Det knepiga är att boken egentligen inte specificerar vad som är ett "armor penetration roll". Åh ena sidan ger det intrycket av att vara just en rullad tärning, D6:an. Men om man tittar på texten och exemplet i regelboken verkar det snarare som att "armor penetration roll" är det slutgiltiga resultatet.
Exempelvis:
For example, a lascannon shot hits the front of a space marine predator. Rolling a d6, the player rolls a 4 and adds this to the lascannons str 9, for a total of 13. Because this equals the Predators Armour Value, it inflicts a glancing hit. If the player had rolled a 5 or a 6, the armour penetration roll would have inflicted a penetrating hit on the Predator.
och dels tycker jag att regeltexten på rending antyder att det är en extra armour penetration roll.
Det är väl egentligen inte världens största deal, vanligtvis brukar jag kunna vika ner mig ganska fort om RAI är tydlig, men detta känns inte som om det finns något stabilt åt något håll.
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"