganska bra, är att gå in och värdera separata delar av en lista oberoende av resten av listan. Det blir i somliga fall bra och i somliga fall dåligt. Det som gör det dåligt är att det är ett låst system som inte kan ta ett helhetsperspektiv, det som gör det bra är att man redan när man bygger listan vet vad man kommer att få i komp.

Den största nackdelen med subjektiv komp är just att den är subjektiv, dvs en personlig åsikt. Synen på en viss lista kan skilja sig radikalt mellan två olika personer och därav kan osämja uppstå. Personligen tar jag hellre den risken än att följa låsta flödesscheman utan perspektiv.

Idealet ligger nog någonstans mellan de två befintliga alternativen. Dvs att ha en mall som ger en god bild av hur man ser på olika enheter i sig, men att man i slutändan är såpass flexibel att man justerar kompen utifrån ett helhetsperspektiv. Jag vet att det är så man har gjort på GC, men för att få det hela att bli ännu bättre så tror jag att utgångsmallen måste vara tydligare för de som ska bedömas. Eventuellt skulle man kunna ha en bestämd justeringssumma (t.ex. +/- 5 poäng av 20) som man applicerar på en fast mallkomp för att på så vis kunna ta större hänsyn till listan i sin helhet.

Med allt detta sagt: Kudos till alla som sliter med komp i alla dess former, och ett stort tack för att ni strävar efter att göra våra turneringar bättre, och bättre för så många som möjligt!
Prepare to get your kick assed!

Fluff är tufft!!

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

DHettNeck skrev:Till nästa år skulle det kanske vara på plats med en enkät på slutet. Med några lätta snabba frågor om hur nöjd man var med missions, komp, terräng m.m. Skulle kunna ge en del värdefull info tror jag.
Detta är nog en god idé. Eftersom inte alla gör sina röster hörda på forumen så får man nog en bättre bild av vad spelarna tycker.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Carnifex

Inlägg av Carnifex »

egge skrev:
@Carnifex: Jag ser inte meningen med posten. Är det på något sätt representativt för hela GothCon turneringen (vilket det inte är, enligt mig). Av erfarenhet så är det oftast de som är missnöjda som postar på forum och de som är nöjda skriver inget. Att det finns folk som inte gillar subjektiv komp är givet. GothCon är mer riktad mot dem som tycker om/kan acceptera det. Om man absolut hatar subjekiv komp så skall man nog välja att inte spela på GothCon. Precis som att man skall nog inte spela okompat om man hatar att det inte finns något som hindrar en från att ta den hårdaste listan som finns. Går man med i en turnering så bör man acceptera dess regler och upplägg.
Oavsett vad jag tycker om subjektivt komp så tycker jag det är väldigt konstigt att säga att 4/140 är negativa när det egentligen är minst 13 som inte gillar det (och det bara i denna tråden - det var fler i Gothcontråden). Jag blir nästan lite arg när folk inte kan hålla sig till fakta - det blir omöjligt att diskutera på ett vettigt sätt (som det tyvärr oftast är på forum när inlägg inte har mycket med fakta att göra).

Användarvisningsbild
Bengt

Inlägg av Bengt »

Angående att "skita i komp och ta det grisigaste som finns", brukar inte GC arrangörerna varna för att de kommer porta listor som är allt för elaka?

Nahoj

Inlägg av Nahoj »

Carnifex skrev:
egge skrev:
Oavsett vad jag tycker om subjektivt komp så tycker jag det är väldigt konstigt att säga att 4/140 är negativa när det egentligen är minst 13 som inte gillar det (och det bara i denna tråden - det var fler i Gothcontråden). Jag blir nästan lite arg när folk inte kan hålla sig till fakta - det blir omöjligt att diskutera på ett vettigt sätt (som det tyvärr oftast är på forum när inlägg inte har mycket med fakta att göra).
Läs inte allt bokstavligt. "Minoritet" kanske är ordet som skulle användas istället för 4/140. Andemeningen gick tydligen inte fram.

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Bengt skrev:Angående att "skita i komp och ta det grisigaste som finns", brukar inte GC arrangörerna varna för att de kommer porta listor som är allt för elaka?
Sant

@Carnifex: Diskussioner på forum kan ofta spåra ut så därför kanske det är lättare att fråga direkt. Och precis som du påpekar så kanske inte "fakta" alltid stämmer, så även i din lista om du kollar igen ;).
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Skriv svar