Jink + Markerlight
- Jimmy Johansson
Jink + Markerlight
Dags för mig att börja spela Tau och har nu börjat fundera på i vilken ordning man deklarerar jink och markerlights.
egge skrev:-Jimmy är sjukt trevlig. Jimmys armé var det inte![]()
Re: Jink + Markerlight
Du säger "5 markerlights skjuter på den båten, vill du jinka?"
Han säger "nej"
Du säger "broadsides här skjuter på den båten och använder 2 markerlights, vill du jinka?"
Han säger "ja"
Du säger "då använder jag markerlights för att ta bort din jink istället för att höja min bs"
Men ja, detta är bara min tanke om hur det skulle gå till. Kanske finns någon regelkgrej någonstans men tycker detta känns helt ok.
Han säger "nej"
Du säger "broadsides här skjuter på den båten och använder 2 markerlights, vill du jinka?"
Han säger "ja"
Du säger "då använder jag markerlights för att ta bort din jink istället för att höja min bs"
Men ja, detta är bara min tanke om hur det skulle gå till. Kanske finns någon regelkgrej någonstans men tycker detta känns helt ok.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Utan att lusläsa reglerna skulle jag gissa på att valet att använda markerlights och valet att jinka hämder samtidigt och därför är det spelaren vars tur det är som bestämmer vilken som ska hända först.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Markerlights texten säger "immediately before a unit shoots at a target that has one or more" etc.
För mig betyder det att de måste välja en target -> använda markerlights för IGnore cover/BS -> skjuta.
Jink bestäms när man blir targettad.
För mig betyder det att de måste välja en target -> använda markerlights för IGnore cover/BS -> skjuta.
Jink bestäms när man blir targettad.
- Jimmy Johansson
Jag antar därmed att du anser att jink väljs före markerlights, vilket är så jag tror att det skall tolkas.
egge skrev:-Jimmy är sjukt trevlig. Jimmys armé var det inte![]()
Jag har tolkat det som att
1. Den enheten ska skuta på den. Vill du jinka?
2. ja/nej
3. markerligt
4. vapen typ 1
5. vapen typ 2
etc
1. Den enheten ska skuta på den. Vill du jinka?
2. ja/nej
3. markerligt
4. vapen typ 1
5. vapen typ 2
etc
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.
-
Loudhoward
Det där låter rimligast. Att det sedan i praktiken innebär samma sak som alla andra säger är något helt annat!DHettNeck skrev:Utan att lusläsa reglerna skulle jag gissa på att valet att använda markerlights och valet att jinka hämder samtidigt och därför är det spelaren vars tur det är som bestämmer vilken som ska hända först.