Det är förstås sant. Dock är inte Champion of Chaos en regel som attacken får.Mortarion skrev:Fast det kan man inte spela strikt efter. Säg till exempel att en Champion (med samma vapen som resten av enheten) har rullat fram att hans attacker har Instant death. Det påverkas inte av vad man slår på to hit eller to wound, men samtidigt är det rätt uppenbart att man måste särskilja de woundsen.Yabob skrev:Enligt regelboken kan det bara uppstå en separat wound pool som ett resultat av något som händer när man rullar To Hit eller To Wound, så nej. Champion of Chaos- regeln kickar in först när en karaktär dör, vilket inte händer förrän modellen plockas av bordet.Jonke skrev:Och eftersom wounds gjorde av championen har en specialegenskap bildar de en egen wound pool och allokeras för sig? Tänker högt här.
I nästa stycke om Wound pools står det att "All Wounds with exactly the same Strength, AP value and special rules must go into the same pool." Jag anser att det bättre speglar hur regeln är avsedd, dvs att alla wounds med samma effekt bildar en pool. Wounds som skiljer ut sig bildar egna pools.
Champion of Chaos-fråga
Re: Champion of Chaos-fråga
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den
Administrativt ansvarig för LBK
Administrativt ansvarig för LBK
Skall man undvika att övertolka reglerna verkar Jonkes förslag åtminstone både intuitivt och rimligt, och ger vare sig för lite eller för mycket fördel. Man ser helt enkelt om champens attacker blir de som tar död på karaktären i fråga. Om det dessutom finns en regeltolkning som stödjer det låter väl det rimligt att spela så?
Kan man få det SweFAQat tills imorgon?
Kan man få det SweFAQat tills imorgon?
Kan säga som gothcon arrangör att Jonkes tolkning känns rimlig och uppmuntras att spelas med.
Sen om swe FAQ håller med så lär det väl komma med.
Sen om swe FAQ håller med så lär det väl komma med.
Det betyder att jag kan riva ut och pappersåtervinna tabellen eftersom lillcheferna aldrig någonsin igen lär få en uppgradering. Men då vet jag åtminstone...
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...
Nu är det ett tag sen jag spelade och jag har inte stenkoll på errator och så...
Men om jag förstår chaos codexen rätt (vilket inte alls är säkert och riktigt:))
Får han verkligen överhuvudtaget slå på Boon tabellen för shooting? jag uppfattar det som att han får bara slå boons om han vinner en challenge eller om han är med och dödar en karaktär i närstrid... inte shooting.
regeln börjar med challenge och slutar med att säga att sweeps inte gäller för boon slag ... vilket i mitt huve gör det till en CC fråga inte shooting alls ?
Men å andra sidan jag kan oxå ha HELT fel:)
Men om jag förstår chaos codexen rätt (vilket inte alls är säkert och riktigt:))
Får han verkligen överhuvudtaget slå på Boon tabellen för shooting? jag uppfattar det som att han får bara slå boons om han vinner en challenge eller om han är med och dödar en karaktär i närstrid... inte shooting.
regeln börjar med challenge och slutar med att säga att sweeps inte gäller för boon slag ... vilket i mitt huve gör det till en CC fråga inte shooting alls ?
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!
Räcker med att han dödar en karaktär, behöver inte vara i challenge eller närstrid.Arioch skrev:Nu är det ett tag sen jag spelade och jag har inte stenkoll på errator och så...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."
Fast det är ju inte vad som står i codex .... shooting nämns inte ens i regeln den börjar med cc och slutar med cc spontant tror jag att ni har fel... dvs den gäller bara i cc:)
Kanske mest för att jag alltid kört så:)
Så kan man då tolka det så här med att om du nu har 3 champions i en enhet ... alla har plasma vapen ... alla skjuter ett skott på en karaktär ... karaktären dör som fan får då alla tre slå boons? för det är ju faktiskt också vad som står ?
Kanske mest för att jag alltid kört så:)
Så kan man då tolka det så här med att om du nu har 3 champions i en enhet ... alla har plasma vapen ... alla skjuter ett skott på en karaktär ... karaktären dör som fan får då alla tre slå boons? för det är ju faktiskt också vad som står ?
Precisera gärna var det står att det endast gäller i cc. Meningen är: "Whenever a character with the Champion of Chaos special rule kills an enemy character, you must immediately check to see if the Dark Gods reward him." Den första biten om cc gäller specifikt tvånget att gå in i challenges, och den sista delen om cc är specifikt angående att sweeping advances inte leder till boons. Mellan dem är det ju generell info om hur regeln funkar.Arioch skrev:Fast det är ju inte vad som står i codex .... shooting nämns inte ens i regeln den börjar med cc och slutar med cc spontant tror jag att ni har fel... dvs den gäller bara i cc:)
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."
Well som ni brukar säga här
det står cc i början och cc i slutet anta då inte att det står shooting i mitten...
Jag kan bitvis hålla med dig! GW suger på regler MEN spontant tror jag att hela regeln faktiskt har med cc att göra.. jag tror att de utgår från challenge i början och sen avslutar med sweeep... vilket ger en cc tolkning konsekvent rakt igenom.
Förresten specificera gärna själv vart shooting tolkningen kommer från då den inte nämns alls:)
det står cc i början och cc i slutet anta då inte att det står shooting i mitten...
Jag kan bitvis hålla med dig! GW suger på regler MEN spontant tror jag att hela regeln faktiskt har med cc att göra.. jag tror att de utgår från challenge i början och sen avslutar med sweeep... vilket ger en cc tolkning konsekvent rakt igenom.
Förresten specificera gärna själv vart shooting tolkningen kommer från då den inte nämns alls:)
Har jag aldrig hört, här eller någon annan stans på något forum, samt att jag inte antar något...Arioch skrev:Well som ni brukar säga här
Nej, inte rakt igenom. Första cc biten handlar inte ens om boon tablen, bara att man måste issua och accepta challenges. Sista cc biten är ett undandag, det enda jag kan se i hela texten förresten...och det gäller enbart sweeping advances...Arioch skrev:Jag kan bitvis hålla med dig! GW suger på regler MEN spontant tror jag att hela regeln faktiskt har med cc att göra.. jag tror att de utgår från challenge i början och sen avslutar med sweeep... vilket ger en cc tolkning konsekvent rakt igenom.
Inte så mycket av en tolkning, det står utryckligen i texten "kills an enemy character", och inte "kills an enemy character in close combat". Det är absolut inte begränsat på något sätt hur en karaktär måste dödas för att boon tablen ska rullas på (senare går de in på multipla wounds osv)...Arioch skrev:Förresten specificera gärna själv vart shooting tolkningen kommer från då den inte nämns alls:)