En måleri fråga

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Kerrai

En måleri fråga

Inlägg av Kerrai »

Tjena

Sitter här med mina genestealers som jag nu primat svart och sedan grundmålat dem i Shadow Grey.
Ser riktigt fint ut, men då mina målarkunskaper är rätt dåliga.

Hur skall jag gå tillväga nu för att ge figuren ett djup så att säga.
Washa i Devlan mud/Azurmen Blue/Baddab Black ?
Eller drybrusha i .. ja med vadå? en mix av Shadow Grey och vad? eller finns det någon färg som funkar i grundutformandet för ändamålet?

Tack på förhand

/Martin
Dibs on the Amulet! - Belkar Bitterleaf

Silversixx

Re: En måleri fråga

Inlägg av Silversixx »

Vit?
Benvit?
Khaki?
En ljusare grå färg?

Joppe

Inlägg av Joppe »

Gör både och, washa med badab black, måla lite shadow grey igen och sedan highlights med en ljusare grå eller shadow grey blandat med vitt.

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

För ett mer quick and dirty kan du drybrusha modellen (gärna i två färger som Joppe säger) och sen washa. Blir inte lika snyggt (samt mörkare), men är du skakkelhänt så döljer washen en klantig/stressad drybrush. Kan se lite mer organiskt ut också, men det kanske för att jag börjar vara van att alla nidsarmeer är dippade.

Kerrai

Inlägg av Kerrai »

Ja washa svart och sedan drybrusha lät som en bra idé.

Då till en följdfråga, då mina målarkunskaper innehåller lite dark elves för 6 år sedan samt nyligen 10 space marines.

När jag skall drybrusha, gör jag det på hela figuren? eller bara där det kan bli highlights?
eller skall kanske första lagret med 50/50 Shadow Grey/Spacewolf grey gå över hela figuren? (kanske tom det sista lagret med?)

Har inte förökt mig på sådant innan, så all hjälp är välkommen.

//Martin
Dibs on the Amulet! - Belkar Bitterleaf

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Grejen med drybrush är ju att det bara blir färg på de ställen där det ska vara, nämligen på upphöjningar. (Åtminstone i teorin...)

Det vanligaste misstaget är antagligen att ha för mycket färg i penseln, efter att du har doppat den så borstar du ut nästan all färg ur den på en bit papper, när det blir knappt synliga spår när du drar den över vitt papper så är det lagom att gå loss på figuren. Öva gärna på något du inte är så rädd om, typ en sprue eller undersidan av en Rhino.

Det blir (såklart) mer färg direkt efter att man har doppat penseln än efter att man har borstat några drag, så det första draget efter att man har tagit mer färg görs med fördel på någon del av modellen som inte syns så bra, ifall det blir för mycket.

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Annat drybrush/stress problem är att pensel måste vara snustorr när man börjar.

Användarvisningsbild
MrCheeze

Inlägg av MrCheeze »

Norrland skrev:Annat drybrush/stress problem är att pensel måste vara snustorr när man börjar.
fel .. beror på hur stora ytorna är :)
PaiNt addiCt aNd BiTz JuNkIe!

Games Workshops bästa bok! How to roll .. Jag behöver en med mina tärnings uppvisningar!

Currently Working On:
...

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

GorkaMorka skrev:
Norrland skrev:Annat drybrush/stress problem är att pensel måste vara snustorr när man börjar.
Utveckla tack :) Min erfarenhet med blöt "dry"brushing är att det inte blir drybrush längre helt enkelt. Nu ska väl flikas in att drybrush är något jag sällan själv använder.

Jacke

Inlägg av Jacke »

Norrland skrev:
GorkaMorka skrev:
Utveckla tack :) Min erfarenhet med blöt "dry"brushing är att det inte blir drybrush längre helt enkelt. Nu ska väl flikas in att drybrush är något jag sällan själv använder.
När man drybrushar stora fordon, så kan man med gott samvete ta lite extra färg på penseln. Sedan kör man torrare pensel för nästa lager. Och ännu torrare på lagret efter det. Då får man ett rätt bra resultat till slut.

Skriv svar