Personliga cover saves i enheter
Personliga cover saves i enheter
Hur funkar det med modeller som har egna personlig cover saves när de joinar andra enheter?
T.ex.
1. En bike turbo-boostar och joinar en enhet i det öppna. Den enheten blir beskjuten och man lägger en träff på biken, får den cover save?
2. Samma bike joinar en enhet i cover, får han 3+ eller 4+ cover save?
3. En enhet med 5 modeller, 2 i cover och 3 utanför cover, blir joinade av biken (som ställer sig utanför cover). Nu har den enheten 3 modeller med cover (2 i cover och 1 turbo boost) och 3 utanför cover, får enheten som stort då cover?
4. En bike-enhet turbo-boostar och blir sedan joinade av en karaktär som inte boostar. Får karaktären cover save?
Jag tycker reglerna säger att man inte nödvändigtvis räknas som i cover bara för att man har en cover save. Och att man kollar om majoriteten är i cover, inte om de har cover save.
Så svaren på ovanstående frågor skulle bli:
1 - ja
2 - 3+
3 - nej
4 - nej
Håller folk med om att det är så man bör spela?
T.ex.
1. En bike turbo-boostar och joinar en enhet i det öppna. Den enheten blir beskjuten och man lägger en träff på biken, får den cover save?
2. Samma bike joinar en enhet i cover, får han 3+ eller 4+ cover save?
3. En enhet med 5 modeller, 2 i cover och 3 utanför cover, blir joinade av biken (som ställer sig utanför cover). Nu har den enheten 3 modeller med cover (2 i cover och 1 turbo boost) och 3 utanför cover, får enheten som stort då cover?
4. En bike-enhet turbo-boostar och blir sedan joinade av en karaktär som inte boostar. Får karaktären cover save?
Jag tycker reglerna säger att man inte nödvändigtvis räknas som i cover bara för att man har en cover save. Och att man kollar om majoriteten är i cover, inte om de har cover save.
Så svaren på ovanstående frågor skulle bli:
1 - ja
2 - 3+
3 - nej
4 - nej
Håller folk med om att det är så man bör spela?
Re: Personliga cover saves i enheter
Man får väl inte joina enheter när man turbo-boostar, eller?
Om man får det skulle jag säga,
1. nej
2. 4+
3. ja, 4+
4. ja 3+
Man kollar på hela enheten (inklusive joinade characters) när man avgör cover, om hälften står i cover får enheten cover. Står man i olika bra cover tar man majoritets coveret, det högsta om ingen majoritet finns.
EDIT, om man utgår från din tolkning av att vara i cover så skulle jag säga
1. nej
2- 4+
3- nej
4- ja 3+
antingen får alla ett coversave eller så får ingen ett cover save.
Men jag skulle säga att om man har ett cover save är man i cover!
Om man får det skulle jag säga,
1. nej
2. 4+
3. ja, 4+
4. ja 3+
Man kollar på hela enheten (inklusive joinade characters) när man avgör cover, om hälften står i cover får enheten cover. Står man i olika bra cover tar man majoritets coveret, det högsta om ingen majoritet finns.
EDIT, om man utgår från din tolkning av att vara i cover så skulle jag säga
1. nej
2- 4+
3- nej
4- ja 3+
antingen får alla ett coversave eller så får ingen ett cover save.
Men jag skulle säga att om man har ett cover save är man i cover!
Alexander Merinen
Sidan 24: "If a unit can benefit from different types of cover, for example being behind a hedge (5+ cover save) and a low wall (4+), the unit uses the best cover save available (in this case 4+)." Var hittar du det där om majoritet för att avgöra vilket save som ska användas?Zurken skrev:Man kollar på hela enheten (inklusive joinade characters) när man avgör cover, om hälften står i cover får enheten cover. Står man i olika bra cover tar man majoritets coveret, det högsta om ingen majoritet finns.
Jaha det var bara mitt dåliga minne som spökade... (typ majoritets toughness och så).
