Diskussion om kompbedömningen på GothCon
-
Bengtsson den yngre
Re: Diskussion om kompbedömningen på GothCon
Personligen tycker jag att det gick överraskande bra att spela lågkomp. Att jag sedan straffade ut mig själv med kass målning, försenad lista och riktigt dåligt spel i match 4 är en annan historia.
Det stora problemet med att spela lågkomp i Gothcons system är att många spelare helt enkelt vägrar spela mot dig och hoppas på att det tar slut i runda 5, vilket gör att man får lite battlepoints och knepiga matcher.
Det stora problemet med att spela lågkomp i Gothcons system är att många spelare helt enkelt vägrar spela mot dig och hoppas på att det tar slut i runda 5, vilket gör att man får lite battlepoints och knepiga matcher.
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)
Jävligt gulligt sagt om folk som lägger ner enorma mängder med timmar av sin fritid för att ordna något kul för resten av 40k-Sverige...Yautja skrev:Istället för subjektiv komp kan man inte bara slå fram varje listas komp med en D20 nästa år? Samma resultat men mindre arbete för arrangörerna.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Håller helt med. Vill man bara gnälla kan man skita i att spela på GC. Enligt mej är GC bäst i sverige på att arra 40K-turneringar! Dock råkar dom samtidigt ha sämst lokaler vilket är lite synd...men det kanske löser sig.HeadWar skrev:Jävligt gulligt sagt om folk som lägger ner enorma mängder med timmar av sin fritid för att ordna något kul för resten av 40k-Sverige...Yautja skrev:Istället för subjektiv komp kan man inte bara slå fram varje listas komp med en D20 nästa år? Samma resultat men mindre arbete för arrangörerna.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Yautja skrev:Istället för subjektiv komp kan man inte bara slå fram varje listas komp med en D20 nästa år? Samma resultat men mindre arbete för arrangörerna.
Resultatet av detta årets komp har varit färre sura miner, enligt mig.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min beef med subjektiv komp är teoretisk. 40K är ett spel och för att det ska bli riktigt hållbara tävlingar i ett spel måste alla som deltar ha möjlighet att känna till exakt vilka regler som gäller. Kompen spelar stor roll för de poäng man får i matcherna i en turnering och är därför en viktig "regel" att känna till för den som vill placera sig bra.
Med subjektiv komp (fastän det finns riktlinjer) finns det en stor okänd faktor i spelet som vissa spelare kan bra och de flesta har något grepp om. Men tyvärr kan ingen veta exakt hur faktorn påverkar deras spel, eftersom de får veta vilken komp de har fått först när de kommer till turneringen.
Därför föredrar jag mall, av princip. Eftersom det är ett spel borde alla ha tillgång till reglerna för spelet så att alla kan tävla på lika villkor.
Med subjektiv komp (fastän det finns riktlinjer) finns det en stor okänd faktor i spelet som vissa spelare kan bra och de flesta har något grepp om. Men tyvärr kan ingen veta exakt hur faktorn påverkar deras spel, eftersom de får veta vilken komp de har fått först när de kommer till turneringen.
Därför föredrar jag mall, av princip. Eftersom det är ett spel borde alla ha tillgång till reglerna för spelet så att alla kan tävla på lika villkor.
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com
egge skrev:Yautja skrev:Istället för subjektiv komp kan man inte bara slå fram varje listas komp med en D20 nästa år? Samma resultat men mindre arbete för arrangörerna.![]()
Resultatet av detta årets komp har varit färre sura miner, enligt mig.
Det är självklart inte så att jag bara vill gnälla ej heller propagerar jag för ett D20 system, och om någon faktiskt tog genuint illa upp av vad jag skrev så ber jag om ursäkt till den personen.
Jag tror personligen inte att det är någon som ser ner på det enorma åtagandet och arbete i sig som arrangörerna lade ner på turneringen även fast jag inte håller med fullt ut med utformningen som den blev i slutänden. Men det är även endast mina personliga åsikter och man kan inte behaga alla hela tiden som det heter.
Jag ska göra ett lång och välartikulerat inlägg om varför jag inte tycker subjektiv komp som det användes är bra och tankar och funderingar på vad man kan göra annars även fast man inte strikt vill använda komp mallen men inte inatt.
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.
Tror dock Swen har koll...
Väl skrivet Olof... jag kan bara instämma.
MvH
Daniel
MvH
Daniel
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten
Då just kompen störde mig sjukt mycket på GC så måste jag göra ett inlägg.
Jag använde mig av riktlinjerna så gott jag kunde, kompade 46 på mallen och efter diskussion med kompisar kom jag fram till att det borde vara en medelsnäll lista.
Sen kommer man dit och har en 3a i komp, sjukt besviken och det sänkte glädjen väldigt mycket tyvärr.
Förstår att det måste vara väldigt svårt att kompsätta alla arméer och oavsett hur ni gör så kommer inte alla vara nöjda,
Men om det kommer vara subjektiv komp nästa år på GC kommer jag göra den grisigaste listan och gladeligen ta en 0a i komp, istället för att chansa på en medelsnäll lista med komp man inte har en aning om vad det blir.
Tack ändå till arrangörerna för erat arbete och engagemang, hoppas ni lyssnar på vad alla säger så att det förhoppningsvis blir en ännu bättre och roligare turnering nästa år.
Jag använde mig av riktlinjerna så gott jag kunde, kompade 46 på mallen och efter diskussion med kompisar kom jag fram till att det borde vara en medelsnäll lista.
Sen kommer man dit och har en 3a i komp, sjukt besviken och det sänkte glädjen väldigt mycket tyvärr.
Förstår att det måste vara väldigt svårt att kompsätta alla arméer och oavsett hur ni gör så kommer inte alla vara nöjda,
Men om det kommer vara subjektiv komp nästa år på GC kommer jag göra den grisigaste listan och gladeligen ta en 0a i komp, istället för att chansa på en medelsnäll lista med komp man inte har en aning om vad det blir.
Tack ändå till arrangörerna för erat arbete och engagemang, hoppas ni lyssnar på vad alla säger så att det förhoppningsvis blir en ännu bättre och roligare turnering nästa år.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel
-
Booogeyman
speedfreek skrev:... 5/20 är bra mycket mer "rätt" än 54/100
Papa D skrev:... Nu har jag kollat lite på kompen och jag är inte överaskad att Gustavssons och Simons listor hamnade runt 0, dom är skithårda. ...
Testa och fråga i förväg om hårdheten på forumet. Då blir inte chocken så stor.svenska40k-konto skrev:Förhandsgranskning kan man få när som helst, bara att lägga upp din lista på forumdelen och be läsarna om kommentarer/kompbedömningar.
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"
Have you really won?"
-
Booogeyman
Vilket turneringsalternativ känns bäst att ta sin vanliga armé till?
Kompfritt ta vad du vill och har råd att köpa.
Mallen som är lätt att opta mot och utgår från att du kör med dom grisigaste kombo.
5 rävar som tittar till helheten och hur bra hela listan är.
Kompfritt ta vad du vill och har råd att köpa.
Mallen som är lätt att opta mot och utgår från att du kör med dom grisigaste kombo.
5 rävar som tittar till helheten och hur bra hela listan är.
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"
Have you really won?"