Gothcon 2015 - Uppdaterat 18/2

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Gothcon 2015 - Uppdaterat 18/2

Inlägg av DHettNeck »

Joakim skrev:
Johannesson skrev:Gillar inte riktigt två av punkterna kring målning.

Den ena är enhetsbeteckningar. Tycker det är fel att lojalister (typ) ska få bonuspoäng. Exempelvis orker, nidz och kaos är ju knappast kända för att sy matchande lappar på sina kläder på kvällarna... Det finns massor av enheter där det vore mer fel att ha enhetsbeteckningar än att inte ha det.

Den andra är konverteringar. Tycker det är fel att man inte ska kunna köpa GW:s modeller och limma ihop dem som det står i instruktionshäftet och att det sen anses ok. Själv har jag några konverteringar här och där, men förstår inte varför det bedöms som mer värt än att använda modellerna som de är. GW:s modeller är ju (oftast) dynamiska och varierade i sig själv även utan konverteringar.
Skall se över listan och den punkten lånat mallen.
Lite poäng för konverteringar tycker jag man ska ha, men det där om enhetsbetäckningar känns väldigt 4:th ed målningsmall så det tycker jag gott ni kan ta bort.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Hur kommer ni göra med målningsbedömmningen? Gå runt och ha en liten intervju med alla där de får förklara hur de 'uppfyller' olika punkter på målningsmallen?

Simple is strong!
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Jag tycker enhetsbetäckningar är bra att uppmuntra. Det är rätt trevligt att kunna se var en 10a Necron Warriors börjar och en annan identisk 10a Necron Warriors slutar utan att behöva vrida hit och dit på modeller.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Zurken skrev:Jag tycker enhetsbetäckningar är bra att uppmuntra. Det är rätt trevligt att kunna se var en 10a Necron Warriors börjar och en annan identisk 10a Necron Warriors slutar utan att behöva vrida hit och dit på modeller.
Jag föredrar att färgkoda baserna vilket torde funka för necrons utan att ändra "enhetlighetskänslan" på dem.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Jag skulle godkänna färgad bas och liknande som "enhetsbetäckning" och ge målningspoäng för det.
Alexander Merinen

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

DHettNeck skrev:Lite poäng för konverteringar tycker jag man ska ha, men det där om enhetsbetäckningar känns väldigt 4:th ed målningsmall så det tycker jag gott ni kan ta bort.
Fast kan inte det lika gärna tas med under Ögongodis, exempelvis?

Ny fråga när det gäller tacticals. Hur menar ni med kort man inte kan uppfylla? Om jag exempelvis drar kortet "Håll 3 objectives" och bara har 2 enheter kvar, drar jag om? Om jag exempelvis drar kortet "Döda en psyker", men alla motståndarens psykers redan är döda, drar jag om? Om jag drar kortet "Döda en flyer etc", men inte har några skjutvapen kvar som kan döda den, drar jag om?
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Har du potential att klara det på någon sätt under matchen får du inte slänga bort det. (T.ex har du förmodligen krakgranater som KAN döda flygare, även om det är orimligt)
Men ja hålla 3 objektiv när du bara har 2 enheter kvar är ett bra exempel. Såvida du inte har summoning spells eller spelar demon. (eller chaos för den delen, champar kan ju bli nya enheter)

Användarvisningsbild
lurräven

Inlägg av lurräven »

Det här med att slänga kort när man inte kan uppfylla de låter lite bökigt tycker jag. Är det inte lämpligt att "straffa" en spelare som saknar medel att klara ett objective?

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Nej det är inte ett alternativ, eftersom mycket hänger på hur motståndarens armé ser ut.

Användarvisningsbild
lurräven

Inlägg av lurräven »

Scratch that :)

Skriv svar