Flätning eller inte flätning?

Regelfrågor och förslag på husregler
paintner

Re: Flätning eller inte flätning?

Inlägg av paintner »

Katarsis skrev:B är ganska okej, A och C är inte okej alls. Rent generellt kan man säga att om du lyckas få ett coversave för båda enheterna när de helt står i det öppna riskerar du att få väldigt sura miner från andra sidan bordet.
ändå används det ... och är tillåtet? sura miner eller inte.
- black templars @ time of ending -

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

Har vi inte haft denna diskussion en handfull gånger förut och summary av tidigare diskussioner är:

A, B & C är enligt regelboken ok, men frowned upon av många spelare. Men vill du göra så, go ahead. Men som Flätmäster Egge(skämt å sido, aldrig ens spelat mig dig) säger: De blir sjukt svårt att spela om du flätar hårt.

P daddy
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

egge

Inlägg av egge »

Jag flätar absolut om det inte finns terräng nog på bordet. Finns terrängen tjänar man mer av att inte fläta. Jag flätar nog varje match, tror jag. Säg 6 killar i en skog. En enhet precis bakom. Resten av enhetens killar är 8 man utanför skogen. Då tar jag och sätter en av killarna bakom två modeller av den bakre enheten och vips har jag 7/14 i cover! Jag förväntar mig även att motståndaren flyttar sina fulla movement med sina modeller och inte 1" mindre om denne inte vill det. :D
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Jag håller med egge, lite flätning har ingen dött av (pun intended).

GLinus

Inlägg av GLinus »

Flätning c är ju snudd på en våt dröm för en motståndare som har gott om blast-vapen. Du får förvisso 4+ cover men mängden träffade modeller lär ju väga upp för det på nolltid. Lite Incendiary missiles på den högen så blir det tomt på gubbar ganska fort.
Prepare to get your kick assed!

Fluff är tufft!!

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Att flätning skulle vara dåligt eller ha massa nackdelar är mest ett sätt att försöka rättfärdiga det. I alt C träffar man dubbelt så mycket men alla modeller savear bort hälften, vilket innebär att man tar lika många wounds som om man inte hade flätat men sprider dem äver två enheter. Mot alla andra vapen blir enheterna dubbelt så tåliga. (Om man utgår från att det är horder som ändå inte får save, men det är ju de som har bra möjligheter till flätning.) Den enda gången det faktiskt är sämre är mot blasts som ignorerar cover.

Alla varianter är tillåtna enligt reglerna. Om man vill använda dem eller inte är upp till varje spelare. Själv tycker jag att flätning är rätt tramsigt. Tänk så här: Man ställer tio space marines på ett öppet fält. Inget cover save. Sen säger man att de delar upp sig i två combat squads med modellerna flätade med varandra. Alla modeller står på exakt samma plats. Helt plötsligt ignorerar de hälften av allt skytte. Är det så reglerna är tänkta att spelas? Jag anser inte det, därför flätar inte jag.

GLinus

Inlägg av GLinus »

Jag är personligen starkt negativ till flätning, så jag försöker verkligen inte rättfärdiga det. Jag tycker att flätning är skitlöjligt och att ingen av enheterna borde få cover när man gör det. I mina ögon är det ett klassiskt fall av att utnyttja hål i reglerna.

Fluff är tufft!!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Jag gillar INAT-FAQns regeländring som säger att om två enheter skulle få cover av varandra så får den enhet som är närmast den skjutande enheten inget cover från den andra enheten.
RB.22A.01 – Q: When models from two or more units are intermixed together, can these units simultaneously provide cover saves for each other from a single enemy firing unit?
A: Two or more intermixed units cannot simultaneously provide cover saves for each other against a single enemy firing unit. When such a situation occurs, the intermixed unit with a model closest to the firing unit does not count as being in cover from the unit(s) they are intermixed with [rules change].

GLinus

Inlägg av GLinus »

Det var väl en helt lysande lösning på det hela!
Enheten med modeller närmast fienden får inte cover, vid flätning.
Problem solved!

Fluff är tufft!!

Booogeyman

Inlägg av Booogeyman »

Ta bort tomma podar, unika multiwoundsenheter, SW-flaggan och distansvapen som struntar i coversave. Nu när vi tar bort sånt som är muppigt.
Att jag sedan kan köpa 7 turneringspoäng känns inte konstigt? (Betalt någon duktig att bygga/måla min arme)
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"

Skriv svar