Using the best save availiable

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Röde

Re: Using the best save availiable

Inlägg av Röde »

Halvar skrev:Det har tagits upp i sjätte och även då fanns det olika åsikter om vad som är det "bästa" savet.
Är inte det upp till spelaren som slår save'n?
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Halvar

Inlägg av Halvar »

Röde skrev:
Halvar skrev:Det har tagits upp i sjätte och även då fanns det olika åsikter om vad som är det "bästa" savet.
då hade väl inte regeln att man måste använda det bästa funnits? det finns tillfällen då man hellre dör, särskilt i närstrid.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Halvar skrev:
Röde skrev:
då hade väl inte regeln att man måste använda det bästa funnits? det finns tillfällen då man hellre dör, särskilt i närstrid.
Fast nu tror jag du missförstår mig med flit...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Fast skulle det inte vara lite konstigt att man får välja hur bra sannolikhet man har att överleva bara för att man har en re-roll, när man i vanliga fall inte alls har någon makt över det.
Nej, antingen bestämmer man att det är det lägsta värdet som gäller och struntar i statistiken, eller så bestämmer man att det är det statistiskt bästa som gäller. Något annat alternativ finns inte för mig i alla fall.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Revener

Inlägg av Revener »

Eftersom som regeln bara verkar ha en anledning till att den existerar. Så bör det ju vara störst chans att överleva som är bästa save.

För övrigt så kan man ju påminna om att FNP inte är ett save så det kan man i teorin ge fan i att slå om man nu vill dö, om man nu har fnp förstås.
Senast redigerad av 1 Revener, redigerad totalt 21 gånger.
ARRRRRRRRRRRR!!
<VäS>
-Dark Eldar, Necrons
-Van Saar

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Eftersom man måste välja det bästa savet måste det ju vara det som är statistiskt bäst. Vad annars ska man gå på?
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Halvar

Inlägg av Halvar »

Gonka Koff skrev:Eftersom man måste välja det bästa savet måste det ju vara det som är statistiskt bäst. Vad annars ska man gå på?
fast det bästa savet är det bästa savet, vilket är vad regelboken förordar. sen att man får en chans till vid ett senare tillfälle om man tar det sämre savet är irrelevant för den sidan av argumentationen. själv bryr jag mig inte ett smack, spelar nids så jag har inga omrull, invon eller överlevnadsutsikter ändå =)
Ja' än't bittä'!

kraftman

Inlägg av kraftman »

Rent spontant så tycker jag inte att man ska blanda in statistik i det här !

Om det inte är tydligt med vad som står i regelboken (Finns det något som är det ?) så får väl Swefaq bestämma, så jag håller med Katarsis !

MFL

Inlägg av MFL »

Är nog benägen att hålla med om at intentionen verkar vara att 3+ är bättre än 4+. Kan inte påminna mig om att det tas hänsyn till statistiska prognoser i andra fall.
Mattias Lindeberg

Användarvisningsbild
Lottomannen

Inlägg av Lottomannen »

MFL skrev:Är nog benägen att hålla med om at intentionen verkar vara att 3+ är bättre än 4+. Kan inte påminna mig om att det tas hänsyn till statistiska prognoser i andra fall.
+1
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Skriv svar