Stort tack till arrangörerna

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Yautja

Re: Stort tack till arrangörerna

Inlägg av Yautja »

Plus
* tidseffektiv sekreteriat
* trevliga arrangörer
* Roligt att spela så många matcher, dock lite jobbigt i kombination med pass.
* Missionsna (var lite osäker på dom innan konventet och är i grund och botten skeptisk till wall of text missions men jag tycker det funkade bra, det enda negativa i utformningen skulle väl vara att jag aldrig själv eller mötte nån som ens tänkte använda ett Tactical deciscion, de kanske borde göras mer attraktivare eller ha annorlunda effekt?)

Minus
* Lite trist när det är 120 spelare att behöva möta någon från sin egen förening men jag vet inte hur lottningen var utformad i övrigt
* Spelande Arrangörer/Kompsättare
* Subjektiv Komp
* Spelande arrangörer/kompsättare i kombination med subjektiv komp
* Spelande arrangörer/kompsättare i kombination med subjektiv komp och att en arrangör vann hela turneringen
* ventilationen och lokalerna
* Pass
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

joppe2

Inlägg av joppe2 »

Tack för en grymt rolig 40k-turnering.
Jag tycker det var mycket bra att alla fick spela 5 pass iår!

egge

Inlägg av egge »

Lite svar på saker och ting sett från min personliga sida (och inte officiellt från alla arrangörer).

*Att låta folk i samma förening mötas i början av turneringen är något som skall ändras till nästa år. Faktum.

*Lokalerna blir vi tilldelade. Vi försöker förhandla om lokaler och det kanske/kanske inte blir bättre nästa år. Men vi försöker. Men vi känner till luft-problemet.

*Toaletterna var dåliga. Faktum. Vi kan prata med GothCon och se över om det finns någon bättre lösning med hantering av toa papper men det fanns 6 toaletter som fanns på samma våning och jag tycker det inte är så himla långt att gå faktiskt.

*Dåligt med plats handlar om platsbrist. Faktum. Arrangörerna försöker få mer plats, alltid men får ta det som de får.

*Möjligheten till att spana in best painted kommer tas upp till nästa år och försöka förenklas/förbättras.

*Kompsystemet fungerade som tänkt. Att möta någon med bra komp om man har själv låg är surt. Jag tror listorna kommer vara snällare till nästa år.

*Möjligheten till egen cafeteria eller någon annan lösning kommer funderas på.

*Sista-20min-signalen var rätt tydlig i alla pass. Men oavsett vad vi gör kommer alltid det finnas någon som missar signalen. Värt att nämna är att arr lyckades hålla tiden rätt bra med tanke på storleken på turneringen och antal pass.

*Femte matchens passindelning blev såsom den blev genom att de som ligger lågt ned skall kunna välja åka hem efter runda 5 utan att behöva spela på söndagsmorgonen och åka hem vid 12. Istället kan de, om de så vill, åka på kvällen(natten)/tidig morgon och vara hemma tidigare.

*Pass är antagligen kvar för att stanna. Alla i Arr anser att det är troligen fler som är glada om det är 120 som får spela än 60 deltagare i turneringen.

*Spelande arrangörer är en intressant sak. Tidigare år har det funnits någon stackare som är huvudarr. Personen som fixar turneringen får alltså inte spela! Och oftast får denne ta huvuddelen av riset efter turneringen. Sanningen är rätt enkel; Ingen vill arra GothCon. Alltså har ingen haft möjlighet att ta åt sig av kritiken på samma sätt då det alltid har varit olika personer som varit huvudarrangör varje år. Tills systemet som vi använde oss av i år. En klar majoritet av arrangörerna har visat sig vara villiga att arrangera nästa år. Detta beror i huvudsak på: Det fungerade bra mellan de föreningarna som fixade borden OCH att alla i arr fick spela. Jag vill förtydliga: Ej spelande arr = möjligen ingen gothcon turnering. Spelande arr = garanterad gothcon turnering. Jag föredrar en turnering där arrangörerna spelar mot ingen turnering alls. Jag tror inte jag är själv om denna åsikt.

*Domare fanns som regel tillgängligt vid receptionen. Dock kanske dessa skall vara tydligare dock.

*Vinnaren var arr. Nästa år är han inte kanske arr och vinner ändå. Vinnaren vann för att denne är en duktig spelare. Faktum.

*Kompen är subjektiv. Bedömare har inte gått efter namn vid kompbedömning. Det har testats med anonyma listor vid bedömning = ingen egentlig skillnad. Självklart finns det listor som i efterhand skulle kunnat få bättre/sämre komp. Det gör det alltid. Det finns även listor som i efterhand skulle kunna spelats annorlunda. Enkelt att vara efterklok. Men jag vägrar gå med på att jag skulle kollat "Vem spelar denna lista? - Komp 0." när jag kompbedömer och att det skulle göra att jag ger en lista lägre komp. Det finns alltid någon som är missnöjd med sin komp och i år var det väldigt få som anmärkte om sin komp. Jag ser det klart som positivt. Vi har alltså fler spelare och färre klagomål på komp.

Med dessa kommentarer vill jag tacka alla som spelat, mina fantastiska motståndare och alla som hjälpt till och slutligen vill jag påpeka att de som arrangerar i år är klart intresserade att arrangera nästa år också och att kommentarerna i denna tråd lyssnas på och _samtliga_ begrundas.

/Erik
Senast redigerad av 1 egge, redigerad totalt 5 gånger.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

the godfather

Inlägg av the godfather »

helt otroligt att ni säger att det verkar finnas arrangörsintresse även nästa år till sveriges sämsta turnering. ska dessa bra arrangörer slösas bort på denna skiten? vi skulle lika gärna kunna ha bättre allt en vecka före/efter med samma arrangörer och stortrivas. vägra arra tills gothcon tar tag i oss.
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Flyttade komp-diskussionen.
//Moderator-HeadWar

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Brukar salen som anmälningarna och cafet var i i år användas i vanliga fall? Tyckte den såg ut att vara x antal ggr bättre lokal att spela 40k i.

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Norrland skrev:Brukar salen som anmälningarna och cafet var i i år användas i vanliga fall? Tyckte den såg ut att vara x antal ggr bättre lokal att spela 40k i.
Kåren brukar inte användas och vi frågade innan GC om vi inte kunde hyra den för att vara där. Men eftersom cafeterian var tvungen att flyttas så var det inte aktuellt.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Gmats

Inlägg av Gmats »

Hylander skrev:
Norrland skrev:Brukar salen som anmälningarna och cafet var i i år användas i vanliga fall? Tyckte den såg ut att vara x antal ggr bättre lokal att spela 40k i.
Kåren brukar inte användas och vi frågade innan GC om vi inte kunde hyra den för att vara där. Men eftersom cafeterian var tvungen att flyttas så var det inte aktuellt.
Förhoppningsvis behöver vi inte betala hyran för kåren, då skulle anmälningsavgiften till 40K, bli
ca 100:- dyrare( träffade på en lokal ansvarig, som berättade att kostnaden skulle ligga på 13000:- i hyra ).

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Gmats skrev:Förhoppningsvis behöver vi inte betala hyran för kåren, då skulle anmälningsavgiften till 40K, bli
ca 100:- dyrare( träffade på en lokal ansvarig, som berättade att kostnaden skulle ligga på 13000:- i hyra ).
Å andra sidan drar ju turneringsdeltagarna in runt 30k i konventsavgift, så det kanske vi kunde vara värda?

the godfather

Inlägg av the godfather »

precis, do the math, 13papp är inte mycket sett till inkomster från oss.
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

Skriv svar