Cleansing flame
-
Elevatorlake
Cleansing flame
Hur brukar ni spela cleansing flame och hur brukar den spelas på turneringar i sverige? Reglerna lämnar ju en del utrymme för tolkning.
Nova-reglerna säger att de automatiskt träffar alla units inom räckvidden (9" i det här fallet) medan cleansing flame har assault 2d6.
Jag har sett följande tolkningar av den
1. Alla units inom 9" får 2d6 träffar
2. Den genererar 2d6 träffar som allokeras som träffar på omkringliggande units efter vilken som är närmast
3. Spelaren som lägger cleansing flame får välja en unit inom 9" som får 2d6 träffar
Är också den generella tolkningar av nova-reglerna att dessa powers inte kan läggas om psychern befinner sig i close combat men den kan träffa units som är i close combat eller brukar tolkningen vara att psychern kan lägga den även om den är i close combat?
Nova-reglerna säger att de automatiskt träffar alla units inom räckvidden (9" i det här fallet) medan cleansing flame har assault 2d6.
Jag har sett följande tolkningar av den
1. Alla units inom 9" får 2d6 träffar
2. Den genererar 2d6 träffar som allokeras som träffar på omkringliggande units efter vilken som är närmast
3. Spelaren som lägger cleansing flame får välja en unit inom 9" som får 2d6 träffar
Är också den generella tolkningar av nova-reglerna att dessa powers inte kan läggas om psychern befinner sig i close combat men den kan träffa units som är i close combat eller brukar tolkningen vara att psychern kan lägga den även om den är i close combat?
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets
Re: Cleansing flame
Ja, Nova kan träffa enheter i närstrid.
Nej, du kan inte kasta dem ut ur närstrid.
Nej, du kan inte kasta dem ut ur närstrid.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
1. Alla enheter träffas, även egna enheter.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó
Sluta nu, Nova träffar bara fiender.
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!
- Lottomannen
Fick för mig att den kunde kastas i närstrid? Eller så har jag tolkat helt galet...
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K
S.O.R.K
-
Elevatorlake
Det står ordagrannt i Nova-reglerna att den kan kastas i närstrid men det står tyvärr inte om den kan kastas in i närstrid, ut ur närstrid eller både och. Jag har som sagt sett bägge tolkningarna så du är inte helt galenLottomannen skrev:Fick för mig att den kunde kastas i närstrid? Eller så har jag tolkat helt galet...
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets
"A nova power automatically targets and hits all enemy units (including Flyers and FMCs) within the psychic power's maximum range, regardless of line of sight, being locked in combat, intervening models / terrain and so on."
Om man läser regelboken är det ganska klart...
edit: d.v.s. alt. 1 men bara fiender, för de som inte fattade det
Om man läser regelboken är det ganska klart...
edit: d.v.s. alt. 1 men bara fiender, för de som inte fattade det
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!
Det går inte kasta någon psychic shooting ur närstrid. Det som står är att den kan targetta sånt som är i närstridLottomannen skrev:Fick för mig att den kunde kastas i närstrid? Eller så har jag tolkat helt galet...
Felix "Daskad" Thuresson
- Lottomannen
True, jag som antog iom att den kunde träffa sådant i närstrid. Men regeltexten om witchfires lämnar inte mycket rum för tvivel.daskad skrev:Det går inte kasta någon psychic shooting ur närstrid. Det som står är att den kan targetta sånt som är i närstridLottomannen skrev:Fick för mig att den kunde kastas i närstrid? Eller så har jag tolkat helt galet...
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K
S.O.R.K
Oops, blandade ihop nova och beam, beam är friend or foe, men nova kan ju träffa allierade enheter om de är CTA.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó