Chaos Psychic Focus vs CSM Psychic Powers

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
XecrNist

Chaos Psychic Focus vs CSM Psychic Powers

Inlägg av XecrNist »

Tja!

Chaos Psychic Focus säger att om man har Mark of X eller är Daemon of X kan man automatiskt primarisen i den gudens disciplinen. Frågan gäller då hur detta ska tolkas till regeln som säger att man måste generera minst en kraft från den disciplinen i CSM-codexen.

Räknas primarisen som att man har genererat den och kan därmed slå t ex tre tärningar på t ex Telepathy om man är lvl3 eller måste man "offra" en tärning på att slå på gud-disciplinen?

Sen, om man inte genererar den utan man kan den bara från början, stör detta ut Psychic Focus om man slår alla tärningar på en annan skola, t ex om en Herald of Tzeentch vill slå allt på Malefic, får den Summoning automatiskt eller inte?

Jag frågar eftersom jag har svårt att se att Chaos Psychic Focus både skulle kunna störa ut "vanliga" Psychic Focus samtidigt som den inte räknas som att ha genererats i fallet med CSM-magiker, och därmed tvingar en att "offra" en tärning på gudens disciplin.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Chaos Psychic Focus vs CSM Psychic Powers

Inlägg av DHettNeck »

Den ersätter den vanliga focusen, så en T-herald får aldrig summoning gratis.

Focus-spellen räknas inte häller som genererad utan är nått du får EFTER att du genererat alla spells på samma skola. Så i detta fallet räknas den inte som en genererad spell, men den ersätter även den vanliga focusen.

Slutsats är att du varken får äta eller behålla kakan ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
XecrNist

Inlägg av XecrNist »

Haha, fan va sämst ;)

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Japp, Tzeentch är skitdåliga på magi ;)

Fenris

Inlägg av Fenris »

Den där förklaringen kändes komplicerad, som jag ser det får du 3 tärningar att rulla lite var du vill (du måste alltså inte offra en tärning) och du får gudens primaris power gratis, de 3 powers du rullar kan endast ge dig psychic focus om du slår på den gudens tabell, men eftersom du redan får primaris powern gratis vare sig man vill eller ej, så finns det ingen mening med att göra så.

Summan av kardemumman blir att religiösa trollkarlar kan inte fokusera på magi. :P
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Fenris skrev:Den där förklaringen kändes komplicerad, som jag ser det får du 3 tärningar att rulla lite var du vill (du måste alltså inte offra en tärning) och du får gudens primaris power gratis, de 3 powers du rullar kan endast ge dig psychic focus om du slår på den gudens tabell, men eftersom du redan får primaris powern gratis vare sig man vill eller ej, så finns det ingen mening med att göra så.

Summan av kardemumman blir att religiösa trollkarlar kan inte fokusera på magi. :P
Fast din förklaring stämmer ju inte alls med reglerna???
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Fenris

Inlägg av Fenris »

DHettNeck skrev:
Fenris skrev:Den där förklaringen kändes komplicerad, som jag ser det får du 3 tärningar att rulla lite var du vill (du måste alltså inte offra en tärning) och du får gudens primaris power gratis, de 3 powers du rullar kan endast ge dig psychic focus om du slår på den gudens tabell, men eftersom du redan får primaris powern gratis vare sig man vill eller ej, så finns det ingen mening med att göra så.

Fast din förklaring stämmer ju inte alls med reglerna???
Nja, missade att man faktiskt INTE FÅR rulla mer än hälften på sin guds powers, summan av kardemumman blir dock nästan detsamma.
Du får en gratis primaris power istället för att vara tvungen att rulla på en guds magilista. (REGELBOKEN s.487 chaos psychic focus)
Så en lvl 3 T-härold får Eldstormen gratis men får ändå rulla 3 powers till, dock max 1/2 eller 2/3 eller 2/4 på T-magier.

BigBrown

Inlägg av BigBrown »

Men det stämmer ju inte, har du mark of X eller daemon of X i CSM codexet måste du rulla minst en gång på din guds tabell utöver primaris.

Såhär står det i CSM codexet:
"If the Psyker has a Mark of Chaos, or is a Daemon of a particular Chaos God, they must roll at least one, and may roll up to half of their powers on the table that corresponds to their patron deity."

Hur många gånger rullar man en power då man får en primaris med Chaos focus? Noll, eftersom den ges utan att någon power rullats fram. Alltså måste du fortfarande rulla en power =)

Trist men så är fallet, åtminstone som jag förstår det. Men jag vill ha fel för nästan alla spells i CSM codexet är dynga, så om det finns bevis för det motsatta så lyssnar jag gärna på argument!

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Precis så är det. Minst en rull och sen primarisen på köpet, resten kan rullas nån annan stans.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Fenris

Inlägg av Fenris »

Har lusläst det nu, det verkar som att demonerna inte måste rulla på sina gudsmagier, medans CSM måste göra det RAW, men RAI tror jag att ingen av dem ska vara tvungen att rulla på sin guds powers eftersom man automatiskt har primaris powern. Frågan diskuteras inom SweFAQ och kommer ha ett beslut inom 1-2 månader.

Skriv svar