vad ska vi göra där? kolla på youtubeklipp på gamla arsenalfavoriter? för isåfall måste du säga till i förväg så jag kan installera en sovrumsTV.Kaptenen skrev:men jag är beredd att hoppa i säng med Halvar och Fenris
Movement och fordon
Re: Movement och fordon
Ja' än't bittä'!
Jag behöver inte hålla reda på olika delar av fordonet eftersom snurra är fritt.
En Rhino som vill köra 6" och vända 180 grader skulle jag mäta 6" från fronten och sedan sätta baken på den linjen, varför krångla till det så mycket?
Jag kastar in handduken här, vi tycker olika helt enkelt. Jag tycker inte det är rätt att pivota till sig extra inch i önskad färdriktning pga placering på sidan i utgångsläget.

En Rhino som vill köra 6" och vända 180 grader skulle jag mäta 6" från fronten och sedan sätta baken på den linjen, varför krångla till det så mycket?
Jag kastar in handduken här, vi tycker olika helt enkelt. Jag tycker inte det är rätt att pivota till sig extra inch i önskad färdriktning pga placering på sidan i utgångsläget.
You had me at "arsenalfavoriter"Halvar skrev:vad ska vi göra där? kolla på youtubeklipp på gamla arsenalfavoriter? för isåfall måste du säga till i förväg så jag kan installera en sovrumsTV.Kaptenen skrev:men jag är beredd att hoppa i säng med Halvar och Fenris
Jag mäter till och från den delen av fordonet som rör sig längst sträcka.Michael Carl skrev:Hur fungerar det rent praktiskt när du spelar med fordon?Fenris skrev:@Mchael Carl:
Du missar då att mäta de här vektorerna:
(bild borttagen för att spara plats)
Eftersom vektorn i steg 2 är längre än vektorn i steg 4 så har du rört dig för långt.
När och hur mäter du alla olika delar av fordonen?
Vad gäller svängar där man svänger 90 grader åt vänster, (från att ha startat fordonet med fronten framåt) så mäter jag fram till där höger bakre hörn kommer att befinna sig precis när halva fordonet har kommit runt hörnet och är vinklat åt sidan.
dvs jag mäter till en halv fordonslängd till höger om ett hörn som man svänger runt och en hel fordonsbredd framför hörnet.
Har jag sedan förflyttning kvar tar jag fram nya mätpunkter, kanske vill jag svänga höger 2" längre bort.
Nu ska det iofs kanske vara sagt att jag spelar mest med skimmers med bas och de har ju inte riktigt samma problem.
I övrigt så hoppar jag nog helst ur sängen med kaptenen och håller med Gonka Koff att om man mäter från fronten till en stopplinje, som kaptenen föreslår så gör man ju precis som i Gonka Koff's tidigare exempel nr 2. Detta gör ju att andra delar av fordonet än de som är längst fram har rört sig mer än 6" ibland, bland annat har mittpunkten rört sig mer än 6".
Därför bör man mäta från den bakre delen av fordonet, och bakersta delen är alltid den som är längst ifrån destinationen, vanligen ett hörn. Detta innebär att en rhino som vill rotera 180 grader för att släppa ut gubbar bara får röra sig ca 1.5" ytterligare eftersom vi inte pysslar med "wheeling".
Jag förstår även att många tycker att man bör spela som i 6th ed,(dvs precis som MC ritade upp) och det är ganska troligt att jag blir nedröstad i SweFAQ, men det är inte RAW (rules as written).
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Erat sätt att mäta är ju helt hopplöst att spela efter. Här är ett exempel:
En landraider (>6" lång) vill vända sig 180° och sen åka 1mm så att den inte träffas automatiskt i närstrid, med erat sätt att mäta så måste den då åka crusing speed vilket är helt retarded.
Sen läser ni in för mycket i ordet alone. Om man åker 2", stannar, pivotar, och sen åker 2" så har man ju gjort en stand alone pivot i mitten också. Den tar alltså inte movment.
