Nya basstorlekear för 40K

Har du hört det senaste från GW?
OhmanJ

Nya basstorlekear för 40K

Inlägg av OhmanJ »

Det cirkulerar bilder på en ny kampanjlåda på ryktessidorna. Inga nya figurer att tala om däremot så finns tydligen minst två nya storlekar på baser, varav en är 32mm. GW har dessutom valt att sätta Assault Marines och Terminators på dessa nya plattor. Tyranid Warriors verkar också ha fått byta plattor till 50mm.

Det här är ju något som borde påverka alla ni som turneringsspelar. Jag hoppas alla marinespelare (och andra som eventuellt är påverkade) slipper basa om hela arméer bara!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Nya basstorlekear för 40K

Inlägg av DHettNeck »

Om det blir den nya standarden så är det tyvärr bara att börja basa om sina gubbar :(
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Åsså ett sätt att kränga prylar...

Vad kommer härnäst? Bolters kommer inte längre vara standard vapen för maränger. Det blir nu istället detta armborst...
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Terminators verkar stå kvar på 40mm i alla fall om man skall tro denna bilden:
http://2.bp.blogspot.com/-oOIumJgb0co/V ... Spread.jpg

Warriors kan nog stå på 50mm.

Personligen tycker jag att det är najs med en 30mm; det är en storlek som jag har saknat i och med att jag ogillar flygbaserna.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Lottomannen

Inlägg av Lottomannen »

Det finns absolut modeller som skulle må bra av en större bas. Mina Raptors har en smärre förmögenhet i mynt limmade under baserna för att inte välta hela tiden. Men det blir tråkigt om folk behöver basa om en massa.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Lottomannen skrev:Mina Raptors har en smärre förmögenhet i mynt limmade under baserna för att inte välta hela tiden.
Jag synar bluffen!
Förmögenhetsskatten (innan den avskaffades) startade på 1.5 miljoner, och "en smärre förmögenhet" borde vara den minsta förmögenheten man kan tänka sig. Så 1,5 miljoner kr i mynt alltså. För att detta inte skall bli allt för löjligt (realistiskt?) så antar jag att alla dina modeller har jubileums-femkronan från 1935 under sig. Det är antagligen det högst värderade myntet i Sverige idag (om man inte räknar jubileumsmynt med en valör på 50 kr eller mer) och har ett värde av ca 88 kr.
Så detta ger att du i så fall skulle ha lite drygt 17'000 Raptors i din samling om alla har en femkrona under sig. Detta verkar orealistiskt, så jag antar att det är fler än en femkrona under varje bas. Du känns som en ganska fluffig person, så jag kan nog tro att du har ett helt kompani med Raptors, dvs 100 man, vilket ger att du i så fall skulle ha 15'000 kr i mynt under varje bas, dvs 170 st femkronor. Och eftersom en femkrona är 2mm hög så skulle dina modeller få 34cm extra höjd utav detta. Inte allt för orimligt på spelplanen så länge som den är tämligen horisontell. Modellernas massa kommer ju att till största delen bestå utav mynten, så jag räknar bort dem från ekvationen. Modellen är nu 34 cm hög och har därmed sin centrala massa vid 17 cm upp, och för att modellen skall falla över så behöver ju massans centrum komma utanför bottenmynet. Bottenmyntet är 36 mm i diamter, vilket ger att massan behöver förflytta sig 18 mm 17 cm upp. Men lite enkel geometri kommer man fram till att detta betyder att modellen kommer tippa såfort en del av basen står på bordet, och en annan del står mer än ca 7mm upp (t.ex. en skogskant). Hoppas att du tänkte på detta når du byggde modellerna.
När det kommer till transporten så uppstår det ju lite andra problem. Modellerna är nu ca 38 cm långa, vilket gör att det precis får plats 4 st per lager i en GW-väska. Varje GW-väska har tre lager, dvs 12 modeller per lager, dvs 9 väskor för att transportera alla dina Raptors. Hoppas att du har en stor bil och tillräckligt med armar.
Vikten är antagligen ett större problem då varje femkrona väger 25 gram, dvs varje modell väger 4,25 kilo. Så att transportera 425 kilo varje gång du skall flytta alla dina Raptors borde bli ett problem. Skall du t.ex. flyga med dem med SAS utomlands så får du i grund ta med dig 30 kilo, dvs 395 kilo övervikt á 70kr per kilo, dvs en nätt extrakostnad på drygt 27'000 kr.

