The Harlequins - Måla sin första 100% klara armé
-
Iambroborn
Re: The Harlequins - Måla sin första 100% klara armé
Det var då en färgrik och präktig trio 
mkt snygga :>
In life, war. In death, peace. In life, shame. In death, atonement.
— Final litany of the Litany of Sacrifice, recited by Krieg Korpsmen when entering battle
Success so clearly in view, or is it merely a trick of the light?
— Final litany of the Litany of Sacrifice, recited by Krieg Korpsmen when entering battle
Success so clearly in view, or is it merely a trick of the light?
-
Iambroborn
Leffegnu skrev:Det var då en färgrik och präktig trio
Tackar så mycket för de fina orden ^^
Tänkte dela med mig av några tips när man ska måla rutor
1. Använd Water palette!!!!
2. Det finns lätta och det finns svåra färger. Testa dig fram. Alla lätta färger har hög pigmenttäthet och hög fukthalt. Dessa ger jämna och fina streck utan krusiduller. Svåra färger är de som har hög pigmenttäthet och är torra av sig (GW's vita!). Dessa torkar gärna innan eller under tiden som du tar din lilla färgklick på penselspetsen och ska måtta dina fina linjer.
3. Det är bättre att justera diamantrutorna individuellt än att dra en hel linje som korsar motsatt linje.
4. Har man problem med att veta hur linjerna ter sig vid ett böjt ben så kan man stoppa en socka och måla linjerna på denna och sen så viker man den i samma grad som modellens ben för att få en bra indikation. (ska nog börja själv med det faktiskt
5. Ha tålamod! Det spelar mindre roll om linjerna ser lite ut som skräp (se bilder nedan) Finliret kommer sedan. Det är lättare att fylla i fyrkanterna då man med mycket större precision kan kontrollera färgkanten på en bestämd sida (4*insida rutan) gämtemot bägge sidor (linjer).

Och här så har jag målat i rutorna på vänster ben. Notera att linjerna ser lite bättre ut
Här ser ni också ''Paper vs Water palette''. Den ena är helt klart torrare och kloggigare än den andra...

-
Iambroborn
-
Iambroborn
Brukar du späda färgerna något med vatten? Det ser ut som ytan är ganska skrovlig på rutorna.
-
Iambroborn
Lite bara. Sen när jag nu börjat köra med ''Water palette'' så känner jag inte att det behövsfrigobben skrev:Brukar du späda färgerna något med vatten? Det ser ut som ytan är ganska skrovlig på rutorna.
Tror det är ganska svårt att få det helt ''slätt'' när man kollar på det med en ca 20ggr förstoring
Senast redigerad av 1 Iambroborn, redigerad totalt 10 gånger.
Hehe, absolut. Med normalt spädande så blir det inte alls skrovligt nämligen. Ville bara hjälpa till med lite tips för att du skall kunna utveckla tekniken. Många tunna lager brukar ju vara bra. Sedan är det såklart tidsaspekten också med att det tar längre tid med flera lager.
-
Iambroborn
Får testa att späda lite på water paletten och se om det hjälper något då. Är lite stubborn, tack för tipsetfrigobben skrev:Hehe, absolut. Med normalt spädande så blir det inte alls skrovligt nämligen. Ville bara hjälpa till med lite tips för att du skall kunna utveckla tekniken. Många tunna lager brukar ju vara bra. Sedan är det såklart tidsaspekten också med att det tar längre tid med flera lager.
Senast redigerad av 1 Iambroborn, redigerad totalt 10 gånger.
Ingen orsak. 
Skrovligheten som sådan kanske inte är ett problem nödvändigtvis. Jag såg det mest som ett symptom på för tjock färg. Det är mest att man får mer kontroll och kan göra snyggare övergångar ju tunnare färg man har. Det är bara att experimentera.
Fortsätt posta bilder! Det är alltid kul! Tror att det kommer bli grymt.
Skrovligheten som sådan kanske inte är ett problem nödvändigtvis. Jag såg det mest som ett symptom på för tjock färg. Det är mest att man får mer kontroll och kan göra snyggare övergångar ju tunnare färg man har. Det är bara att experimentera.
Fortsätt posta bilder! Det är alltid kul! Tror att det kommer bli grymt.