Så då skulle väll jag säga
1. nej,
2. 3+
3. ja 3+
4 3+
Men det låter rätt ost så, jag tror fortfarande inte att man kan joina enheter när man turbo boostar.
Så då skulle väll jag säga
1. nej,
2. 3+
3. ja 3+
4 3+
Men det låter rätt ost så, jag tror fortfarande inte att man kan joina enheter när man turbo boostar.
Alexander Merinen
Är inte grundregeln att för att en enhet ska få tillgodoräkna sig cover så måste hälften stå i skydd? Om t.ex. 2 modeller av 5 står i skydd från väggen, men 3 av 5 står i skydd av buskarna, så borde de ju bara få 5+ som helhet. Eftersom hälften av modellerna inte har 4+ borde de inte kunna använda "If a unit can benefit from different types of cover" från början. Jag kanske pratar i nattmössan, eller också är detta helt självklart, men upplys mig gärna.HeadWar skrev:Sidan 24: "If a unit can benefit from different types of cover, for example being behind a hedge (5+ cover save) and a low wall (4+), the unit uses the best cover save available (in this case 4+)."Zurken skrev:Man kollar på hela enheten (inklusive joinade characters) när man avgör cover, om hälften står i cover får enheten cover. Står man i olika bra cover tar man majoritets coveret, det högsta om ingen majoritet finns.
Amat, ergo sum
För övrigt anser jag att särskrivningar bör förstöras!
Sitter på jobbet, är tyvärr bara en hobby spelare så jag har bara Tyranid codexet med mig till jobbet och inte regelboken, men jag kan utan att referera till någon sida med största sannolikhet säga att man inte får utföra någonform av voluntary action efter turbo boost, dvs du får inge joina en annan enhet. Därför måste en IC alltid stanna 2" ifrån en turboboostad enhet eller en turboboostad ic 2" ifrån en annan enhet.
Får kolla upp detta om nån timme när jag e hemma, men nästan 100% säker på att man under inga omständigheter får joina en annan enhet efter turbo boosting.
P Daddy
Får kolla upp detta om nån timme när jag e hemma, men nästan 100% säker på att man under inga omständigheter får joina en annan enhet efter turbo boosting.
P Daddy
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten
Som jag förstår det så kollar man först om en majoritet av enheten är i cover, oavsett sort. Sedan kollar man vilken sorts cover. Är det flera olika sorter så väljer man den sort som är bäst.Patrizzo skrev:Är inte grundregeln att för att en enhet ska få tillgodoräkna sig cover så måste hälften stå i skydd? Om t.ex. 2 modeller av 5 står i skydd från väggen, men 3 av 5 står i skydd av buskarna, så borde de ju bara få 5+ som helhet. Eftersom hälften av modellerna inte har 4+ borde de inte kunna använda "If a unit can benefit from different types of cover" från början. Jag kanske pratar i nattmössan, eller också är detta helt självklart, men upplys mig gärna.
Aha, coolt. Tack för svaret.HeadWar skrev:Som jag förstår det så kollar man först om en majoritet av enheten är i cover, oavsett sort. Sedan kollar man vilken sorts cover. Är det flera olika sorter så väljer man den sort som är bäst.
Amat, ergo sum
Här vet jag att åsikterna går isär och jag håller inte med dig. Man kan ha olika typer utav coversave om några modeller i enheten t.ex. har en specialregel. T.ex. Telion med Scouts utan Cammo Cloaks eller en Scarab Swarm med en Tomb Spyder.HeadWar skrev:Som jag förstår det så kollar man först om en majoritet av enheten är i cover, oavsett sort. Sedan kollar man vilken sorts cover. Är det flera olika sorter så väljer man den sort som är bäst.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Nej, att t ex scouterna skulle få gömma sig under Telions kappa tycker jag inte, den där regeln anser jag bara används för att avgöra vilket av hindrena man är bakom som räknas. Eventuella bonusar som gäller för enskilda modeller är något annat.