Vem är min warlord...?

Regelfrågor och förslag på husregler
eldrak

Re: Vem är min warlord...?

Inlägg av eldrak »

Ancalagon skrev:en commissar inte får vara warlord om det också finns en SO :)
Borde inte logiken leda till att en commissar som också är SO aldrig får vara warlord ifall det är formulerat på det sättet?
(vilket blir rätt skumt)

Rasmus

Inlägg av Rasmus »

....ja, du har faktiskt rätt. Jag trodde Chain of command specificerade "Lord Commissar", men kollar man i glossary längst bak står det faktiskt ingen bestämd enhet, utan bara:

"May only be your Warlord if you have no models with the Senior Officer special rule".

Givet då att Yarrick har regeln Senior Officer borde han aldrig någonsin kunna vara Warlord.

...skönt nog blir RAI, i alla fall enligt mig, tydligt av att Yarrick har ett bestämt Warlord Trait.
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Det stämmer egentligen ja, men det är tydligt RAI att Yarrick kan vara Warlord, annars hade han inte haft ett specifikt Warlord Trait, precis som Rasmus skriver :) De har också uppenbart missat att lägga in Stubborn (eller Fearless). Jag tycker inte det ska vara någon diskussion om han kan vara Warlord eller inte, däremot är jag inte lika bekväm med att bara bestämma att han får Stubborn. De kanske har bestämt att Yarrick mer än gärna pepprar ner en egen kille istället ;)

Det händer relativt ofta att GW lägger in helt orimliga specialregler på enheter som helt enkelt inte använder dem, t.ex Eldar Jetbikes som har Battle Focus ;)

Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Fantastiskt. Man hade kunnat vara arg, men eftersom det är gw ger man bara återigen en uppgiven suck.
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Ancalagon skrev:Det händer relativt ofta att GW lägger in helt orimliga specialregler på enheter som helt enkelt inte använder dem, t.ex Eldar Jetbikes som har Battle Focus ;)
Just det beror dock på wordingen på Battle Focus som kräver att alla modeller i enheten skall ha det för att den skall gå att använda utav t.ex. in injoinad karaktär.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Men kan man springa med en karaktär i en enhet som inte kan springa? Har för mig att reglerna säger nej.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

LillePer skrev:Men kan man springa med en karaktär i en enhet som inte kan springa? Har för mig att reglerna säger nej.

Inte om det gäller slow and purposeful iaf.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Trulsante

Inlägg av Trulsante »

Fast... Det står att tank commander kan väljas som warlord, utan några tillägg.

Borde man inte nämnt här att tank commanders får bara vara warlord om ingen annan med senior officer finns? Precis som man word:at på commissarer?

Är det helt orimligt av mig att tänka att en tank commander trumfar Ld och kan helt enkelt nomineras till warlord?

*edit har mailat GW, får se vad dom svarar...
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

Halvar

Inlägg av Halvar »

Trulsante skrev:Fast... Det står att tank commander kan väljas som warlord, utan några tillägg.

Borde man inte nämnt här att tank commanders får bara vara warlord om ingen annan med senior officer finns? Precis som man word:at på commissarer?

Är det helt orimligt av mig att tänka att en tank commander trumfar Ld och kan helt enkelt nomineras till warlord?

*edit har mailat GW, får se vad dom svarar...
om det står utan tillägg så antar ajg att du menar att tillägget "even if he isn't the character with the highest leadership chosen from the HQ-section."
Ja' än't bittä'!

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Rent RAW så säger regelboken att din warlord automatiskt är den HQ charactern med högst Ld. En Tank Commander har ingen LD, men kan trots det väljas som Warlord.

Senior Officer har ingenting som säger att han kan vara warlord, utan det kan han bara enligt regelboken.

Däremot säger varken codex eller regelboken vad som händer om du har både en Character med LD som kan vara warlord och en som inte har LD men som ändå kan vara Warlord.

Personligen skulle jag helt enkelt låta dig välja. Punkt. Ser inte nåt skäl till att någon skulle vägra en sån sak, men det finns tokar till allt.

Skriv svar