Armour penetration och quantum shielding
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Re: Armour penetration och quantum shielding
Ja, men vad har det med saken att göra.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
-
Elevatorlake
De allokeras ett och ett men det är bara för saves. När du slår för att se om du orsakar wounds görs det mot majority toughness för alla träffar med samma vapentyp på en gång, inte ett och ett mot varje träffad modells toughness.fraktalen skrev:Ok men vart i regelboken står det att alla armour pens måste inträffa samtidigt?
Wounds till exempel allokeras 1 by 1 så varför skulle inte armour pens kunna hanteras på samma sätt?
Däremot står det tydligt på vehicle squadrons att man slår för varje träff enskilt en efter en för att se om ett fordon blir förstört och sedan går kvarvarande träffar över på nästa fordon.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets
"If any hits are scored, roll for each to see if they penetrate the vehicle’s Armour Value (see below)."
Det tycker jag låter som att man kan rolla armour pen för varje enskild hit separat. Alltså löst översatt " rulla för varje (hit) "
Såvitt jag vet så står det ingenstans i regelboken att alla armour penetration rolls ska resolvas på en gång (i ett kast).
Snarare så tycker jag det känns som att många formuleringar tyder på att man kan resolva dem 1 by 1.
Det tycker jag låter som att man kan rolla armour pen för varje enskild hit separat. Alltså löst översatt " rulla för varje (hit) "
Bara för att alla vapen av samma typ resolvas samtidigt betyder väl inte det nödvändigtvis att man rollar alla armour penetration rolls samtidigt?DHettNeck skrev:Alla vapen med samma namn rsolvas samtidgt. Så med olika vapen kan man först sänka skölden och sen skjuta dom andra, men har man bara en vapentyp så går dom alla mot av13.
Såvitt jag vet så står det ingenstans i regelboken att alla armour penetration rolls ska resolvas på en gång (i ett kast).
Snarare så tycker jag det känns som att många formuleringar tyder på att man kan resolva dem 1 by 1.
Andreas Berglund
Rank 1# ITC Europe 2017
Rank 1# ITC Scandinavia 2018
Rank 1# ITC Europe 2017
"After deducting any Hull Points, roll a D6 for each shot that penetrated the
vehicle’s armour and look up the result using the Vehicle Damage table,"
Så du slår dina penetration rolls för samtliga som har lyckats penna efter att du slagit alla.
Necrons quantum gäller tills den har "suffered a penetrating hit". Det har den inte gjort förrän du slagit damage result, efter att ha failat ett eller flera cover saves.
Det räcker alltså inte med att lyckas få en penetrating hit.
1. Du slår alla to hit för vapnet som skjuter
2. Du slår armour pen för samtliga träffar, spelar ingen roll om du slår dem alla eller en och en
3. Du slår cover saves
4. man drar av samtliga hull points sen slår man för alla penetrating hits som kom igenom
5. efter du fått tugga en pen hit förstörs skölden på kommande träffar.
Så du slår dina penetration rolls för samtliga som har lyckats penna efter att du slagit alla.
Necrons quantum gäller tills den har "suffered a penetrating hit". Det har den inte gjort förrän du slagit damage result, efter att ha failat ett eller flera cover saves.
Det räcker alltså inte med att lyckas få en penetrating hit.
1. Du slår alla to hit för vapnet som skjuter
2. Du slår armour pen för samtliga träffar, spelar ingen roll om du slår dem alla eller en och en
3. Du slår cover saves
4. man drar av samtliga hull points sen slår man för alla penetrating hits som kom igenom
5. efter du fått tugga en pen hit förstörs skölden på kommande träffar.
"After deducting any Hull Points, roll a D6 for each shot that penetrated the
Vet inte om jag håller med. Jag tycker den meningen indikerar tydligt att skottet redan har penetrerat vehiclet innan man rollar på tablet.
Vet inte om jag håller med. Jag tycker den meningen indikerar tydligt att skottet redan har penetrerat vehiclet innan man rollar på tablet.
Andreas Berglund
Rank 1# ITC Europe 2017
Rank 1# ITC Europe 2017
-
Elevatorlake
Skottet måste penetrera innan, annars får du ju inte slå på VDT?fraktalen skrev:"After deducting any Hull Points, roll a D6 for each shot that penetrated the
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets
"All of the models in the unit that are firing the
selected weapon shoot at the same time, regardless of whether or not all of the dice
are rolled together."