Peace out! ;)
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Konfa

Inlägg av Konfa »

Verkar det bli knytet till bulky/very bulky rakt av?

Användarvisningsbild
Lottomannen

Inlägg av Lottomannen »

Katarsis, jag lyfter på hatten. :-)
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Katarsis skrev:
Lottomannen skrev:Mina Raptors har en smärre förmögenhet i mynt limmade under baserna för att inte välta hela tiden.
Jag synar bluffen!
Förmögenhetsskatten (innan den avskaffades) startade på 1.5 miljoner, och "en smärre förmögenhet" borde vara den minsta förmögenheten man kan tänka sig. Så 1,5 miljoner kr i mynt alltså. För att detta inte skall bli allt för löjligt (realistiskt?) så antar jag att alla dina modeller har jubileums-femkronan från 1935 under sig. Det är antagligen det högst värderade myntet i Sverige idag (om man inte räknar jubileumsmynt med en valör på 50 kr eller mer) och har ett värde av ca 88 kr.
Så detta ger att du i så fall skulle ha lite drygt 17'000 Raptors i din samling om alla har en femkrona under sig. Detta verkar orealistiskt, så jag antar att det är fler än en femkrona under varje bas. Du känns som en ganska fluffig person, så jag kan nog tro att du har ett helt kompani med Raptors, dvs 100 man, vilket ger att du i så fall skulle ha 15'000 kr i mynt under varje bas, dvs 170 st femkronor. Och eftersom en femkrona är 2mm hög så skulle dina modeller få 34cm extra höjd utav detta. Inte allt för orimligt på spelplanen så länge som den är tämligen horisontell. Modellernas massa kommer ju att till största delen bestå utav mynten, så jag räknar bort dem från ekvationen. Modellen är nu 34 cm hög och har därmed sin centrala massa vid 17 cm upp, och för att modellen skall falla över så behöver ju massans centrum komma utanför bottenmynet. Bottenmyntet är 36 mm i diamter, vilket ger att massan behöver förflytta sig 18 mm 17 cm upp. Men lite enkel geometri kommer man fram till att detta betyder att modellen kommer tippa såfort en del av basen står på bordet, och en annan del står mer än ca 7mm upp (t.ex. en skogskant). Hoppas att du tänkte på detta når du byggde modellerna.
När det kommer till transporten så uppstår det ju lite andra problem. Modellerna är nu ca 38 cm långa, vilket gör att det precis får plats 4 st per lager i en GW-väska. Varje GW-väska har tre lager, dvs 12 modeller per lager, dvs 9 väskor för att transportera alla dina Raptors. Hoppas att du har en stor bil och tillräckligt med armar.
Vikten är antagligen ett större problem då varje femkrona väger 25 gram, dvs varje modell väger 4,25 kilo. Så att transportera 425 kilo varje gång du skall flytta alla dina Raptors borde bli ett problem. Skall du t.ex. flyga med dem med SAS utomlands så får du i grund ta med dig 30 kilo, dvs 395 kilo övervikt á 70kr per kilo, dvs en nätt extrakostnad på drygt 27'000 kr.

Peace out! ;)
Hahaha, helt underbart :wub:
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Katarsis skrev:
Jag synar bluffen!

Peace out! ;)
Jag blev precis kär i dig Katarsis :wub:
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar