Diskussion om kompbedömningen på GothCon
Re: Diskussion om kompbedömningen på GothCon
Jag måste säga att jag tyckte att de flesta listorna jag spelade mot var rätt kompade, inklusive min. Den första Nidlistan jag mötte var på pappret stenhård. Spelaren var kanske inte så erfaren och ej heller särdeles ondsint, men det är ju inte spelarna vi kompar, eller hur? (Annars skulle jag gärna sätta ett Mycket minus på att vara Jeppa...)
Jag tog en lista jag visste var hård, som kompade 8-11(?) av 30 förra året. Jag blev inte förvånad när den fick 5, och det var nog rätt. Det blev jobbigt att spela mot de högkompade, men jag tror att jag hade haft det ännu svårare med en "snällare" lista.
Det är precis som med alla andra turneringar. Man spelar den lista man vill, inom den ram som arrangörerna bestämmer. Vill man spela RoE på en turnering med 16 pers i Trollhättan gör man det, vill man spela Fanaticturneringen i Umeå gör man det. Men man kan inte förvänta sig att andra ska anpassa sig till en själv. Vill du bestämma, får du arra själv. Jag har arrat 40K på GC för en evighet sedan och ett par MuppCon (ursäkta, NärCon ska det vara...) sedan dess. Av det har jag kommit fram till att jag mycket hellre spelar. Då får jag ta skeden i vacker hand.
Jag tog en lista jag visste var hård, som kompade 8-11(?) av 30 förra året. Jag blev inte förvånad när den fick 5, och det var nog rätt. Det blev jobbigt att spela mot de högkompade, men jag tror att jag hade haft det ännu svårare med en "snällare" lista.
Det är precis som med alla andra turneringar. Man spelar den lista man vill, inom den ram som arrangörerna bestämmer. Vill man spela RoE på en turnering med 16 pers i Trollhättan gör man det, vill man spela Fanaticturneringen i Umeå gör man det. Men man kan inte förvänta sig att andra ska anpassa sig till en själv. Vill du bestämma, får du arra själv. Jag har arrat 40K på GC för en evighet sedan och ett par MuppCon (ursäkta, NärCon ska det vara...) sedan dess. Av det har jag kommit fram till att jag mycket hellre spelar. Då får jag ta skeden i vacker hand.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...
Eller bli gråt-arg på Fanni....Serpent skrev: Då får jag ta skeden i vacker hand.
Prepare to get your kick assed!
Fluff är tufft!!
Fluff är tufft!!
Jag har inget emot sådan här komp, det enda jag hade lite svårt för var när jag med 3 i komp fick möta en komp 20 i sista slaget. Jag kunde mer eller mindre inte avancera. Det var väll sådär, väldigt trevlig motståndare dock så på det planet var det fina fisken.
3 tyckte jag personligen var något för lågt på min lista men inget jag ligger sömnlös över eftersom den är jäkligt hård men den saknar dock skytte så att benda upp fordon med gubbar i tar tid särskilt när dom åker fort.
//Magnus
3 tyckte jag personligen var något för lågt på min lista men inget jag ligger sömnlös över eftersom den är jäkligt hård men den saknar dock skytte så att benda upp fordon med gubbar i tar tid särskilt när dom åker fort.
//Magnus
Kompfritt svarar jag (surprise). Jag tar hellre storstryk av en hård lista än av kompavdrag i efterhand. Detta oavsett om det är subjektiv komp eller kompmall. Nu får mitt inlägg bara läsas utifrån din frågeställning då jag inte var på GothCon.svenska40k-konto skrev:Vilket turneringsalternativ känns bäst att ta sin vanliga armé till?
Kompfritt ta vad du vill och har råd att köpa.
Mallen som är lätt att opta mot och utgår från att du kör med dom grisigaste kombo.
5 rävar som tittar till helheten och hur bra hela listan är.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
Av de tre som 40k-kontot nämner så gillar jag båda kompalternativen. Problemet med subjektiv komp är att man måste kunna få veta sin komp i förväg, får man inte det är det helt värdelöst som system (jag var inte på GC, så inget illa menat till er som arrangerade, det är bara min allmänna åsikt om subjektiv komp).
**allmänt inlägg och en tanke**
allmänt så verkar det ju som om kompen faktiskt är en del av vissa personers strategi.
de gör en 'lättare' lista med medelkomp för att de vet att de kommer kunna göra viss skada och/elelr vinna mot vissa listor och samtidigt få viss del komppoäng tack vare sin lågkompade lista.
men det beror väl helt på vilket system som används, men är man van vid att spela 60komp lista och räkna med att, som per defcons regler få 75vpts per kompsteg mellan dig och motståndaren så är det ju en strategi. inte undra på om man blir lite ledsen i ögat om man blir snuvad på det =))
allmänt så verkar det ju som om kompen faktiskt är en del av vissa personers strategi.
de gör en 'lättare' lista med medelkomp för att de vet att de kommer kunna göra viss skada och/elelr vinna mot vissa listor och samtidigt få viss del komppoäng tack vare sin lågkompade lista.
men det beror väl helt på vilket system som används, men är man van vid att spela 60komp lista och räkna med att, som per defcons regler få 75vpts per kompsteg mellan dig och motståndaren så är det ju en strategi. inte undra på om man blir lite ledsen i ögat om man blir snuvad på det =))
- black templars @ time of ending -
Ja, det jag gjorde den GC-turneringen var fel. Det har jag sagt många gånger sedan dess. Jag har öppet sagt att om GC velat porta mig för gott för det jag sa hade det varit helt OK. Det året har faktiskt varit en vändpunkt i mitt spelande. Jag har växt sedan dess, tro det eller ej.GLinus skrev:Eller bli gråt-arg på Fanni....Serpent skrev: Då får jag ta skeden i vacker hand.