Oavsett i vilken ordning du slår tärningarna skjuter modellerna samtidigt, och quantum shielding kommer ändå vara igång för den slutar inte fungera förrän efter den har "suffers a penetrating hit". Inte så fort du kommit upp i tillräckligt för att det ska räcka till en penetrating hit.
Exempel:
Du skjuter 5 lascannons, träffar alla, slår pen en i taget: första blir en 6a, alltså en pen på min AV 13. Nu tycker du att jag ska ha 2 mindre i armour för resten av hitsen, dvs 4 till, eller hur? Därför slår du dina sista 4 mot AV11, eftersom du pennat en gång?
Därefter lyckas jag med alla cover save, och har således inte tagit någon pen hit över huvud taget.
Så hur kunde jag då bli av med quantum för en del av hitsen?
selected weapon shoot at the same time, regardless of whether or not all of the dice
are rolled together."
Oavsett i vilken ordning du slår tärningarna skjuter modellerna samtidigt, och quantum shielding kommer ändå vara igång för den slutar inte fungera förrän efter den har "suffers a penetrating hit". Inte så fort du kommit upp i tillräckligt för att det ska räcka till en penetrating hit.
Exempel:
Du skjuter 5 lascannons, träffar alla, slår pen en i taget: första blir en 6a, alltså en pen på min AV 13. Nu tycker du att jag ska ha 2 mindre i armour för resten av hitsen, dvs 4 till, eller hur? Därför slår du dina sista 4 mot AV11, eftersom du pennat en gång?
Därefter lyckas jag med alla cover save, och har således inte tagit någon pen hit över huvud taget.
Så hur kunde jag då bli av med quantum för en del av hitsen?
Precis det jag menar.Elevatorlake skrev:Skottet måste penetrera innan, annars får du ju inte slå på VDT?
Resolvar du armour pens 1 by 1 så slår du coversaves direkt efter varje enskild pen/glans.Ancalagon skrev:Därefter lyckas jag med alla cover save, och har således inte tagit någon pen hit över huvud taget.
Hur tänker du dig att det skulle funka att skjuta mot tex en vehicle squadron om man slog alla coversaves sist?
Det motverkar ju liksom hela poängen med att resolva armour pens 1 by 1.
Vet inte om jag behöver förklara tydligare men om du får en explode result på första skottet till exempel så är ju meningen att dom andra skotten går vidare på nästa vehicle direkt. Det vehiclet kan till exempel ha en bättre coversave eller annan armour facing. Spelar man på ditt sätt kan man ju inte ta med dom faktorerna.
Andreas Berglund
Rank 1# ITC Europe 2017
Rank 1# ITC Europe 2017
Du kan inte blanda in andra regler om squadrons. De har egna regler där du allokerar och resolvar ett skott i taget mot det närmaste fordonet istället för de vanliga reglerna för skytte mot fordon.
Den regeln saknas mot singelfordon, alltså gör du det inte mot singeltargets. Allokerar och resolvar ett skott i taget gör du enbart mot squadrons.
Den regeln saknas mot singelfordon, alltså gör du det inte mot singeltargets. Allokerar och resolvar ett skott i taget gör du enbart mot squadrons.
Faktum är att det inte står någonstans i regelboken hurvida du allokerar armour pens 1 by 1 eller alla samtidigt i vanliga fall. Det är helt enkelt inte tillräckligt utförligt skrivet.
Bara för att du i fallet med vehicle squadrons måste allokera armour pens 1 by 1 så betyder inte det per automatik att du inte kan göra det i andra fall.
"Once you have determined the number of hits, these hits must be resolved, one at a time, against the model in the squadron closest to the firing unit"
Det kan snarare tolkas som att du i andra fall har ett alternativ att välja hur du allokerar.
Rent övergripande så verkar ju uppenbart att i fall där det har betydelse för outcomet allokerar man 1 by 1. Där det inte har betydelse kör man alla samtidigt.
Bara för att du i fallet med vehicle squadrons måste allokera armour pens 1 by 1 så betyder inte det per automatik att du inte kan göra det i andra fall.
"Once you have determined the number of hits, these hits must be resolved, one at a time, against the model in the squadron closest to the firing unit"
Det kan snarare tolkas som att du i andra fall har ett alternativ att välja hur du allokerar.
Rent övergripande så verkar ju uppenbart att i fall där det har betydelse för outcomet allokerar man 1 by 1. Där det inte har betydelse kör man alla samtidigt.
Andreas Berglund
Rank 1# ITC Europe 2017
Rank 1# ITC Europe 2017