Gargantuan eller Walker Transport och närstrid
Gargantuan eller Walker Transport och närstrid
Om tex en Stompa eller Gargantuan Squiggoth blir låst i närstrid, kan gubbarna som sitter i skjuta och/eller disembark under sin runda?
Re: Gargantuan eller Walker Transport och närstrid
Nej skulle jag säga.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Re: Sv: Gargantuan eller Walker Transport och närstrid
Har du når regelstöd för det? För jag tror att de kan det.Flogger skrev:Nej skulle jag säga.
Disembark kräver ju såklart att de har en access point som inte är blockerad.
jag tror absolut att de kan både disembarka och skjuta, men inte helt hundra heller. Men det låter lite väl orimligt att säg en hel enhet ard boyz blir låsta för för att någon liten skitenhet gått in i närstrid med stompan de sitter
Jag hittar ingenstans att de inte skulle få disembarka eller skjuta. Fast hittar inget åt andra hållet heller.
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Klart att dom får hoppa ut som vanligt (precis som om en rhino är i närstrid). Dock måste ju som sagt utgången vara fri.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Ett fordon utan WS kan inte bli låst i närstrid, så vad en Rhino kan göra är inte så jämförbart.DHettNeck skrev:Klart att dom får hoppa ut som vanligt (precis som om en rhino är i närstrid). Dock måste ju som sagt utgången vara fri.
Men grundregeln är ju att man kan skjuta och hoppa ut, så om det inte finns ett undantag så kan de fortfarande göra det. Tyckte det kändes lite underligt så undrade om jag missat någon regel nånstans.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Nej, det kan inte vara låst i närstrid, men har den inte åkt därifrån (stunned/imob) så är den ju fortfarande i närstrid så det är ju exakt samma som en walker som är i närstrid.Bengt skrev:Ett fordon utan WS kan inte bli låst i närstrid, så vad en Rhino kan göra är inte så jämförbart.DHettNeck skrev:Klart att dom får hoppa ut som vanligt (precis som om en rhino är i närstrid). Dock måste ju som sagt utgången vara fri.
Men grundregeln är ju att man kan skjuta och hoppa ut, så om det inte finns ett undantag så kan de fortfarande göra det. Tyckte det kändes lite underligt så undrade om jag missat någon regel nånstans.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
Re: Sv: Gargantuan eller Walker Transport och närstrid
De gargantuans som är transports räknas som Open toppedJonke skrev:Har du når regelstöd för det? För jag tror att de kan det.Flogger skrev:Nej skulle jag säga.
Disembark kräver ju såklart att de har en access point som inte är blockerad.
Inget regelstöd alls för detta, mer en känsla
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
- bolterochkniv
hur funkar det med mork-/gorkanauten då? finns det f.ö. inte nån regel för typ emergency disembark eller nåt sånt om utgångarna är blockerade? eller det kanske bara gäller vid wrecked..
Elias Österlund
"It's a universe where warriors sail planet-killing warpships to alien worlds, fly turbolaser-equipped gunships down to the surface, drive volcano-cannon tanks to the front, then get out and run at the enemy with big swords."
"It's a universe where warriors sail planet-killing warpships to alien worlds, fly turbolaser-equipped gunships down to the surface, drive volcano-cannon tanks to the front, then get out and run at the enemy with big swords."