Space Marines

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Jacke

Re: Space Marines

Inlägg av Jacke »

cadelin skrev:då räcker str 8 alldeles utmärkt
Inte när jag slår tärningarna. Brukar allt som oftast vara ett jäkla problem med alla dessa fordon. En smokad rhino kräver statistiskt 9 lascannons för att garanterat få stopp på den. Då behöver jag helt enkelt en armé som slänger iväg 9 lascannons i rundan, om jag ska ha någon chans.

Blom

Inlägg av Blom »

Jacke skrev:
cadelin skrev:då räcker str 8 alldeles utmärkt
Inte när jag slår tärningarna. Brukar allt som oftast vara ett jäkla problem med alla dessa fordon. En smokad rhino kräver statistiskt 9 lascannons för att garanterat få stopp på den. Då behöver jag helt enkelt en armé som slänger iväg 9 lascannons i rundan, om jag ska ha någon chans.
Är det därför du kom 9a på deffcon och brukar vinna lite små turneringar hemma?
Inte ett fluffmongo!

Joakim Blom

Mutt

Inlägg av Mutt »

Hur räknar man statistiskt garanterat?

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Har man 11% chans med en så behöver man 100% / 11% = 9 stycken för att det ska vara statistiskt garanterat. Det vet jag, för jag har studerat på Chalmers.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

HeadWar skrev:Har man 11% chans med en så behöver man 100% / 11% = 9 stycken för att det ska vara statistiskt garanterat. Det vet jag, för jag har studerat på Chalmers.
Nu har jag inte läst på chalmers, men på LTH lär man sig att för at nåt ska vara statistiskt säkerställt så behöver man ha 95% eller 99% säkerhet beroende på vad man parat om...
Dvs du behöver 29 eller 40st...
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Nefrums skrev:
HeadWar skrev:Har man 11% chans med en så behöver man 100% / 11% = 9 stycken för att det ska vara statistiskt garanterat. Det vet jag, för jag har studerat på Chalmers.
Nu har jag inte läst på chalmers, men på LTH lär man sig att för at nåt ska vara statistiskt säkerställt så behöver man ha 95% eller 99% säkerhet beroende på vad man parat om...
Vad pratar du om nu? 9*11% = 99%. Jeppa-noob. ;)

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Nio lascannons med BS4 har 76,4% chans att förstöra en Rhino. (Eller lite mer egentligen, eftersom tre Weapon Destroyed/Immobilised också förstör den, men det orkar jag inte räkna på.) 19 har 95,2%, 29 har 99,0%. Nio Missile Launchers har 65,4%.

Mutt

Inlägg av Mutt »

Nefrums skrev:
Det var något sådant jag tänkte mig. Med 9 stycken har du en statistisk träff, men det innebär ändå att det är hyfsat sannolikt att du inte har någon träff. Just det där garanterat är klurigt när man talar statistik.

Den sista uträkningen säger lite mer. Med 9 laserkanoner är det alltså ändå 25% chans att man inte lyckas slå ut en enda Rhino under en runda. Detta ska man ha i tankarna när man spelar och sitter och säger att man har "sådan otur" med sina laserkanoner. (Nu var det väl visserligen cover/smoke medräknat här om jag inte misstar mig?)

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Mutt skrev:(Nu var det väl visserligen cover/smoke medräknat här om jag inte misstar mig?)
Nope. Det finns en anledning till att fordon ger massa minus i kompmallen.

Mutt

Inlägg av Mutt »

HeadWar skrev:
Mutt skrev:(Nu var det väl visserligen cover/smoke medräknat här om jag inte misstar mig?)
Nope. Det finns en anledning till att fordon ger massa minus i kompmallen.
Oj, då blir det helt enkelt 50-50 om man kan slå ut en enda rhino!

Skriv svar