Det har tydligen inte du, eftersom du fortfarande gillar att ta upp fyra-fem år gamla snedsteg. Varför? Den enda anledningen till detta verkar vara att försöka trycka ned mig. Jag är fan besviken på dig, GLinus. Jag trodde du var bättre än så.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...
Är jag van att spela i kompat klimat och ska spela på RydCon eller Fantasia Fanatic och blir överraskad av att det är hårda listor, har jag inte läst informationen. Vems fel är det?paintner skrev:**allmänt inlägg och en tanke**
Jag tycker att arrangörerna varit väldigt tydliga med hur kompen kommer att användas på GC. Ja, infon om vad som ger minus är inte matematiskt uträknad, men det är inte svårt att fatta att om du inkluderar många bra saker (flygsyster med 2+, raketbilar, massor med Chimeras, Vulcan eller gud vet) så ger det en hård lista och du får en lägre komp...
- speedfreek
Det är sant!Serpent skrev:Det året har faktiskt varit en vändpunkt i mitt spelande. Jag har växt sedan dess, tro det eller ej.
Det var inte ett dugg gråt-ilska när jag dödade alla Linus bilar i första två rundorna två slag i rad och hans bikes flydde i det första.
Det gjorde de inte i det andra...
Efter mitt första Gothcon kan jag göra följande reflektioner.
Komp är i mitt tycke en förutsättning för att ett GW spel ska fungera och för att alla inte ska spela likriktade listor. Sedan uppkommer självklart frågan hur kompen ska sättas. Som arrangörerna mycket riktigt påpekade innan turneringen kommer de att få kritik oavsett hur de gör.
För individen som "drabbas" av en ur den personens synvinkel felaktig komp kan det förstöra hela helgen. Avstämning på olika forum och kontakt med andra utanför den egna spelgruppen kan självklart avhjälpa detta problem men aldrig helt lösa det.
Som WHFB spelare är jag van att bygga mina listor utifrån en kompmall eller med beaktande av ETC-restriktionerna. Subjektiv komp finns knappt inom WHFB men då det i nuläget inte verkar finnas ett nationellt konsensus avseende den kompmall som används av vissa turneringsarrangörer är det en självklarhet att Gothcon arrangörerna själva får bestämma sitt kompsystem.
I slutändan är det arrangören som bestämmer spelreglerna. Vill vi komma och leka hos dem spelar vi efter deras regler. Att arrangörerna dessutom spelade turneringen ser inte jag som ett direkt problem. Jag kanske är naiv men tror att fem erfarna turneringsspelare kan sätta sina vinnarinstinkter åt sidan för ett ögonblick (eller två då det handtlar om 120 listor) och göra en objektiv subjektiv kompbedömning.
Kan för övrigt tillägga att jag kompade 10 på Gothcon och att jag enligt den så kallade RT-mallen kompar 83. Vilket av dessa värden som är mest rättvisande får andra bedöma. Detta inlägg är dock inte avsett att beröra min egen komp men jag ville lyfta fram det för att ge en bakgrund till de åsikter jag framför ovan.
Komp är i mitt tycke en förutsättning för att ett GW spel ska fungera och för att alla inte ska spela likriktade listor. Sedan uppkommer självklart frågan hur kompen ska sättas. Som arrangörerna mycket riktigt påpekade innan turneringen kommer de att få kritik oavsett hur de gör.
För individen som "drabbas" av en ur den personens synvinkel felaktig komp kan det förstöra hela helgen. Avstämning på olika forum och kontakt med andra utanför den egna spelgruppen kan självklart avhjälpa detta problem men aldrig helt lösa det.
Som WHFB spelare är jag van att bygga mina listor utifrån en kompmall eller med beaktande av ETC-restriktionerna. Subjektiv komp finns knappt inom WHFB men då det i nuläget inte verkar finnas ett nationellt konsensus avseende den kompmall som används av vissa turneringsarrangörer är det en självklarhet att Gothcon arrangörerna själva får bestämma sitt kompsystem.
I slutändan är det arrangören som bestämmer spelreglerna. Vill vi komma och leka hos dem spelar vi efter deras regler. Att arrangörerna dessutom spelade turneringen ser inte jag som ett direkt problem. Jag kanske är naiv men tror att fem erfarna turneringsspelare kan sätta sina vinnarinstinkter åt sidan för ett ögonblick (eller två då det handtlar om 120 listor) och göra en objektiv subjektiv kompbedömning.
Kan för övrigt tillägga att jag kompade 10 på Gothcon och att jag enligt den så kallade RT-mallen kompar 83. Vilket av dessa värden som är mest rättvisande får andra bedöma. Detta inlägg är dock inte avsett att beröra min egen komp men jag ville lyfta fram det för att ge en bakgrund till de åsikter jag framför ovan.