Vingar och TLOS (delad från annan tråd)

Regelfrågor och förslag på husregler
Falkman

Re: Allmänt dålig skriven battle rapport (bild tung)

Inlägg av Falkman »

Värt att nämna är också att "hålrummen" mellan figurer i en enhet funkar som cover, reglerna säger att även om du kan dra line of sight genom hålrummena i en enhet så räknas dom som att figuren står i cover, så man borde kunna täcka Tyranten rätt bra bara genom att gömma honom bakom "hålrum".

the godfather

Inlägg av the godfather »

tyranten är mc, de har andra regler än vad du tänker på
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

Falkman

Re: Vingar och TLOS (delad från annan tråd)

Inlägg av Falkman »

Ja, det har dom, det krävs att "at least 50% of their body is in cover".
Läser du då på sidan 21 så står det "If a model fires through the gaps of some elements of area terrain (...) or through the gaps between models in an intervening unit, the target is in cover."

Alltså, 50% av MCn måste vara i cover, till skillnad från bara lite på en vanlig modell, men det ändrar inte på frasen som säger att föremålet får cover av att du skjuter genom hålrum i mellanliggande enheter.
Hålrummet är helt enkelt cover, så är MCn till 50% täckt av modeller PLUS hålrum så är den 50% täckt av cover, och fullfyller då kravet för MCs i cover.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Det är faktiskt första gången jag hör den tolkningen. Härligt, lite ny ved på cover-saves-för-fordon-bakom-skogar-brasan. RAW kan jag faktiskt inte hitta något företräde för 50%-regeln för när man skjuter genom area terrain (eller enheter, men det är ju samma regel), bara när man skjuter på fordon/MCs som står i area terrain.

Bengtsson den yngre

Inlägg av Bengtsson den yngre »

Falkman skrev:Ja, det har dom, det krävs att "at least 50% of their body is in cover".
Läser du då på sidan 21 så står det "If a model fires through the gaps of some elements of area terrain (...) or through the gaps between models in an intervening unit, the target is in cover."

Alltså, 50% av MCn måste vara i cover, till skillnad från bara lite på en vanlig modell, men det ändrar inte på frasen som säger att föremålet får cover av att du skjuter genom hålrum i mellanliggande enheter.
Hålrummet är helt enkelt cover, så är MCn till 50% täckt av modeller PLUS hålrum så är den 50% täckt av cover, och fullfyller då kravet för MCs i cover.
Nu har jag inte regelboken framför mig så jag kan inte omedelbart bemöta det som står, men det känns väldigt far fetched. till att börja med skulle du för att få till en sådan tolkning behöva definiera hur högt hålrummet är.

För övrigt håller jag med Bengt slaanesh tidigare i tråden; varifrån kommer denna RAW-hysteri som vi varit hyffsat förskonade från i flera editioner? Har alla blivit galna? är det fullmåne?
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Falkman

Inlägg av Falkman »

RAW = Rules As Written, dvs du gör som reglerna faktiskt säger, istället för att hitta på massa annat. Du menar alltså att det är dumt att följa reglerna som spelet har? Varför hittar vi inte bara på en massa annat kul då också?
Hålrummet ger dej ju cover save om du inte är ett monster, så varför är det så far fetched att monster också får använda det?
Hålrummet är väl då givetvis lika högt som figurerna, det är väl inte så svårt.

Jag lider inte av nån "RAW-hysteri", jag tycker bara det är lustigt att se folk argumentera för nåt som reglerna inte stödjer.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Falkman skrev:Hålrummet ger dej ju cover save om du inte är ett monster, så varför är det så far fetched att monster också får använda det?
För att det på sidan 62 står "At least 50% of the facing of the vehicle that is being targeted needs to be hidden by intervening terrain or models from the point of view of the firer for the vehicle to claim to be in cover." Det står inte att 50% ska vara i cover, det står att 50% ska vara "hidden by intervening terrain or models".

(Cover för MC "works exactly as for vehicles.", enligt sidan 51.)

Falkman

Inlägg av Falkman »

Det missade jag helt, ber så mycket om ursäkt :oops:
Står fast vid min åsikt gällande "RAW" dock, gnälls alldeles för mycket på en term som i grund och botten är sund.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Håller med om att grundtanken med RAW är sund.
Tyvärr kan ju inte GW skriva tillräckligt tydligt.
Ibland saknas det kommatering så man inte vet vad som avses,
eller så går det att dubbeltolka, eller så är det bara otydligt.

RAW fungerar utmärkt i Warmachine, men inte i 40k.

sourpus

Inlägg av sourpus »

Dan of War skrev: hur förkortar man "IMO" på svenska? :?
EMÅ, vilket inte bör förväxlas med EMO. :lol:
speedfreek skrev:RAW fungerar utmärkt i Warmachine, men inte i 40k.
ord.
12% av svenskarna skulle inte acceptera att en invandrare från en annan del av världen giftes in i familjen (källa: DN 2010-08-03). Dessa 12% är inte välkomna i mitt Sverige.

Skriv svar