Sen förstår jag inte häller varför ni tycker det är ok att "tjäna" tum om man pivotar ibland (om du inte vill åka) men ibland inte (om du vill åka).
Hur som kommer turneringarna fortsätta spela precis som vi gör, hur ni gör hemma är helt upp till er
En landraider (>6" lång) vill vända sig 180° och sen åka 1mm så att den inte träffas automatiskt i närstrid, med erat sätt att mäta så måste den då åka crusing speed vilket är helt retarded.
Sen läser ni in för mycket i ordet alone. Om man åker 2", stannar, pivotar, och sen åker 2" så har man ju gjort en stand alone pivot i mitten också. Den tar alltså inte movment.
Sen förstår jag inte häller varför ni tycker det är ok att "tjäna" tum om man pivotar ibland (om du inte vill åka) men ibland inte (om du vill åka).
Hur som kommer turneringarna fortsätta spela precis som vi gör, hur ni gör hemma är helt upp till er
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Nej jag ger mig. Jag var fel på det.
Även om jag tycker det är helt knas att tjäna inch på pivot, så får jag hålla med om att det är ett enkelt sätt att spela som fungerar på alla fordon. Ert sätt är bra.
Det finns en del fordon som är väldigt avlånga och det blir många inch som tjänas, men det är väl så det blir.
Egentligen är det inget problem, mittpunkten rör sig X inch, men eftersom det i andra faser sedan mäts från vapnen, dörrar och any point of hulll så tycker jag det blir fel även om det enligt reglerna är rätt. Typ.
Även om jag tycker det är helt knas att tjäna inch på pivot, så får jag hålla med om att det är ett enkelt sätt att spela som fungerar på alla fordon. Ert sätt är bra.
Det finns en del fordon som är väldigt avlånga och det blir många inch som tjänas, men det är väl så det blir.
Egentligen är det inget problem, mittpunkten rör sig X inch, men eftersom det i andra faser sedan mäts från vapnen, dörrar och any point of hulll så tycker jag det blir fel även om det enligt reglerna är rätt. Typ.
-
Loudhoward
Dark Eldar Raiders är väl typexempel. Skulle tro att du kanske kan tjäna 1.5 inch. högt räknat maximalt 2. 10inch t1 charge någon?Kaptenen skrev:Nej jag ger mig. Jag var fel på det.
Känns som en ganska vettig bonus till en enhet i en pappersbåt som går sönder av en kastvind där hälften om inte fler än det dör av explosionen. Som dessutom inte är speciellt heta i sin charge. Let them come 
Hoppar inte folket i DE raider ut från basen i cc? För den har väl en skimmer bas? Eller är jag bara gammal? 
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!
- Jimmy Johansson
För att inte diskussionen skall fastna i detta också så vill jag snabbt rätta till en sak här. I 7th har enbart fordon som är immobiliserade WS0, annars har dom WS1 oavsett om dom kört eller ej.DHettNeck skrev: En landraider (>6" lång) vill vända sig 180° och sen åka 1mm så att den inte träffas automatiskt i närstrid, med erat sätt att mäta så måste den då åka crusing speed vilket är helt retarded.
"Accordingly, all vehicles are treated as being Weapon Skill 1. The exceptions are Walkers and Chariots, which have varying Weapon Skills, and Immobilised non-Walker vehicles, which are always treated as having Weapon Skill 0."
egge skrev:-Jimmy är sjukt trevlig. Jimmys armé var det inte![]()
- Jimmy Johansson
Nej, du hoppar ut från någon punkt på raiderns hull, detta då den är open-topped.Arioch skrev:Hoppar inte folket i DE raider ut från basen i cc? För den har väl en skimmer bas? Eller är jag bara gammal?
egge skrev:-Jimmy är sjukt trevlig. Jimmys armé var det inte![]()