WYSIWYG diskussion, vi vill höra era tankar!

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Olof

Re: WYSIWYG diskussion, vi vill höra era tankar!

Inlägg av Olof »

Det är inte så krångligt. Mig veterligen har det väl inte varit några problem på turneringar hittills? Den här diskussionen är kanske intressant i teorin men blir problematisk om folk ska börja skapa nya och fler begränsningar för hobbyn. Count as med rätt beväpning ballt, även konverteringar som fluffraider och kittymaränger. Proxy - icke. Sen finns det gråzoner men folk brukar ju ha koll och inte göra idiotiska grejer.
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Halvar

Inlägg av Halvar »

Katarsis skrev:Jag kom på att jag faktiskt har en till regel: Ser det billigt ut så är det inte ok. Och billigt i detta läget är inte alls rent monetärt utan snarare ett mått på hur mycket möda som har lagts ner på idé och genomförande. T.ex. är idén att det skall vara en monetärt billig gubbe så måste det till stor del vägas upp av ett bra genomförande.
Visst, du svarar lite på det själv men hur skulle du se på, i rollen som motspelare respektive TO, att någon kom med en sån där gör-din-egen-monolith-i-papp som verkar vara skitdryga att sätta ihop och inte ens är "förmålade"? Jag skulle själv aldrig orka sätta ihop den men det är ändå ganska klart billighetsalternativ som kanske även går in på copyrightsbrott.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Som sagt så menade jag inte billigt som i monetärt, utan mer en känsla av kvalitet.
Men visst, hittar man en alternativ Monolith i papp som passar bra in en en Necronarmé så kör på den, oavsett om den kostar 5:- eller 500:-.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
NilssonHarHund

Inlägg av NilssonHarHund »

Det här är inget som kan skrivas in i ett regelhäfte, men den mest fadda eftersmaken av WYSIWYG-brott och counts as får jag när jag spelat mot någon som otvivelaktigt bryter mot reglerna för att få spelmässig fördel. Jag spelar hellre mot det ostigaste som finns, sålänge armén är gjord med kärlek än att möta något som är ett slarvigt hopplock för att fylla hålen i listan.

Exempel från magicvärlden: Mötte en gång en person som tagit vanliga landkort och slängt i papperslappar i plastfickorna med namnen på de kort de egentligen representerade. Detta eftersom "leken annars inte fungerar" och "man måste ha fyra sådana här och jag har bara en". Leken var såklart baserad på någon internetlista med temat "vinn senast runda två". Spelade "glatt" klart partiet men jag skulle inte be om någon match till mot samma motståndare.

På samma sätt skulle jag bli lite grinig om någon kom med en necron air force gjord av croissanter eller utskrifter på papp. Bit i det sura äpplet och spela något annat som du har modeller för, även om det just nu är lite sämre.

Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Eftersom det här är en tråd som ändå rullar, jag har idag konverterat om mina gamla (även de konverterade, tack GW...) Griffons till Wyverns. Yay eller nay för denna konvertering på turnering?

Image
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Helt ok enligt mig.

Användarvisningsbild
GoB40k

Inlägg av GoB40k »

Har lagt in ett stycke om detta i informationen till SM.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

@Rasmus
Ser helt ok ut :)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Flogger skrev:.. vill jag gärna att du utvecklar dina "nej" och "ja" och säger VARFÖR nej eller ja :)
Okej.
I mitt huvud fungerar det ungefär så här.

Bild

Smurfs - Ja
Idén är rolig, Ultramarines är smurfs, Calgar är Papa Smurf..
Det skulle kunna bli fiasko, men spelaren har satt alla på rätt baser, rätt vapen på alla och det är tydligt vad som är vad.
Smartsmurfen med brillor är Librarian, spelaren har lagt ner mycket tid på att fixa detaljer. Alla har tex axelskydd.

Necron Croissant - Nej

Jepp flygarna ser ut som croissanter, han har gått in för det och fixat riktiga baser, men nej.
Oseriöst och mer gjort för att åskådare ska tycka spelaren är rolig än för att en motståndare ska känna att hans fullmålade armé blir respektfullt bemött.

Rosa Fluffig LandRaider - Njä
Sett bara till modellen, nej.
Men om det finns en story bakom och om hela armén går på samma tema? Ja!
Slaanesh fåfänga som har slått över, Palace of Pleasure bör ha en sådan Land Raider om någon har det.. Om det är ett tema och hög klass på hela arméns konverteringar så absolut.

Kitty Marines - Nej
Aningen motsägesefullt kanske om jag godkänner smurfar, men inte kittys.. Men jag tycker det luktar Croissant om den armén, mest gjord för att andra ska tycka det är ballt, inte för att en motståndare kommer att uppskatta det.
Huvudena är helt ur proportion, målningen svag. Inget jag gillar.

Pappersnecrons - NEJ
Det är en figurspelshobby och det där är inga figurer. Gör om gör rätt.

Star Wars - Ja
Alla står på baser, det finns karaktärer, fordon, specialtrupper.. Kunde varit bättre baser dock.
Men det har gått åt mycket tid och pengar för att fixa till armén, det uppskattar jag.

Ork Cartoony Dread - JA
Välgjord, välmålad, snygg och alldeles underbar...

WYSIWYG
Jag är lite halvfundamentalist på det området. En snubbe med lascannon har inte en heavy bolter och ett chainsword är inte ett powersword.
För mig är hobbyn mycket om att samla, och att ta genvägar och ha grejer man inte har känns inte rätt.
Magneter är en bra lösning, men annars får jag skaffa fler modeller eller acceptera att jag inte har den enheten jag vill ha.
Känslan av att få färdigt något jag länge velat ha skulle inte vara något värd om jag proxade hejvilt.

Nu är ju detta extremt subjektivt, men det kan väl inte vara så svårt för TO's att be om bilder på grejerna som inte är standard före turneringen för att kunna ta beslut om de tycker grejerna ska få spelas eller ej.
Åsikterna är lika många som konverteringarna, någon måste ta ett beslut och då är det arrangören.

Flygmaskin

Inlägg av Flygmaskin »

Jag hade lätt godkänt necronflygarna om jag fick äta upp dem när de var förstörda! Kanske ta en liten bit vid varje HP. Synd bara att det är så jävla dryga att skjuta ned. :(

Jag får sjuk lust att samla på mig GWs officiella pappfigurer och lira med. Har för mig att orkdredden såg ut som en jävla partysnubbe.
Människomat, till exempel spannmål.

Skriv svar